Planner app: filteren bussen/trams | NS Community
beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams



Toon eerste bericht

110 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Het lijkt er trouwens op dat ze de bussen/trams/metro's ook uit de datastroom naar andere apps gehaald hebben. In Rijden de Treinen krijg ik nu geen busadviezen meer als ik bv. Utrecht Leidsche Rijn - Utrecht Centraal plan.

De NS-app zelf geeft de bussen daar nog wel als adviezen.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat bedoel ik, lekker lang onderweg. Je kan net zo goed gaan fietsen, ik deed De Vink - Den Haag op een sportfietsje vaak in ongeveer 45 minuten, ooit één keer in iets meer dan 30 minuten op een mooie windstille zomerdag. 

Badge +3

Er rijden ook gewoon NS bussen tussen Den Haag en Leiden. Maar dat wordt ook een lange rit en die krijg je alleen uit de planner door via Den Haag te plannen en bus/tram/metro uit te vinken.

 

Willekeurige busrit, uurtje onderweg. Alleen diep in de nacht gaan er een aantal snelbussen.

 

Top, maar dan nog naar Rotterdam (vanuit ri. Leiden)

 

Reputatie 7
Badge +3

Ook leuk, de stopbus naar Leiden stopt niet op Laan van NOI. Vanaf Laan naar Leiden is dan stopbus naar Den Haag Centraal en vandaar stopbus naar Leiden, 1:08 uur onderweg, normaal 9 minuten en volgens NS extra reistijd 45 minuten. 

Ik ben ook weer blij dat ik niet meer voor werk naar Delft hoef, ipv 26 minuten nu reistijd 1:23 en dat is als de bussen op tijd rijden en niet vol zijn en je een volgende moet nemen. 

Badge +3

Wellicht dat forensen die contact opnemen de € 2,70 (of € 1,62 in de daluren) toeslag mogen claimen? 🤣

Voor Leiden naar Delft wordt het inderdaad nog leuker… 

Zonder ICd dus ellende!

 

Reputatie 7
Badge +1

Hebben sommige regionale treinen ook niet spiegels? 😂

De weergave van dit soort ritten is op deze manier echt niet duidelijk. Zeker omdat de busritten nu ook dwars door alle andere reisadviezen worden getoond. Tenzij je dat handmatig uitzet.

En in de screenshot een mooi voorbeeld met alles door elkaar. Intercity's en Sprinters van NS hebben de welkbekende IC en SPR, bussen (trams en metro's ook dacht ik) opeens icoontjes met slechts het lijnnummer en de regionale treinen wel voluit geschreven.

Enige consistentie is hier geen overbodige luxe. Schrijf dan alles voluit.

Badge +3

Pima, maar volgens mij mag je met een NS vervoerbewijs vandaag ook met de metro van Lelylaan naar Zuid of Sloterdijk. https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2022-10-08/amsterdam-lelylaan

In de vroege ochtend en late avond rijden er bussen, al betwijfel ik of die elke paar minuten gaan zoals bovenstaande link suggereert.

Badge +3

De NS-app krijgt die functionaliteit binnenkort inderdaad. Sterker nog: het is al gebouwd, maar bevindt zich nu nog in testfase. Het zal vast niet lang meer duren tot het wordt uitgerold. 

Precies, en wegens de werkzaamheden mag je dit weekend gewoon met een NS Metro van/naar Lelylaan 😅

Geen tussenstops? Dat is dan een heel speciale NS Metro (want Burg. de Vlugtlaan, Jan van Galenstraat en Postjesweg slaan we over?!) 🤣

https://www.gvb.nl/sites/default/files/daglijnenkaart2022.pdf

Voor bovenstaande reis gaat Rijdendetreinen wel de mist in, want daar wordt bij ‘nu vertrekken’ (19:00) vanuit Eindhoven pas een trein om 22.34 naar Sloterdijk getoond, en dan een NS bus om 0:20 naar Lelylaan (aankomst 0:30) 😥

Men heeft overal volk tekort, ook bij reisinformatie. Zo rap mogelijk die alternatieve dienstregeling er in krijgen heeft dan prioriteit, en dan krijg je idd dit als uitwerking. Technisch kan het wel als GVB, netjes met tussenstops, maar praktisch momenteel niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Je ziet alleen treinverbindignen als je alleen treinstations als vertrek en aankomst kiest, en dan wel zonder spelfouten. Bij het typen verschijnen al wat mogelijkheden die je kunt kiezen, alleen degene met een treinsymbooltje ervoor zijn dan treinstations.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als er ook bij reisinformatie zo'n tekort is, had men het beter kunnen laten zoals het was, gewoon alleen treinen bij plannen van treinstation van treinstation. Doe het goed of doe het niet. En goed is voor mij standaard alleen treinen. Wie ook bussen enzo wil zien kan dat dan aanvinken. Nu moeten alle reizgers die alleen treinen willen zien (want dat is denk ik de reden dat de meeste mensen de NS reisplanner gebruiken) extra handelingen doen om die bussen en andere reut eruit te filteren. Als je als reiziger zo graag allerlei ander OV wilt zien gebruik dan 9292 of vink dat aan de NS reisplanner. 

Misschien helpt het als iedereen hier massaal over blijft klagen. Ik weet nog jaren geleden dat de reisplanner op de website een andere lay out kreeg die niet beviel bij reizigers. Binnen korte tijd was het weer terug zoals het daarvoor was. 

Ook hier bij reizen trein-treinstation de keuzeopties betreffende OV. Keuzes zijn helaas enkel auto/fiets/OV/…, geen keuze in specifieke modaliteiten.

 

Badge +3

Het zal wel wennen… https://twitter.com/bbbraa/status/1586810843118899201

@NS_online er zit een fout in de reisplanner! Als je voor morgen 7:30 Oudenbosch - Breda plant krijg je allerlei verbindingen met bus 311 waaronder ook een reis van 46 minuten terwijl het met treinen via Lage Zwaluwe in 38 min kan. De planner geeft die snellere optie niet.

 

Meteen weer de reden gevonden (is al eerder ontdekt), want de intercity stopt op Etten-Leur.

Zonder bus ben je dus ietsje langer onderweg (en dat wil je!):

 

Badge +3

Met de optie Alleen Sprinters kom je wel een eind (géén suffe bus/tram/metro adviezen), maar ja dan zou je op Zaandaam moeten overstappen en doet er gegarandeerd 1:33 over voor naar Enkhuizen.

9292 heeft het door, die tonen de bussen niet meer, en zo wel dan ook gewoon de sprinter die een minuutje eerder vertrekt (met zinnige overstap op intercity vanaf Centraal).

Geloof dat Geert https://twitter.com/djiwie/status/1569049464408514561 ook iets bereikt heeft bij Rijdendetreinen, of is er gewoon iets veranderd in de basis-informatie?

Voor de drukte, zijn de sprinters vol (spits) of de (weekend) intercity's 🤔

Ze zijn in ieder geval vaak wat kort.. van de ene dag op de andere dag (of spits/dal). Geen peil op te trekken.

Reputatie 5

Naar Enkhuizen rijden nooit sprinters. Vanaf Hoorn is er alleen de boemelende uitloper van een “intercity”. En dan nog, als je de NS reisplanner gebruikt, waarom geeft die dan überhaupt voorkeur aan andere (stads-)vervoerders?!? Heel vreemd dat iemand deze disimprovement in de reisplanner heeft geprogrammeerd.

Reputatie 7
Badge +1

Ze had ook al op donderdag geklaagd zie ik nu.

 

 

Robert z’n screenshot gaat over een vervangmetro vanwege werkzaamheden lijkt me, niet? Dán is dit inderdaad de snelle optie en nodig om te voorkomen dat reizigers niet of totaal onmogelijke adviezen krijgen. Die komen dan “gewoon” uit de treinplanner van NS zonder inmenging van 9292. 
 

Als dit een “normaal” BTM advies is terwijl er ook treinen rijden is het echt heel erg fout inderdaad. 

Reputatie 7
Badge +3

Robert z’n screenshot gaat inderdaad over vervangend vervoer met de metro vanwege werkzaamheden. Maar door het standaard al weergeven van bus, tram en en metro kan het daardoor voor reizigers wel verwarrrend worden of een metro advies is vanwege werkzaamheden of omdat deze nu standaard worden weergegeven. Het verschil is dan wel dat er staat “NS metro ipv trein” ,aar dat betekent ook dat reizigers meer moeten opletten. En iemand die nu bij ieder reisadvies zelf al bus, tram en metro uitzet omdat die geen reisadvies met overig OV wilt zien, krijgt dan ook die “NS metro” niet te zien. 

Daarnaast geeft de NS reisplanner niet altijd een reisadvies met een “NS metro”, ook reisadviezen met de gewone metro (waarbij je dus extra moet betalen). 

 

Vanaf Eindhoven mag je dus wel met je NS vervoerbewijs in de metro van Amsterdam Zuid naar Lelylaan, maar vanaf Leiden niet?  Vink je die metro uit, dan krijg je het grootste gedeelte van de dag geen reisadvies vanaf Leiden, en alleen heel laat / 's nachts een NS bus van A’dam Zuid naar Lelylaan.

Badge +3

Keren op de Trompweg is geen probleem toch (die lus op de kaart)?

Maar ja, als je daar niet mag komen met een bus, toch maar ergens op de Dobbedreef (keren daar geen optie maar de lijnbussen hebben een halte!)

Reputatie 7
Badge +1

@Momo De bus moet dan wel natuurlijk precies op tijd zijn...

Badge +3

Oei, https://twitter.com/martienj/status/1592775614523912192

@NS_online sinds enkele dagen staat de trein vertrek 08:04 Amsterdam - Maastricht niet meer in de planner terwijl hij wel rijdt.

Vreemd, die rijdt inderdaad gewoon maar de planner zegt voor naar Utrecht:

Tja, de ICE is enkele minuten minder reistijd (geen stop op Amstel), maar om die uit de planner weg te krijgen moet je dus de optie ‘Treinen met verplichte reservering’ uit zetten! 😥 (of plannen tot ergens voorbij Utrecht).

(Twitter persoon stapt over vanuit Heemstede, met reguliere overstap 9 minuten).

Badge +3

Vanavond weer eentje privé via Twitter (nee ik ben geen NS maar toch)

Goedenavond Robert, Ik heb een tijd geleden een tweet van jou gezien met een uitleg hoe je in de NS app bij de reisplanner de metro kan uitschakelen als reis optie. Zou je die met mij willen delen aub.

De ‘workaround’ is dus nog steeds om te kiezen voor ‘Alleen sprinters’ naar je overstapstation.

Voor het geval je niet verder hoeft dan alleen Amsterdam Lelylaan - Centraal of zo (ja, dat kan sneller met GVB!) 😣

Gebruik de 9292 app/site en geef aan dat je geen BTM adviezen wilt!

Ik heb het gemarkeerde antwoord verwijderd. We zijn momenteel aan het uitzoeken wat er aan de hand is. We komen hier zo snel mogelijk op terug.

Dat is niet zo. Zowel voor het begin- als eindstation selecteer ik inderdaad een treinstation, alsnog krijg ik zowel trein-, tram- als busverbindingen.

Reputatie 7
Badge +3

Dan ben ik benieuwd naar welke stations dat zijn. Heb je misschien een screenprintje? Soms bij werkzaamheden waarbij het officiele NS reisadvies is om een bepaalde bus of metro te nemen zie je die wel, in andere gevallen heb ik het nog niet gezien.

Reageer