beantwoord

Prijzen reis naar Milaan

• 22 januari 2021
  • 12 reacties
  • 472 Bekeken

Hoi, ik probeerde te kijken hoe duur een reis zou zijn vanuit Ede-Wageningen naar Milaan via de site https://www.nsinternational.com/en/traintickets-v3/#/search/NLEDW/ITBGE/20210128/0622/1817?pax=A. Hier krijg ik echter alleen te zien dat ze geen tickets verkopen omdat hij via een schema rijdt, is er een manier om te zien hoeveel dit mij zou kosten? Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Julian 22 januari 2021, 19:28

De directe EC treinen vanaf Basel naar Milaan lijken uit de online boekingssystemen gehaald te zijn, wellicht vanwege het coronavirus. Normaal kan je een Europa-sparpreis vinden voor de volledige (of vrijwel volledige) reis, als ik mij niet vergis. Kosten daarvoor zijn (zo uit mijn hoofd) net geen 60 euro enkele reis, mits je ver van te voren boekt.
Echter ook bij andere treinen richting Duitsland en Zwitserland krijg ik met geen mogelijkheid die lage prijzen meer te zien (behalve met die rare nacht-ICE die door Duitsland rijdt), alleen de hogere tarieven lijken voor de normale treinen nog boekbaar te zijn. Wellicht om reizen naar het buitenland te ontmoedigen en nog iets aan inkomsten te hebben van de mensen die wel nog internationaal reizen op dit moment.

Als je op dit moment een prijs opvraagt bij NS, DB, SBB of Trenitalia zal je waarschijnlijk dus rekening moeten houden met de hoge tarieven. Uiteraard zal een treinkaartje aan UIC-flextarief altijd verkocht kunnen worden, maar zal in de vele honderden euro's lopen p.p. enkele reis. Dan is zelfs een Interrail-ticket nog een stuk goedkoper.

Ik weet niet wanneer de reis gemaakt zou moeten gaan worden, maar indien mogelijk zou ik wachten met het vragen om een prijsopgave tot het huidige situatie weer wat meer genormaliseerd is. Grote kans dat dan de goedkope tarieven weer boekbaar worden gemaakt, ook om reizigers weer terug de trein in te lokken.

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Tickets voor die (gehele) reis zijn blijkbaar niet online te boeken. Via bahn.de en sbb.ch krijg ik er ook niets zinnings uit, anders dan ‘prijs op aanvraag’ dus contact opnemen.

De directe EC treinen vanaf Basel naar Milaan lijken uit de online boekingssystemen gehaald te zijn, wellicht vanwege het coronavirus. Normaal kan je een Europa-sparpreis vinden voor de volledige (of vrijwel volledige) reis, als ik mij niet vergis. Kosten daarvoor zijn (zo uit mijn hoofd) net geen 60 euro enkele reis, mits je ver van te voren boekt.
Echter ook bij andere treinen richting Duitsland en Zwitserland krijg ik met geen mogelijkheid die lage prijzen meer te zien (behalve met die rare nacht-ICE die door Duitsland rijdt), alleen de hogere tarieven lijken voor de normale treinen nog boekbaar te zijn. Wellicht om reizen naar het buitenland te ontmoedigen en nog iets aan inkomsten te hebben van de mensen die wel nog internationaal reizen op dit moment.

Als je op dit moment een prijs opvraagt bij NS, DB, SBB of Trenitalia zal je waarschijnlijk dus rekening moeten houden met de hoge tarieven. Uiteraard zal een treinkaartje aan UIC-flextarief altijd verkocht kunnen worden, maar zal in de vele honderden euro's lopen p.p. enkele reis. Dan is zelfs een Interrail-ticket nog een stuk goedkoper.

Ik weet niet wanneer de reis gemaakt zou moeten gaan worden, maar indien mogelijk zou ik wachten met het vragen om een prijsopgave tot het huidige situatie weer wat meer genormaliseerd is. Grote kans dat dan de goedkope tarieven weer boekbaar worden gemaakt, ook om reizigers weer terug de trein in te lokken.

Badge +3

Ik weet niet wanneer de reis gemaakt zou moeten gaan worden, maar indien mogelijk zou ik wachten met het vragen om een prijsopgave tot het huidige situatie weer wat meer genormaliseerd is.

Goede info! Volgens de link van @BoazvanLangen gaat het om een reis volgende week donderdag 28-01-2021 dus wellicht valt er telefonisch (030 2300023) of bij een balie op het station nog iets betaalbaars te regelen?

Op zo'n korte termijn schat ik in dat een Interrailticket de meest goedkope (en flexibele) optie zal zijn, maar wellicht dat de collega's telefonisch een beter tarief hebben. Voor vier reisdagen (dus je kan daarmee heen en terug reizen) betaal je dan 246 euro 2e klas, met nog een aantal euro toeslagen voor zitplaatsreserveringen.

Reputatie 2

Een optie is om via Deutsche Bahn een ticket van Ede-Wageningen naar Lugano te kopen. Met vertrektijd 6:22 uur kost dit 89,90 euro. 

Daarna heb je alleen nog een ticket van Lugano naar Milaan nodig, kost 14,90 franc (ik gok zo'n 13/14 euro). Kun je kopen via bijvoorbeeld sbb.ch, maar in Lugano zijn ook gewoon automaten en loketten en daar kost een ticket hetzelfde als online. 

In totaal kom je dan dus iets boven de 100 euro uit voor de hele reis. 

Badge +3

Dat kan dus ook via NSint, en als je om bijv. 8:21 kunt vertrekken lukt het ook voor € 59,90 tot Lugano op 28 januari.

https://www.nsinternational.com/en/traintickets-v3/#/search/NLEDW/CHLUG/20210128/0821/1931?pax=A 

Reputatie 7
Badge +1

Dan reis ik liever één station door tot Chiasso (grensstation Zwitserland - Italië). Kost net zo veel, maar Chiasso - Milaan is goedkoper dan Lugano - Milaan. Op 1 ticket van Nederland naar Italië krijg ik ook niet geboekt.

Eerste deel via DB.

En het tweede deel via Trenitalia.

€59,90 + €5,50 = €65,40

Als je voor de EC kiest tussen Chiasso en Milaan ben je €12,90 kwijt.

Kijk je bijvoorbeeld op 19 april kijkt ben je bijvoorbeeld €46,90 kwijt voor Ede-Wageningen - Chiasso en €5,50 voor Chiasso - Milaan, als ik even ervan uitga dat BoazvanLangen niet op korte termijn naar Milaan wilt.

Badge +3

(Niet) grappig :disappointed_relieved:

Als ik mijn vorige (NS International naar Lugano) link nog een keer aanklik is de prijs voor vertrek om 8:21 ineeens € 69,90 geworden! Wel de optie om voor nóg een tientje extra 1e klas te reizen… 

Reputatie 2

(Niet) grappig :disappointed_relieved:

Als ik mijn vorige (NS International naar Lugano) link nog een keer aanklik is de prijs voor vertrek om 8:21 ineeens € 69,90 geworden! 

Vraag en aanbod. NS heeft gemerkt dat het traject ineens erg in trek is en dan kan er wel een tientje bij. :smile:

De prijs is trouwens weer omlaag gegaan. De goedkopere opties van 59,90/69,90 lijken wel via Stuttgart/Schaffhausen/Zürich/Goldau i.p.v. via Mannheim/Basel/Goldau te gaan en anderhalf uur langer te duren.

Chiasso is inderdaad een betere keuze dan Lugano. Mijn kennis van het traject Lugano - Milaan is slecht en ik had niet de moeite genomen om te kijken of er nog Zwitserse stations na Lugano kwamen. Ik was al blij dat het idee om de reis bij de grens Zw/It in tweeën te hakken werkte. Is een beetje uitproberen wat dat betreft, kan soms ook veel geld schelen. 

Hoe dan ook. Genoeg goedkope opties, alleen niet in 1x te boeken. 

Ah, stom van mij. Ik had geprobeerd om in Duitsland en in Basel de tickets te splitsen, maar er niet aan gedacht om het in zuid Zwitserland ook nog te proberen. De goedkoopste reis die ik daar uit kreeg was alleen al 115 CHF voor het stukje Basel - Milaan, dus dat zou dan meer dan 150 euro enkele reis zijn voor een Sparpreis tot Basel plus nog dat ticket. Wel vreemd dat die Europa Special niet tot in Italië getoond wordt. Die 59,90 was precies het ticket waar ik het in mijn eerste reactie over had en normaal zou die volgens mij ook voor de hele reis getoond moeten worden. 

Reputatie 2

had geprobeerd om in Duitsland en in Basel de tickets te splitsen, . 

Was ook mijn eerste idee. Heb naar Zwitserland vaak DB-tickets gekocht tot Basel Bad en een los ticket van Basel Bad naar Basel SBB. Dat kon een paar tientjes schelen.

Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar in december heeft de SBB vanwege de strenge coronacontroles aan de grens haar vervoer naar Italië helemaal stilgelegd. Dat is vrij snel daarna weer hervat, maar wel in sterk gereduceerde vorm.

De Zwitserse en Italiaanse spoorwegen hebben sowieso al meer dan tien jaar ruzie over de verbinding van/naar Milaan. Vooral over de vertragingen (die voor de Italianen vrij normaal zijn en voor de Zwitsers niet). 

Reputatie 6

In die verbinding van @BoazvanLangen staan best wel krappe overstaptijden. Al schijnen de treinen beter op tijd te rijden sinds de coronacrisis. Ik zou aanraden om zo snel mogelijk een plaatsbewijs aan te schaffen als er echt a.s. donderdag gereist moet worden. Ik weet niet hoe oud Boaz is maar een global interrail voor 4 dagen kost 185 euro als je leeftijd nog geen 28 jaar is en anders 246 euro als je 28 jaar en ouder bent. Hiermee ben je flexibel en kan je ook andere routes gebruiken via Brig of Brennero.

Reageer