beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams

• 8 September 2022
  • 35 reacties
  • 802 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Plannen van een reis in de NS app laat opeens ook allemaal bus- en tram-verbindingen zien, waar ik geen behoefte aan heb (en op bepaalde trajecten zijn het er heel veel). Is er een manier om deze eruit te filteren, en alleen treinverbindingen te laten zien? Ik heb hier vooralsnog geen optie voor kunnen vinden in de app.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 September 2022, 13:33

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 3

Neem bijvoorbeeld een simpele reis Duivendrecht-Enkhuizen. Als er met de metro van Duivendrecht naar A'dam Sloterdijk wordt gereisd is dat theoretisch schijnbaar 1 minuutje sneller dan met de NS-sprinter met overstap op A'dam CS, en toont de reisplanner daarom alleen nog maar dat advies:

Wanneer echter Muiderpoort als via-station wordt aangegeven krijg je het eigenlijk veel logischer advies:

Reputatie 7
Badge +3

Zijn de treinen soms zo vol dat NS de reizigers de trein uit wil jagen en de bus/metro/tram in? 😁

Badge +3

Met de optie Alleen Sprinters kom je wel een eind (géén suffe bus/tram/metro adviezen), maar ja dan zou je op Zaandaam moeten overstappen en doet er gegarandeerd 1:33 over voor naar Enkhuizen.

9292 heeft het door, die tonen de bussen niet meer, en zo wel dan ook gewoon de sprinter die een minuutje eerder vertrekt (met zinnige overstap op intercity vanaf Centraal).

Geloof dat Geert https://twitter.com/djiwie/status/1569049464408514561 ook iets bereikt heeft bij Rijdendetreinen, of is er gewoon iets veranderd in de basis-informatie?

Voor de drukte, zijn de sprinters vol (spits) of de (weekend) intercity's 🤔

Ze zijn in ieder geval vaak wat kort.. van de ene dag op de andere dag (of spits/dal). Geen peil op te trekken.

Reputatie 3

Naar Enkhuizen rijden nooit sprinters. Vanaf Hoorn is er alleen de boemelende uitloper van een “intercity”. En dan nog, als je de NS reisplanner gebruikt, waarom geeft die dan überhaupt voorkeur aan andere (stads-)vervoerders?!? Heel vreemd dat iemand deze disimprovement in de reisplanner heeft geprogrammeerd.

Ik heb het gemarkeerde antwoord verwijderd. We zijn momenteel aan het uitzoeken wat er aan de hand is. We komen hier zo snel mogelijk op terug.

We zullen op korte termijn onze reisplanner aanpassen zodat je meer opties krijgt en meerdere filters kan toepassen. Ik kan nog niet aangeven wat dit exact zal zijn. 

Badge +3

We zullen op korte termijn onze reisplanner aanpassen zodat je meer opties krijgt en meerdere filters kan toepassen. Ik kan nog niet aangeven wat dit exact zal zijn. 

Er moet bij plannen van een treinstation naar treinstation gewoon géén stad/streekvervoer (BTM) getoond worden, ook al zou dat een minuutje sneller zijn.

Is het de wens om die snellere opties wel te tonen. Rijdendetreinen e.d. doen dat nu ook helaas, toon dan in ieder geval óók de (iets) langere opties met alleen treinen (zoals 9292).

Dan zie je misschien nog steeds de (ongewenste) bus/tram/metro adviezen, maar in ieder geval ook de opties met alleen trein (die bij NS dus standaard *niet* getoond worden).

Badge +3

Volgende (via https://twitter.com/MeneerTr/status/1573072514846429184)

Hey @NS_online, leuk bedacht dat de bussen nu ook in de reisplanner verschijnen maar voeg alsjeblieft de optie toe om de bussen uit te zetten. Ik denk namelijk niet dat mijn abonnement geldig is in de lijnbussen en reisjes plannen wordt op deze manier een stuk onoverzichtelijker

Nee hoor, ik zoek gewoon op treinstation.

Je kunt bij @9292 de busadviezen uit zetten, of in de NS Reisplanner kiezen voor de optie 'alleen sprinters' maar ja naar Breda krijg je dan de IC niet eens (het getoonde 14:45 advies) terwijl ze allemaal gewoon rijden!

Weg met die BTM (bus tram metro) adviezen dus, ook al zijn die sneller. Je wilt met een trein dus gebruikt de NS planner (station A naar station B) en wil graag iets zinnigs.

Badge +3

Voorbeeldje: Iemand wil morgenochtend rond 10:00 (de planner zou toch wel up to date moeten zijn 9 uur van tevoren?) van Oudenbosch naar Breda met een trein?

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Oudenbosch&vertrektype=treinstation&aankomst=Breda&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2022-09-23T09%3A16&ritnummers=5929%7C3632

Zoek het maar uit.. of ga maar om 9:16 want de rest van de dag mag je… met een bus! Of om 18:46 pas weer met de trein.

Ja, de IC 3600 stopt op Etten-Leur (waarom eigenlijk)? Oh wacht, daar rijden geen sprinters (meer).. 😴

Reputatie 6
Badge

En NS maar afvragen waarom de reizigersaantallen achterblijven. Tja, die hebben hun reis gepland in de app en zitten nu in de bus 😂

Reageer