beantwoord

Planner laat overstap niet zien!

  • 4 februari 2020
  • 27 reacties
  • 471 Bekeken

Reputatie 1

Reis Schiphol - Den Haag HS

Vertrek 17:57 - Aankomst 18:27 - Overstap Leiden

Waarom staat deze reis niet in de app? Dit soort bugs komen regelmatig voor! 

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 24 februari 2020, 16:27

Ik heb eindelijk een antwoord vernomen. Helaas is het niet exact te achterhalen, maar we hebben het vermoeden dat deze reis niet in de reisplanner stond vanwege een vertraging. Ik heb via een reply aangegeven dat er meerdere reizen niet in stonden en dat hier het vermoeden bestaat dat er toch iets anders speelt. Ik heb nu de juiste contact persoon gevonden om dit te achterhalen en als dit nogmaals speelt kan ik dit, waarschijnlijk, wel achterhalen. Bedankt allen voor de reacties!

Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3

Een reisplanner (web, app of 9292) houdt echt géén enkele rekening met de lengte en (te verwachten) drukte van treinen!

Een cross-platform overstap van 2 minuten moet dus gewoon altijd getoond worden, ongeacht welk materieel er voor komt rijden.

Het is dus een bug, dat is al lang toegegeven maar wordt maar niet opgelost.

Soms deels, als het gaat om bijv. 4A en 4a wat dus blijkbaar verschillend is en voor onregelmatigheden zorgt.

Reputatie 7
Badge +2

Ik begrijp de irritatie van @Leinad volledig, want het zou natuurlijk mooi zijn als er goed naar dit probleem wordt gekeken i.pv. dat er maar iets wordt geraden dat er niets mee te maken heeft. Als mensen hier over twitteren of over op de community posten, dan volgt er altijd een verkeerd antwoord van NS. Ook nu weer. Als het vertrekspoor in rood staat of er staat een hoofdletter in, dan vallen er vaak (cross platform) overstappen weg.

Dit is een bekend probleem

Ik kom dit bijna dagelijks tegen op meerdere trajecten.

Dat Schiphol spoor 6 in het rood problemen met overstappen oplevert kwam ik pas geleden ook tegen, waarbij er volgens de reisplanner 1,5 uur geen reismogelijkheden richting, uit mijn hoofd zeg ik Tilburg, mogelijk waren. De ICD naar Breda reed gewoon en overstappen naar Tilburg kon ook gewoon, alleen de reisplanner begreep het niet. Ik wilde de screenshot nog in het topic zetten, maar wat heeft dat voor zin als het enkel belabberde antwoorden oplevert. 

Ik heb eindelijk een antwoord vernomen. Helaas is het niet exact te achterhalen, maar we hebben het vermoeden dat deze reis niet in de reisplanner stond vanwege een vertraging. Ik heb via een reply aangegeven dat er meerdere reizen niet in stonden en dat hier het vermoeden bestaat dat er toch iets anders speelt. Ik heb nu de juiste contact persoon gevonden om dit te achterhalen en als dit nogmaals speelt kan ik dit, waarschijnlijk, wel achterhalen. Bedankt allen voor de reacties!

Badge

Voor de moderators, dit is niet de enige verbinding die ontbreekt met de cross perron overstap, die van xx.27 vertrekt Schiphol staat er wel in maar de xx.57 vertrek Schiphol ontbreekt op meerdere tijdstippen met dezelfde overstaptijd van 2 minuten op het traject Schiphol - Den Haag HS.

Reputatie 1

Afgelopen 18 maanden heb ik volgens mij al 10 keer een melding van zo'n bug gemaakt. Dit betekent dat dit heel vaak voorkomt en dus heel veel reizigers gedupeerd worden (niet iedereen gaat individuele reizen opzoeken). Doe er wat aan!

Badge +3

Amen @masd (en @mrfreeze) precies dat, maar het speelt vaker dus.

Er zijn volgens mij nog wel reisplanners (Zwitserse SBB of zo) die helemaal geen rekening houden met die layover-tabellen en gewoon alle aansluitingen tonen, al zou je in 1 minuut van spoor 2 naar spoor 14 in Amsterdam moeten of zo.

Dat was bij 9292 vroeger ook zo trouwens, nu niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

Erryt NS, ik snap dat-ie verwijderd is. De bewoordingen hadden anders gekund, ik was te snel en te fel met m'n reactie, mijn excuses. Maar inhoudelijk sta ik er nog wel achter. Het gebeurt vaak dat er een reden of oorzaak voor iets genoemd wordt, terwijl het later heel anders blijkt te zijn. Dan heb ik liever een antwoord als “Geen idee, ik ga het navragen bij de specialist” dan dat er gespeculeerd wordt. Wat een moderator zegt, is uiteindelijk wel een “officieel NS-standpunt”. Als mensen googlen en op zo'n reactie uitkomen, moeten ze er wel vanuit kunnen gaan dat het klopt.

Reputatie 7
Badge +2

Ik kies een punt dichtbij het station, maar niet het station zelf. Als of het vertrekpunt of het eindpunt geen station is (locatie zonder symbool van trein ervoor), dan krijg je een advies van 9292 en niet van NS zelf.

 

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit aan het uitzoeken ben en exact dezelfde trein op andere dagen wel als advies zie staan.

Een collega van mij heeft ondervonden dat er deze dag meerdere reizen ontbraken in de Reisplanner. Ik ben nog bezig te achterhalen wat er precies is gebeurd die dag waardoor deze niet getoond werden.

Reputatie 5
Badge

Maar beste mensen-hebben jullie nou geen enkel normaal verstand? Wie als geregelde reiziger hier reist weet toch allang dat er elke 30 min de doorgaande IC van Lelyst. naar Dordt (niet op de slappe uurtjes) en daartussendoor de 2 min overstap in Leiden, die ontzetten vaak wordt gemist, van de IC uit NOord NL op die naar Zeeland is, zodat er op papier een 15 min verbinding is. Gewoon wat minder op dat fone-gedoe afgaan.

Tenzij die app zo ontzettend slim bij de tijd is, dat ie tevoren al weet dat die IC uit Gron/Lwd toch al veels te laat is en je die aansl dus gaat missen, maar dan zou dat er toch ergens in rood met +xx bij moeten staan?

Reputatie 7
Badge +3

De geregelde reiziger zal dat inderdaad best weten en dan ook meerdere keren de ervaring hebben gehad dat die overstap niet gehaald kon worden wegens vertraging. Dus om te zien of dan nu wel de overstap gehaald kan worden plant men de reis (ik niet, want heb geen smartfoon en stap hier nooit over, maar zou als ik hier wel wil overstappen thuis voor vertrek de reis plannen). Maar omdat de overstap niet wordt aangegeven zie je dan ook niet of er vertraging is, dan moet je allebei de reizen los plannen, wat natuurlijk niet handig is. Die overstap moet er gewoon in staan, en bij vertraging als “niet mogelijk” worden weergegeven.

Een andere reden waarom overstappen wel eens niet worden aangegeven is dat een trein opeens van een ander perron(fase) vertrekt en dan bv de 2 minuten als te weinig wordt gezien, maar daar lijkt hier geen sprake van.

Het is voor mij lastig te achterhalen waarom we ervoor kiezen om deze reizen niet te tonen. Het kan zijn dat we de drukte in deze trein proberen tegen te gaan aangezien de overstap op dat moment een erg drukke trein betreft. Ik zal jullie signaal in ieder geval doorgeven.

Badge

Erryt NS, als je over de hele dag kijkt missen er heel veel van deze cross perron overstappen zowel met vertrek xx.27 als met xx.57 missen ze heel onregelmatig in de reisplanner.

Hier mag echt wel even naar gekeken worden voor alle tijdstippen van de dag, dit heeft niet met drukte te maken.

Ik zet het voor je door, maar heb in het verleden wel eens begrepen dat hier een logica achter zit. Nu ik deze reis bekijk zie ik ook dat deze overstap ontzettend druk is.

Reputatie 1

Het is voor mij lastig te achterhalen waarom we ervoor kiezen om deze reizen niet te tonen. Het kan zijn dat we de drukte in deze trein proberen tegen te gaan aangezien de overstap op dat moment een erg drukke trein betreft. Ik zal jullie signaal in ieder geval doorgeven.

 

Sorry dat ik het zeg. Maar dit is echt lariekoek. Wie heeft u verteld dat de planner rekening houdt met de drukte? Dit heb ik nog nooit gehoord en ook nooit wat van gemerkt (vaak genoeg een overstap naar een 4 baks trein geadviseerd gekregen wat verkort was van 10 bakken). Ook in dit geval lijkt het me erg onwaarschijnlijk. Beide treinen waren 10 bakken lang en er was meer dan genoeg plek.

Er is maar 1 verklaring en dat is een fout (bug) in uw systemen. Het komt vaker voor en is erg gênant. U dupeert veel klanten en veroorzaakt een hoop frustratie doordat uw product niet doet wat het zou moeten doen. 

Reputatie 1

Ik zet het voor je door, maar heb in het verleden wel eens begrepen dat hier een logica achter zit. Nu ik deze reis bekijk zie ik ook dat deze overstap ontzettend druk is.

Nee! Er zit geen logica achter. Ik heb al 10 keer zulke bugs gemeld en elke keer kunnen u en uw collegas geen verklaring vinden omdat die er niet is! M.u.v een fout in uw systemen. 

Wil je wel een beetje op je toon letten. Je mag me geloven of niet, maar dit mag je dan op een andere manier verwoorden.

Reputatie 1

Wil je wel een beetje op je toon letten. Je mag me geloven of niet, maar dit mag je dan op een andere manier verwoorden.

Excuus. Het is gewoon erg frustrerend dat de kern van dit product niet levert wat het moet leveren en al 2 jaar lang (zoniet langer). Ik hoop dat u mijn frustratie begrijpt. 

Ik begrijp je frustratie, maar ik verzin dit niet. Dit kan echt de oorzaak zijn dat wij deze overstap niet als advies geven. De kans dat het dan zo druk wordt in de trein dat er iemand achter moet blijven is aanwezig. Dat willen we natuurlijk voorkomen.

Reputatie 1

Ik begrijp je frustratie, maar ik verzin dit niet. Dit kan echt de oorzaak zijn dat wij deze overstap niet als advies geven. De kans dat het dan zo druk wordt in de trein dat er iemand achter moet blijven is aanwezig. Dat willen we natuurlijk voorkomen.

Ik reis elke dag op dit traject. Pas bij 6 bakken is er een (kleine) kans dat er mensen achterblijven. Dit gaat om 10 bakken. Daar is de kans afwezig. 

Ik heb het uitgezet en zal het zeker waarderen als jullie mij serieus nemen. Dat geldt ook voor Robert. Jullie mogen speculeren of iets wel of niet zo is, maar beweren dat een moderator liegt gaat een stap te ver. We kunnen het wel eens mis hebben, dat klopt. Indien dat het geval is zullen wij dit ook toegeven. Ik heb de reactie van mrfreeze verwijderd en ga er ook vanuit dat hij wel begrijpt waarom dat is gedaan.

 

Ik zal navragen waarom bij deze specifieke reis deze overstap niet wordt getoond.

Excuses aanvaard. Ik heb een case als deze jaren geleden ook al tot mij gehad. Het staat mij bij dat dit een reden was waarom een overstap niet werd getoond. Ik kan het helemaal mis hebben. Ik laat het jullie weten als dat het geval is.

Reputatie 1

Dat Schiphol spoor 6 in het rood problemen met overstappen oplevert kwam ik pas geleden ook tegen, 

Ik zie nu dat het spoor inderdaad rood is gemaakt in mijn screenshot! Dit is iid een plausibele verklaring aangezien de overstap 2 minuten is. Wellicht dat bij een spoorwijziging dit bij default meer dan 2 minuten moet zijn. 

@Erryt NS zou je de spoorwijziging kunnen toevoegen aan je escalatie bericht als mogelijke oorzaak? Dank! 

Reputatie 7
Badge +2

De oplossing tot NS dit probleem op weet te lossen, is  van deur-tot-deur plannen met 9292-advies. Dat werkt wel prima. Met de planner van Deutsche Bahn lukt het ook probleemloos.

 

Reageer