beantwoord

Planner app: filteren bussen/trams


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Plannen van een reis in de NS app laat opeens ook allemaal bus- en tram-verbindingen zien, waar ik geen behoefte aan heb (en op bepaalde trajecten zijn het er heel veel). Is er een manier om deze eruit te filteren, en alleen treinverbindingen te laten zien? Ik heb hier vooralsnog geen optie voor kunnen vinden in de app.

icon

Beste antwoord door JurgenH 5 October 2022, 11:57

Bekijk origineel

110 reacties

Reputatie 7
Badge +2

En NS maar afvragen waarom de reizigersaantallen achterblijven. Tja, die hebben hun reis gepland in de app en zitten nu in de bus 😂

Reputatie 1

Voor reizen vanaf Nijmegen Heyendaal is de ns app totaal onbruikbaar geworden door een waslijst met busopties

Reputatie 7
Badge +3

Zijn de treinen soms zo vol dat NS de reizigers de trein uit wil jagen en de bus/metro/tram in? 😁

Reputatie 7
Badge +2

Het is vooral opmerkelijk dat de reisplanner die busadviezen zo inconsequent geeft. Zoals in je screenshot te zien komt er om 10.52 uur wel een advies met Valleilijn stoptrein + Intercity uit, terwijl (ik heb de busdienstregeling er even bij gezocht) de aankomst dan met de bus nog altijd 1 minuut eerder zou zijn.

Lijkt daarmee dus meer op een (alweer) een IT probleem bij NS en niet persé iets wat bewust toegevoegd is.

Reputatie 7
Badge +2

Vanaf 17.30 uur krijg je voor die reis zelfs überhaupt geen adviezen met een trein vanaf Utrecht Leidsche Rijn meer. En het blijft trouwens niet beperkt tot een bus in het voor- en natransport: van Amersfoort Centraal naar Veenendaal-De Klomp komen er ook adviezen volledig per bus uit de planner.

Het is op zijn minst een stap in de goede richting, al geef ik de voorkeur aan focus op trein als standaardinstelling. NS heeft lang gezegd over te stappen op de planner van 92 als deze net zo ‘goed’ was als de planner van NS. Met het weghalen van het terugsteekverbod is dat bereikt. 

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee. als ik een reis met een trein wil maken ga ik naar de NS reisplanner (want NS is een bedrijf wat treinen rijdt) en verwacht daar een reisadvies met een trein te krijgen. Als ik met bus, tram of metro wil reizen gebruik ik wel 9292. En als er dan wel aan de NS reisplanner BTM adviezen worden toegevoegd moet dat een optie zijn die je zelf aan kunt vinken, net als de al bestaande opties/voorkeuren die standaard uit staan. 

Er rijden ook gewoon NS bussen tussen Den Haag en Leiden. Maar dat wordt ook een lange rit en die krijg je alleen uit de planner door via Den Haag te plannen en bus/tram/metro uit te vinken.

 

Willekeurige busrit, uurtje onderweg. Alleen diep in de nacht gaan er een aantal snelbussen.

 

Reputatie 2

Ik begreep wel spontaan wat er gebeurd was toen ik van de week de “Je reis begint met de NS-app” reclame op de radio hoorde en later op TV zag.

Dit is verre van een “foutje” geweest, dit is een bewuste verandering in de app geweest, waarbij men wel in september een nieuwe versie uitrolde met BTM erin, maar niet de mogelijkheid de BTM eruit te filteren.

 

Leuk dat men probeert de concurreren met andere reis-apps, maar als je dan zelfs in je eerste versie de app niet laat werken op basis van de ingevoerde abonnementen maar mensen die “gratis” kunnen reizen in een dure bus stuurt dan heb je je prioriteiten gewoon niet op orde.

Als ik de NS app niet nodig had om te kunnen schakelen tussen eerste en tweede klas dan was ik er met dit grapje wel klaar mee geweest.

We zullen op korte termijn onze reisplanner aanpassen zodat je meer opties krijgt en meerdere filters kan toepassen. Ik kan nog niet aangeven wat dit exact zal zijn. 

NS, los dit op! Een “NS” reisplanner zou eerst en default de treinverbindingen moeten laten zien. En alleen na aanvinken ook de andere opties. Niet andersom zoals het nu geïmplementeerd is.

Badge +3

Ja, wat moet je met een bus als je Weekend Vrij hebt? Waarbij het nog maar de vraag is of je het getoonde advies van 16:56 (+6) haalt. En die bug over de prijs van een e-ticket is er ook nog.

Je wilt gewoon de trein van bijv. 17:46 hebben, maar die wordt niet eens getoond (wel als je van Leidsche Rijn naar Utrecht Centraal plant, met dan ook een heleboel bussen die je niet wilt).

Natuurlijk kun je de bussen tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal er wel uit filteren door Alleen sprinters als optie aan te zetten, maar dat schiet niet op als je naar Amersfoort wilt.

Badge +3

Er is best wel wat te zeggen voor het tonen van bus/tram/metro adviezen, want als die getoond worden zijn ze ‘sneller’ (kortere reistijd óf eerdere aankomst dan met de volgende trein), en als je zonder abonnement (of in de spits) reist is BTM relatief goedkoop voor korte afstanden.

Maar dat moet dan wel een zelf te kiezen optie zijn. Iemand met een vrij reizen NS abonnement heeft weinig aan die adviezen, zeker als er ook gewoon treinen rijden (die vervolgens niet getoond worden in jouw Reisadvies).

Reputatie 2

Ja, het is bizar, ik heb een WeekendVrij, reis van station naar station en volgens de NS-reisplanner kost me dat € 3,29 retour door twee keer buskosten…. (€ 1,61 en € 1,68), even los van het feit dat ik helemaal niet met de bus wil en zeker niet als ik het alternatief al afgekocht heb met mijn WeekendVrij abonnement, en dat alternatief gewoon rijdt, het is geen kwestie van vervangend vervoer, er rijden gewoon treinen.

Ik vertrek vrijwel altijd vanaf Amsterdam Lelylaan. Ik kies het treinstation in de app of op de web-reisplanner. Sinds kort krijg ik inderdaad allerlei metro opties, terwijl er ook treinen rijden. Ik heb niets aan die metro. Daar heb ik geen 40% korting in de daluren. Mijn keuzedagen 1e klas zijn ook niet geldig in de metro, of denkt de NS dat wel? Gelukkig kan je in de 9292 app de optie metro uitvinken. Vanaf nu zal ik dus de NS website en NS-app niet meer gebruiken. Voor mij zijn die nutteloos geworden voor het plannen van reizen.

Misschien moeten de IT-deskundigen van de NS eens gaan buurten bij 9292 om wat handige tips te vragen.

Reputatie 7
Badge +2

Daarom denk ik dus dat het ergens een IT probleem is. De reizen om 10.56 en 15.56 uur zijn namelijk identiek aan de reizen de rest van de dag, ook de busdienstregeling op dit momenten is identiek (nog altijd 1 minuut eerdere aankomst)

Het is in elk geval niet zo dat de planner een snellere reis door kortere overstap probeert te geven. Om 't bovenstaande te kunnen constateren namelijk even die reis met “via Ede-Wageningen” gepland. Dan krijg je keurig de treinadviezen, maar ook adviezen met 105 Barneveld - Otterlo, 108 Otterlo - Ede-Wageningen en dan de trein. Mooie snelle overstap in Ede dan, maar je doet er wel twee keer zo lang over 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Goed dat er nu in ieder geval de optie is om andere vormen van OV uit te schakelen of juist alleen die te kiezen. Voor een NS reisplanner vind ik het echter wenselijk dat je standaard alleen treinen zien (dat is voor mij ook de reden om treinreizen in de NS planner te plannen) en dan via de opties daarnaast de mogelijkheid te bieden om ook ander OV te kunnen kiezen. Ik ben dus maar half tevreden, je moet nu altijd een extra handeling doen als je alleen treinadviezen wilt zien. 

Vandaag moest ik van Hoofddorp naar Bijlmer Arena.

Ik wil met de trein, de bus kan immers vast komen te zitten in het verkeer.

Vooral de terugweg is niet meer te plannen met die NS app, maar wat ook irritant is, er stond op alle reisadviezen dat er een verstoring was op die route.

Bleek alleen de HSL te zijn, daar komt helemaal niet op Bijlmer Arena!! 

Luister naar je gebruikers en verbeter de app 

Reputatie 5

Over dit nieuwe probleem wilde ik ook een topic beginnen, tot ik net op tijd dit bestaande zag. Hier haak ik dus ook op in.

Vrijwel al mijn treinreizen beginnen/eindigen op stations die NS deelt met de Amsterdamse metro. Ook ik zie sinds kort allerlei niet bruikbare reisadviezen in de app. Wanneer ik met een NS-abonnement reis wil ik natuurlijk helemaal geen verbinding zien die dankzij een deeltrajectje per GVB wellicht 1 of 2 minuutjes sneller is dan geheel per trein. Waarvoor ik bovendien wel elke keer een paar euro moet bijbetalen en extra vaak moet overstappen. Die overstaptijden NS<>GVB zijn ook dikwijls zéér sportief: op een druk Amsterdam CS moet je in de praktijk ontzettend goed je best doen om binnen 6 minuten vanaf de treinperrons de metro 51/53/54 te bereiken (en vice versa). Op A'dam Zuid en RAI lijkt de NS te denken dat zo'n overstap NS<>GVB zelfs in 3 minuutjes haalbaar is...

Wie heeft dit in vredesnaam bedacht?! Het is inderdaad ook compleet waardeloos dat de app niet de mogelijkheid biedt om irrelevante vervoermiddelen uit te filteren.

Reputatie 7
Badge +3

Voor Leiden naar Delft wordt het inderdaad nog leuker… 

 

Wat betreft Leiden - Den Haag,  EBS dacht wel even mee, die hadden een wat langere bus ingezet voor lijn 45. Geen idee of ze dat voor de 43 ook gedaan hebben, die heeft een wat kortere reistijd dan de 45. 

 

https://twitter.com/DickvanderGoot/status/1586008509514145793/photo/1

 

Zelf zag ik vrijdag een aantal NS bussen rijden, echt kort op elkaar. Reisplanner gaf aan elke 5 minuten, maar sommige reden dichter op elkaar dan dat. De NS bushalte die eerder aangegeven stond bij station De Vink op de werkzaamhedeninfo klopte niet, er stond eerst bij het busstation, maar halte was gewoon zoals anders aan de Trompweg. In plaats van de juiste halte te vermelden is de halte voor De Vink daarna maar helemaal weggelaten.

Overigens snap ik dit advies niet:

  • Tussen De Vink en Voorschoten/Den Haag C. reist u via Leiden C.

De stopbus stopt op alle stations, waarom dan via Leiden C reizen? Reisplanner geeft dat ook niet aan en bij de lijnbushaltes aan beide kanten van de Trompweg stonden gewoon tijdelijke paaltjes.

Reputatie 7
Badge +3

Ze klaagt er al jaren over, heb de tweets vaker gezien. Maar een bus die dat deel van de Leidseweg neemt en bij de kruising rechtdoor gaat en de rest van de Leidseweg neemt, die komt niet langs de halte op de Trompweg en rijdt dus verkeerd. En dan heb je behalve klachten van omwonden ook nog klachten dat er geen bus komt bij De Vink.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is de route die de bussen zouden moeten rijden. Het gedeelte van de Leidseweg vanaf het kruispunt Piet Heynlaan (rechtsonderaan) tot kruispunt Trompweg mogen ze niet nemen (dat zijn op het bord genoemde huisnummers), nemen ze die toch komen ze niet langs de bushalte, tenzij ze eerst de Trompweg opgaan en dan 180 graden keren en de Trompweg weer de andere kant op nemen. 

Dus 1) die route mag niet en 2) komt niet langs de bushalte.

 

Adviezen zonder BTM zouden nog altijd die vervangende metro moeten laten zien, anders is dat een issue. Alternatief, door NS georganiseerd vervoer moet “gewoon” als trein worden aangemerkt.

 

Toen ik op een ander forum schreef dat het continu, ongevraagd tonen van 9292-adviezen als een bug mag worden gezien vielen er een aantal mensen over me heen, want het was een “verbetering”. Dat klinkt allemaal hartstikke tof, maar het heeft allerlei ongewenste effecten. We zien dat hier opnieuw. Die 9292-adviezen passen niet tussen de NS Metro-adviezen, of in ieder geval in deze opzet is het ontzettend onduidelijk. Weghalen die onzin als er niet is gevraagd om een BTM-advies.

Reputatie 7
Badge +3

Keren kan op zich wel, maar is niet de bedoeling en gezien de klacht dat De Vink (halte Trompweg) wordt overgeslagen doen ze het het ook niet en nemen ze bij verkeerd rijden de hele Leidseweg. Maar gezien de tweet van die bewoner dat er nog maar heel en toe een bus langs rijdt, nemen de meeste bussen gelukkig wel de juiste route. Vanaf morgen, of eigenlijk al over een paar uurtjes, is alles weer normaal en rijden de treinen, het was 's nachts met open raam juist zo lekker stil. 

 

En dan geeft de reisplanner van De Vink naar Leiden tussendoor weer vrolijk adviezen met een bus die 4 keer zo lang duren dan met de trein. Maar toch fijn om te weten dat als je nou net de trein van 11:07 mist je nog wel de bus van 11:10 kan nemen en dan 1 hele minuut eerder op Leiden Centraal bent dan wanneer je een kwartier op de volgende trein had gewacht. 

 

 

Reputatie 1

“ Ik begreep wel spontaan wat er gebeurd was toen ik van de week de “Je reis begint met de NS-app” reclame op de radio hoorde en later op TV zag”.

Heel apart dat de ns wederom de fout maakt om zich met andere markten te bemoeien terwijl thuis de boel in brand staat.

Ze hebben gewoon veel te veel managers die zich vervelen. Als ze die nu eens in de trein zetten.

In plaats van een managerscultuur zou het weer over rijdende treinen moeten gaan. Alle managers zouden verplicht naar De Grote Kleine Treinencompetitie moeten kijken.

Reageer