Planner app: filteren bussen/trams | NS Community
beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Plannen van een reis in de NS app laat opeens ook allemaal bus- en tram-verbindingen zien, waar ik geen behoefte aan heb (en op bepaalde trajecten zijn het er heel veel). Is er een manier om deze eruit te filteren, en alleen treinverbindingen te laten zien? Ik heb hier vooralsnog geen optie voor kunnen vinden in de app.

icon

Beste antwoord door JurgenH 5 October 2022, 11:57

Bekijk origineel

110 reacties

Reputatie 5

Neem bijvoorbeeld een simpele reis Duivendrecht-Enkhuizen. Als er met de metro van Duivendrecht naar A'dam Sloterdijk wordt gereisd is dat theoretisch schijnbaar 1 minuutje sneller dan met de NS-sprinter met overstap op A'dam CS, en toont de reisplanner daarom alleen nog maar dat advies:

 

Wanneer echter Muiderpoort als via-station wordt aangegeven krijg je het eigenlijk veel logischer advies:

 

Reputatie 7
Badge +3

Zijn de treinen soms zo vol dat NS de reizigers de trein uit wil jagen en de bus/metro/tram in? 😁

Badge +3

Met de optie Alleen Sprinters kom je wel een eind (géén suffe bus/tram/metro adviezen), maar ja dan zou je op Zaandaam moeten overstappen en doet er gegarandeerd 1:33 over voor naar Enkhuizen.

9292 heeft het door, die tonen de bussen niet meer, en zo wel dan ook gewoon de sprinter die een minuutje eerder vertrekt (met zinnige overstap op intercity vanaf Centraal).

Geloof dat Geert https://twitter.com/djiwie/status/1569049464408514561 ook iets bereikt heeft bij Rijdendetreinen, of is er gewoon iets veranderd in de basis-informatie?

Voor de drukte, zijn de sprinters vol (spits) of de (weekend) intercity's 🤔

Ze zijn in ieder geval vaak wat kort.. van de ene dag op de andere dag (of spits/dal). Geen peil op te trekken.

Reputatie 5

Naar Enkhuizen rijden nooit sprinters. Vanaf Hoorn is er alleen de boemelende uitloper van een “intercity”. En dan nog, als je de NS reisplanner gebruikt, waarom geeft die dan überhaupt voorkeur aan andere (stads-)vervoerders?!? Heel vreemd dat iemand deze disimprovement in de reisplanner heeft geprogrammeerd.

Ik heb het gemarkeerde antwoord verwijderd. We zijn momenteel aan het uitzoeken wat er aan de hand is. We komen hier zo snel mogelijk op terug.

We zullen op korte termijn onze reisplanner aanpassen zodat je meer opties krijgt en meerdere filters kan toepassen. Ik kan nog niet aangeven wat dit exact zal zijn. 

Badge +3

We zullen op korte termijn onze reisplanner aanpassen zodat je meer opties krijgt en meerdere filters kan toepassen. Ik kan nog niet aangeven wat dit exact zal zijn. 

Er moet bij plannen van een treinstation naar treinstation gewoon géén stad/streekvervoer (BTM) getoond worden, ook al zou dat een minuutje sneller zijn.

Is het de wens om die snellere opties wel te tonen. Rijdendetreinen e.d. doen dat nu ook helaas, toon dan in ieder geval óók de (iets) langere opties met alleen treinen (zoals 9292).

Dan zie je misschien nog steeds de (ongewenste) bus/tram/metro adviezen, maar in ieder geval ook de opties met alleen trein (die bij NS dus standaard *niet* getoond worden).

Badge +3

Volgende (via https://twitter.com/MeneerTr/status/1573072514846429184)

Hey @NS_online, leuk bedacht dat de bussen nu ook in de reisplanner verschijnen maar voeg alsjeblieft de optie toe om de bussen uit te zetten. Ik denk namelijk niet dat mijn abonnement geldig is in de lijnbussen en reisjes plannen wordt op deze manier een stuk onoverzichtelijker

Nee hoor, ik zoek gewoon op treinstation.

Je kunt bij @9292 de busadviezen uit zetten, of in de NS Reisplanner kiezen voor de optie 'alleen sprinters' maar ja naar Breda krijg je dan de IC niet eens (het getoonde 14:45 advies) terwijl ze allemaal gewoon rijden!

Weg met die BTM (bus tram metro) adviezen dus, ook al zijn die sneller. Je wilt met een trein dus gebruikt de NS planner (station A naar station B ) en wil graag iets zinnigs.

Badge +3

Voorbeeldje: Iemand wil morgenochtend rond 10:00 (de planner zou toch wel up to date moeten zijn 9 uur van tevoren?) van Oudenbosch naar Breda met een trein?

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Oudenbosch&vertrektype=treinstation&aankomst=Breda&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2022-09-23T09%3A16&ritnummers=5929%7C3632

Zoek het maar uit.. of ga maar om 9:16 want de rest van de dag mag je… met een bus! Of om 18:46 pas weer met de trein.

Ja, de IC 3600 stopt op Etten-Leur dus is een bus sneller (waarom eigenlijk)? Oh wacht, daar rijden geen sprinters (meer).. 😴

Reputatie 7
Badge +2

En NS maar afvragen waarom de reizigersaantallen achterblijven. Tja, die hebben hun reis gepland in de app en zitten nu in de bus 😂

Reputatie 7
Badge +1

We zullen op korte termijn onze reisplanner aanpassen zodat je meer opties krijgt en meerdere filters kan toepassen. Ik kan nog niet aangeven wat dit exact zal zijn. 

 

Ik heb een compleet ander idee van korte termijn eerlijk gezegd. Ik vind niet dat dat meer dan een week moet zijn. Het is nu al 16 dagen en nog steeds staan die bussen erin.

Badge +3

Vanavond weer eentje privé via Twitter (nee ik ben geen NS maar toch)

Goedenavond Robert, Ik heb een tijd geleden een tweet van jou gezien met een uitleg hoe je in de NS app bij de reisplanner de metro kan uitschakelen als reis optie. Zou je die met mij willen delen aub.

De ‘workaround’ is dus nog steeds om te kiezen voor ‘Alleen sprinters’ naar je overstapstation.

Voor het geval je niet verder hoeft dan alleen Amsterdam Lelylaan - Centraal of zo (ja, dat kan sneller met GVB!) 😣

Gebruik de 9292 app/site en geef aan dat je geen BTM adviezen wilt!

Reputatie 7
Badge +1

De NS-Reisplanner (vooralsnog alleen de website) geeft nu de optie om te filteren op het type vervoer:

Reputatie 7
Badge +1

Dit lijkt dan wel heel erg op de 9292-App. 

Het is op zijn minst een stap in de goede richting, al geef ik de voorkeur aan focus op trein als standaardinstelling. NS heeft lang gezegd over te stappen op de planner van 92 als deze net zo ‘goed’ was als de planner van NS. Met het weghalen van het terugsteekverbod is dat bereikt. 

Badge +3

Toeval zeg, die opties waren er eergisteren nog niet. Zal de persoon op Twitter ook even inlichten 🤗

Mee eens dat alleen trein de voorkeur zou moeten hebben, of anders eerder ingestelde opties onthouden (zolang je de cookies niet verwijdert).

Reputatie 7
Badge +3

Goed dat er nu in ieder geval de optie is om andere vormen van OV uit te schakelen of juist alleen die te kiezen. Voor een NS reisplanner vind ik het echter wenselijk dat je standaard alleen treinen zien (dat is voor mij ook de reden om treinreizen in de NS planner te plannen) en dan via de opties daarnaast de mogelijkheid te bieden om ook ander OV te kunnen kiezen. Ik ben dus maar half tevreden, je moet nu altijd een extra handeling doen als je alleen treinadviezen wilt zien. 

Reputatie 7
Badge +2

Het lijkt er trouwens op dat ze de bussen/trams/metro's ook uit de datastroom naar andere apps gehaald hebben. In Rijden de Treinen krijg ik nu geen busadviezen meer als ik bv. Utrecht Leidsche Rijn - Utrecht Centraal plan.

De NS-app zelf geeft de bussen daar nog wel als adviezen.

Reputatie 1

Ik zou graag de oude app weer installeren. Voor alle mogelijke ov varianten bestaat ov9292. Nu bestaat er twee keer hetzelfde en heeft de ns geen fatsoenlijk reisplanner meer.

Als ik morgen naar Deventer wil, ziet het er zo uit dat de moed me nu al in de schoenen zakt. Ik wil helemaal niet lopen of met de metro en ook niet 6x overstappen. Dat maakt de rit ook onbetaalbaar, met de ns heb ik korting! En de standaard overstap op Schiphol is ook ineens verdwenen. Wat is dit nu weer.
Hoopvol is dat de treinen blijkbaar nog wel via Deventer rijden. Ik dacht dat het daar 3 weken op de schop ging.

Badge +3

Ik zou graag de oude app weer installeren. Voor alle mogelijke ov varianten bestaat ov9292. Nu bestaat er twee keer hetzelfde en heeft de ns geen fatsoenlijk reisplanner meer.

Dat ligt niet zozeer aan de app maar de gewijzigde informatie, alle reisplanners hebben/hadden daar last van.

Via de Reisplanner op de NS website kun je sinds kort wel filteren op trein, bus, tram, metro (en veerpont), bij 9292 kon dat altijd al.

Bij Rijdendetreinen (website en app) worden alleen nog treinen getoond (je kunt daar ook geen adres of halte invoeren) dus dat is eigenlijk precies wat je wilt.

Denk dat de NS app die optie om te filteren binnenkort ook wel krijgt, maar voorlopig ben je dus beter af met de app van Rijdendetreinen.

Badge +3

Het lijkt er trouwens op dat ze de bussen/trams/metro's ook uit de datastroom naar andere apps gehaald hebben. In Rijden de Treinen krijg ik nu geen busadviezen meer als ik bv. Utrecht Leidsche Rijn - Utrecht Centraal plan.

De NS-app zelf geeft de bussen daar nog wel als adviezen.

Nee, want 9292 geeft bij treinstations ook nog de bussen (zoals de NS app en Mijn NS zonder filter), die er (veel) langer over doen dan een trein, maar wel eerder aankomen dan een trein van 20 minuten of een half uur later.

Rijdendetreinen filtert BTM er zelf uit, logisch want die app/website is (zoals de naam al zegt) gericht op treinen 🤣

Reputatie 7
Badge +2

Nee, want 9292 geeft bij treinstations ook nog de bussen (zoals de NS app en Mijn NS zonder filter), die er (veel) langer over doen dan een trein, maar wel eerder aankomen dan een trein van 20 minuten of een half uur later.

9292 gaf die bussen altijd al, daar gebruiken ze de datastroom vanuit alle vervoerders immers (dus ook de busvervoerders). Rijden de Treinen gebruikt alleen de datafeed vanuit NS.

Badge +3

9292 gaf die bussen altijd al, daar gebruiken ze de datastroom vanuit alle vervoerders immers (dus ook de busvervoerders). Rijden de Treinen gebruikt alleen de datafeed vanuit NS.

Oke, maar dat zou betekenen dat de NS planner tegenwoordig ook de datastroom van BTM vervoerders gebruikt (bij treinstation-adviezen), dus in feite die van 9292?

Wellicht kan iemand met toegang tot de NS datastroom e.e.a. controleren. Ik kan me niet herinneren dat ik bij 9292-adviezen tussen treinstations bussen kreeg, maar als jij het zegt zal dat wel.

Reputatie 7
Badge +2

Eigenlijk kan je het dus al zien aan dat Rijden de Treinen bussen weergaf, die moeten via de API van de NS binnenkomen want logischerwijs gebruikt die app niet de open data van de busvervoerders.

Waarschijnlijk gebruikt NS nu dan inderdaad een datastroom van 9292 en geeft die ook door via zijn API. Ze zullen vast niet apart ook nog de data van alle busvervoerders zelf in zitten te lezen.

Reputatie 1

Goede app die Rijdendetreinen! Wat een verschil! Kan de ns wat van leren.

ik zit er nu in na een fietstochtje naar het Centraal station (vanwege werkzaamheden bij Lelylaan). Mensen die na mij instapten moeten helaas staan omdat het maar een enkel treintje betreft (ik zie op de rangeerterreinen nog genoeg stellen staan dus gebrek aan materieel kan het niet zijn). 
Bedankt

voor deze gouden tip, de ns app kan er af!

Reageer