Pleidooi voor 'terugsteekverbindingen' in de reisplanner

  • 23 augustus 2018
  • 15 reacties
  • 262 Bekeken

Reputatie 1
Regelmatig doen zich discussies voor over 'terugsteken'. Dat is een reis waarbij je het vertrek- of aankomststation een keer passeert per intercity, omdat dat een (veel) snellere verbinding oplevert. Van de NS mag dat niet, tenzij je extra betaalt voor de langere reis. Om die reden (?) worden de terugsteekverbindingen niet vermeld in de reisplanner, waardoor reizigers soms onbewust (veel) langer onderweg zijn dan nodig is.

Ik denk dat de behoefte/ noodzaak van dit soort verbindingen in de loop van de tijd steeds groter is geworden. Dat komt doordat intercityverbindingen frequenter zijn geworden, terwijl verbindingen tussen kleine stations er juist langer over kunnen doen. Om een voorbeeld te noemen: vroeger (tot 2005?) kon je de hele week in 21 minuten met de stoptrein van Abcoude naar Utrecht. Nu is er in het weekend geen rechtstreekse trein meer. De vervangende sprinters doen er 34 minuten over, door een lange overstap in Breukelen en de komst van Utrecht-Zuilen. Door ook verbindingen over Bijlmer-Arena te vermelden zijn er veel meer reismogelijkheden. Deze verbinding is bovendien sneller (30 of zelfs 27 minuten).

NS zegt deze verbindingen niet in de reisplanner op te nemen omdat mensen met een papieren treinkaartje dan misschien een treinkaartje voor een te korte afstand kopen. Dat argument gaat maar gedeeltelijk op; dit geldt alleen voor intercity + sprinter. Voor verbindingen die met een kort traject beginnen kan geen fraude gepleegd worden. Deze kunnen dus probleemloos in de reisplanner vermeld worden.

In het andere geval blijft het bijzonder vervelend dat de reizigers van en naar kleine stations onvoldoende informatie krijgen. Ook is het vervelend dat de reis via een snellere of frequentere route te veel kost, doordat er op het overstapstation uit- en ingechecked moet worden. Op zich zou dat makkelijk te programmeren zijn; alleen de afstand tussen begin- en eindstation telt dan. Het zou fijn zijn als de NS deze wijziging eens door zou voeren.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dit lijkt me alleen frauduleus gedrag in de hand werken en dus geen goed idee.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn trajecten/stations waar het wel mag. Plan maar 's van Utrecht Vaartsche Rijn naar Maastricht. Maar wat precies de criteria zijn wanneer wel/niet ben ik ook wel benieuwd naar 🙂
Reputatie 1
Ikzou niet weten hoe er met de genoemde voorstellen nog gefraudeerd kan worden. Hebben jullie het wel goed gelezen?
Reputatie 7
Badge +3
Het zou in zoverre kunnen, iemand die van Den Bosch naar Utrecht Centraal moet, zou een kaartje tot Utrecht Vaartsche Rijn kunnen kopen en zo € 0,10 goedkoper reizen.

Jouw voorstel zou alleen kunnen werken bij Reizen op Saldo, omdat de prijs dan dus pas ná de reis berekend wordt.
Reputatie 1
Okee, dan is de NS inderdaad ernstig benadeeld (€ 0,10). Terecht dat zo'n reiziger vanaf Den Bosch de stoptrein moet nemen. Dat zal hem leren.

Maar andersom: iemand koopt op Vaartse Rijn een kaartje naar Den Bosch, maar reist niet verder dan Utrecht. Die benadeelt zichzelf. Zo'n route kan dus probleemloos in de reisplanner.

Voor mensen die met de OV-chipkaart reizen is het netjes als alleen de netto-afstand afgerekend wordt. Er kunnen natuurlijk wel voorwaarden aan de overstaptijd gesteld worden (tijd tussen uitcheck en incheck).
Badge +3
Voor Utrecht - Abcoude (of anderom) is het geen probleem om met een ov-chipkaart (op saldo dus) te reizen via Bijlmer, want je moet daar door poortjes en betaalt dus altijd de juiste prijs.

Met een papieren kaartje wordt het lastig, want daarmee kan je niet door de poortjes op Bijlmer. Zou dat wel mogen, dan zou je met een papieren kaartje Utrecht - Abcoude voor € 5,10 naar Bijlmer kunnen reizen (normale kosten € 5,90).

En Utrecht - Abcoude is 24 tariefeenheden, kosten (voltarief 2e klas) zijn € 5,10
Van en naar Bijlmer komen daar 2×5 TE bij, totaal dus 34 TE, en dat kost € 6,80

Dat scheelt nogal wat. Logisch dat ze dat mensen niet standaard gaan aanraden dus, en gewoon de kortste (goedkoopste) optie geven in dit geval. Maar ga je gang hoor...
Badge +3
Voor mensen die met de OV-chipkaart reizen is het netjes als alleen de netto-afstand afgerekend wordt. Er kunnen natuurlijk wel voorwaarden aan de overstaptijd gesteld worden (tijd tussen uitcheck en incheck).
Ook dat gaat niet (kan het systeem niet).

Bij een reis Abcoude - Bijlmer - Utrecht wordt bij het uitchecken op Bijlmer de reis Abcoude - Bijlmer afgerekend (5 TE, dus € 2,30).

Bij het weer inchecken (binnen 35 minuten) 'ziet' het systeem een eerdere reis van 5 TE maar niet waar die reis vandaan kwam, dus dat kan ook net zo goed Amstel zijn!

Nu wordt het interessant. Het systeem weet dus dat je al een reis van 5 TE gemaakt hebt en telt daar de 29 TE voor Bijlmer - Utrecht bij op. Totale reis 34 TE, dus € 6,80, maar de prijs van die 5 TE gaat daar vanaf (die heb je immers al betaald door uit te checken op Bijlmer). De reis Bijlmer- Utrecht kost je dan dus € 4,50 en paaltjes/poortjes zullen dat ook netjes aangeven.

Zouden er geen verplichte poortjes staan op Bijlmer, dan reis je op het stukje Bijlmer - Abcoude zwart, want de incheck in Abcoude kunnen ze bij controle zien, maar niet of je op Bijlmer of Amsterdam CS omgekeerd bent.
Badge +3
Met een papieren kaartje wordt het lastig, want daarmee kan je niet door de poortjes op Bijlmer.
Volgens artikel 3.2 van de AVR-NS wel:

Bij het gebruik van de Eenmalige chipkaart betekent een check-in niet noodzakelijk dat u reist met een geldig Vervoerbewijs. Ook als u incheckt op een dag, tijdstip of plaats waarop de betreffende Eenmalige chipkaart niet geldig is, geeft het poortje of paaltje wel een succesvolle check-in aan. Het poortje en paaltje kan de exacte geldigheid van de Eenmalige chipkaart namelijk niet controleren. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat u met een geldige Eenmalige chipkaart reist.
Badge +3
Oh, okee maar zie dan de laatste zin van mijn vorige reactie (terugsteken via Amsterdam Centraal).
Reputatie 1
Een kaartje Abcoude-Utrecht kost €5,10 (zonder korting) + de toeslag voor automaat of loket. Als je niet verder reist dan Bijlmer- Arena benadeel je jezelf. Deze reis kan dus als terugsteekroute probleemloos op de reisplanner worden gezet. Losse kaartjes zijn sowieso duur door de toeslag en doordat ze niet meer met korting te krijgen zijn.

Nogmaals: de intercityverbindingen worden steeds beter en steeds frequenter, de verbindingen per stoptrein worden trager door lage frequenties en het invoegen van extra stations. Mogen de reizigers van en naar de kleine stations niet optimaal gebruik maken van de beschikbare verbindingen? Wat is dat voor een miezerig gedoe? Toon gewoon volledige informatie en bereken gewoon de reis van begin- tot eindpunt.
Badge +3
Doen ze niet. 10 km extra (42%) op een reis van 24 km is géén terugsteekadvies omdat die overstap in Breukelen toevallig nogal rot is. Bovendien werkt de planner twee kanten op, dus zal alleen in uitzonderlijke gevallen een andere route geven voor heen/terugreis.

Je hebt met Abcoude - Utrecht een mooi voorbeeld gekozen, maar alleen al uit bovenstaande zin mag duidelijk zijn dat het nogal wat scheelt qua afstand, terwijl het jou in tijd maar 4 of hooguit 7 minuten winst oplevert. Bovendien speelt het alleen in het weekend.
Reputatie 6
Ik reis vaak van Delft naar Breda Prinsenbeek.

Volgens de 'officiële' route (via Dordrecht, met daar een overstap op de sprinter) is bijna een uur. Maar hoera: we zijn aardig opgestoten in de vaart der volkeren: tussen Rotterdam en Breda hebben we een HSL! En - als alles conform het boekje rijdt - is de reis van Delft naar Breda Prinsenbeek via de HSL, met een overstap in Breda (en een 'terugsteekje') naar Prinsenbeek ook in 40 minuten te doen: scheelt toch mooi 20 minuten en daaruit blijkt maar weer, dat de HSL voor een stuk tijdwinst zorgt.

In principe is overstap in Breda van de Intercity uit Delft op de sprinter in drie minuten te halen, maar omdat we door de 'regels' van een ander stuk 'vooruitgang' (de OV-Chipkaart) gedwongen worden uit te checken om vervolgens weer in te checken, met als doel de reis voort te zetten (en het juiste bedrag af te tikken) is drie minuten nét te kort om naar en van de poortjes te rennen om aan de 'regels' te voldoen. Wég tijdwinst. 😤

Dus, hierbij een oproep aan NS: introduceer de terugsteekzuil! Of sta (in bepaalde gevallen) 'terugsteken' gewoon toe!
Reputatie 1
Robert B., het gaat niet zozeer om de paar minuten per reis. Door de 'terugsteek'-verbindingen zijn er in het weekend en 's avonds twee keer zo veel reismogelijkheden naar Utrecht. Als je daar op een bepaalde tijd moet zijn kan er dus nog 15 minuten tijdwinst bijkomen.
Reputatie 7
Badge +3
Robert B., het gaat niet zozeer om de paar minuten per reis. Door de 'terugsteek'-verbindingen zijn er in het weekend en 's avonds twee keer zo veel reismogelijkheden naar Utrecht. Als je daar op een bepaalde tijd moet zijn kan er dus nog 15 minuten tijdwinst bijkomen.
Een halfuurdienst lijkt me heel acceptabel. En wil je toch terugspeken dan verbiedt niemand dat als je de omrit betaalt.
Reputatie 6
Badge
Ik reis vaak van Delft naar Breda Prinsenbeek.

Volgens de 'officiële' route (via Dordrecht, met daar een overstap op de sprinter) is bijna een uur. Maar hoera: we zijn aardig opgestoten in de vaart der volkeren: tussen Rotterdam en Breda hebben we een HSL! En - als alles conform het boekje rijdt - is de reis van Delft naar Breda Prinsenbeek via de HSL, met een overstap in Breda (en een 'terugsteekje') naar Prinsenbeek ook in 40 minuten te doen: scheelt toch mooi 20 minuten en daaruit blijkt maar weer, dat de HSL voor een stuk tijdwinst zorgt.

In principe is overstap in Breda van de Intercity uit Delft op de sprinter in drie minuten te halen, maar omdat we door de 'regels' van een ander stuk 'vooruitgang' (de OV-Chipkaart) gedwongen worden uit te checken om vervolgens weer in te checken, met als doel de reis voort te zetten (en het juiste bedrag af te tikken) is drie minuten nét te kort om naar en van de poortjes te rennen om aan de 'regels' te voldoen. Wég tijdwinst. 😤

Dus, hierbij een oproep aan NS: introduceer de terugsteekzuil! Of sta (in bepaalde gevallen) 'terugsteken' gewoon toe!


In Breda kun je dat als volgt oplossen, omdat daar palen op het perron staan:
-Check uit met je OVC;
-Zorg dat je een tweede OVC hebt zonder saldo en biedt ook deze aan;
-Check in met je eerste OVC.

In pakweg 5 seconden heb je omgecheckt, zonder naar de poortjes te moeten....

Reageer