beantwoord

Prijs volgens reisplanner

• 15 september 2015
  • 4 reacties
  • 375 Bekeken

Gisteren heb ik gereisd met Arriva naar station Groningen en van daar direct door met de NS naar Voorburg. Prijs volgens reisplanner 15,40 obv 2e klas en 40% korting. Op mijn Ov-chip is die 15,40 inderdaad door NS afgeschreven, maar er was ook al 1,60 door Arriva afgeschreven.
Volgens een NS medewerker op de live-chat zou dit wel kloppen omdat de NS de tarieven voor de Arriva niet weet en deze daarom niet meeneemt in de vermelde tarieven op de reisplanner. Lijkt me vreemd verhaal.
Volgens mij zou de NS slechts 15,40 minus 1,60 is 13,80 moeten afschrijven. Hoe zit dit in elkaar?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 15 september 2015, 21:45

Dit klinkt als een recent opgedoken probleem in een ander topic: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/overstappen-arriva-ns-geeft-afwijkende-tarieven-17440. Wat er gebeurt is dat de NS-incheckpaal in Groningen niet registreert dat er sprake is van een overstap, en vervolgens de hele ritprijs Groningen-Voorburg in rekening wordt gebracht, in plaats van Sauwerd (of andere plaats)-Voorburg met lange-afstandskorting.
Bekijk origineel

4 reacties

Beste Paulus,

Welkom op het NS serviceforum. Als je met 2 vervoerders reist betaal je sowieso bij beide vervoerders een deel van het traject. Omdat dit een traject is dat wordt afgelegd met 2 vervoerders, geven wij het volgende ook aan in de reisplanner: Prijzen kunnen afwijken van hetgeen getoond wordt.

Als je op die link klinkt in de reisplanner wordt het onderstaande vermeld:

De prijs die getoond wordt in de Reisplanner, is de prijs die u betaalt als u – zonder onderbreking – met uw OV-chipkaart binnen één spits- of dalperiode reist. De prijzen voor treinkaartjes en abonnementen vindt u onder ‘uitgebreid prijsadvies’ in het reisadvies op NS.nl.

Er is op dit moment een situatie mogelijk waarin de prijs van reizen met de OV-chipkaart en het treinkaartje afwijken: als u uw reis langer dan 35 minuten onderbreekt, en dus tussendoor uit- en weer incheckt. In dit geval wordt uw reis onderbroken in twee verschillende reizen, waardoor er een nieuw opstaptarief wordt berekend en de lange afstandskorting over de twee verschillende reizen wordt berekend.
Beste Brian,

De genoemde onderbreking van 35 minuten is niet van toepassing, ik ben direct uitgechecked bij Arriva en weer ingechecked bij Ns. Ook reisde ik na 18.30 dus volledig in daluren. Dus de door jou genoemde verklaring is volgens mij niet van toepassing. Wat kan er nog meer aan de hand zijn?

Overigens heb ik eerder dezelfde reis andersom gemaakt, dus eerst bij Ns en dan overstap op Arriva, de kosten zijn dan wel 15,40 en worden door Ns afgeboekt, bij de Arriva wordt dan niks afgeboekt omdat het maximum tarief bij Ns al bereikt wordt.
Reputatie 6
Badge +1
Dit klinkt als een recent opgedoken probleem in een ander topic: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/overstappen-arriva-ns-geeft-afwijkende-tarieven-17440. Wat er gebeurt is dat de NS-incheckpaal in Groningen niet registreert dat er sprake is van een overstap, en vervolgens de hele ritprijs Groningen-Voorburg in rekening wordt gebracht, in plaats van Sauwerd (of andere plaats)-Voorburg met lange-afstandskorting.
Beste Keuzereiziger,

Bedankt voor je reactie, mijn melding lijkt idd veel op het door jou aangegeven topic. Ook ik had gebruik gemaakt van een klassewissel, dus in die richting zou Ns misschien de fout moeten zoeken. Ben benieuwd naar hun verdere reactie.

Reageer