pushbericht i.p.v. sms?

"Per 1 jan. a.s. informeren wij u niet meer per sms.... Alternatief is een pushbericht via de NS-app...." Dit bericht ontving ik zojuist via SMS. Maar ik ben niet bekend met "app" en nog minder met "pushberichten". Het is voor mij een soort geheimtaal. 🤐 Jammer dat er geen keuze wordt geboden: wilt u óf SMSberichten blijven ontvangen bij verstoringen óf via "pushberichten" geattendeerd worden - o.i.d.
Dit lijkt op het zoveelste seintje dat ik niet mee kan doen als ik niet ook een smartfoon aanschaf. Dat doe ik niet, want ik ben een groot voorstander van duurzaamheid. Dat verwacht ik toch eigenlijk ook van de NS... PeterK Nijmegen

13 reacties

Reputatie 7
SMS is kostbaar en steeds minder mensen maken gebruik hiervan. Het percentage smartphone gebruikers stijgt en het aantal SMS wat gestuurd wordt daalt. NS speelt dus in op de trend en is hierdoor duurzamer. Een Pushbericht uitzenden kost vrijwel niets. Een groot aantal smsjes sturen wel.

Daarbij is het ook makkelijker om gerichter een bericht te sturen naar mensen in de app. De voorziening kan namelijk gekoppeld worden aan een traject en in de toekomst misschien nog wel op veel meer vlakken. Zo krijg je de beste informatie toegestuurd.
Bedoelt u: Had nou maar een smartfoon gekocht...? Want dan had je de "pushberichten" van de NS kunnen blijven ontvangen.
Nee, bedankt: ik heb niet mee willen doen en ben -duurzaam- mijn mobieltje uit 2011 blijven gebruiken; het doet het trouwens nog altijd prima.
[Ik betwijfel of de productie én de consumptie van smartfoons wel zo duurzaam is - maar dit terzijde.]
PeterK, Nijmegen
Reputatie 5
Badge
Dankjewel, voor de wijziging van sms naar push-berichten. Mijn windows-telefoon, waarvoor jullie geen app hebben, is nog niet aan vervanging toe en ik wil nu nog niet investeren in een nieuwe, dure, onnodige, niet-duurzame uitgave. Komt er een app voor windows, of sturen jullie mij een andere smartphone op?
Er zijn te weinig gebruikers met een windows smartphone om hierop in te spelen. Wij verstrekken geen gratis smartphone's.
Reputatie 5
Badge
Erryt NS schreef:

Er zijn te weinig gebruikers met een windows smartphone om hierop in te spelen. Wij verstrekken geen gratis smartphone's.

Geen gratis smartphone's maar reizigers worden wel gedwongen om smartphones te kopen waar NS app's voor heeft en een internetabonnement te nemen. Regelmatig hoor ik de omroeper zeggen dat ik mijn reis moet plannen in de app..... ik zou kaartjes kunnen kopen in de app, kaartjes kunnen downloaden op de app.
Hiermee jagen jullie de mensen die geen smartphone en/of internetbundel hebben of niet willen hebben de trein uit.
Reputatie 7
Badge +2
@MoDe
NS is natuurlijk niet verplicht om voor ieder exotisch platform maar ondersteuning te verlenen. Dit kost allemaal klauwen met geld. Als er daardoor een paar reizigers afhaken is dat jammer maar nog altijd stukken voordeliger, NS is een bedrijf geen sociale voorziening.
Reputatie 5
Badge
Tamzin schreef:

@MoDe
NS is natuurlijk niet verplicht om voor ieder exotisch platform maar ondersteuning te verlenen. Dit kost allemaal klauwen met geld. Als er daardoor een paar reizigers afhaken is dat jammer maar nog altijd stukken voordeliger, NS is een bedrijf geen sociale voorziening.

Beetje kort door de bocht @Tamzin
Ik geloof echt niet dat die apps het zoveel makkelijker maken gezien het aantal topics van mensen die wel apps hebben over onderwerpen die als ze die app goed gebruikt hadden dat topic niet hadden hoeven te plaatsen. Die mensen kosten klauwen vol geld omdat ze menen overal recht op hebben.
Reputatie 7
Badge +2
@MoDe
Wat ik wilde aangeven is dat je als onderneming niet op iedere klantenwens hoeft in te gaan als die klant dan meer kost dan oplevert. AH opent ook niet in ieder gehucht een supermarkt als die niet winstgevend te maken is, als een deel van de mensen in dat gehucht daardoor als AH-klant afhaakt is dat jammer maar niet anders. Je moet als ondernemer alleen rendabele klanten aanhouden. Ik heb in dat verband bijv. ook al eens aangegeven dat ik me serieus afvraag of het wel verstandig is van NS om nog wel door te gaan met de OV-Studentenkaart gezien het extreem lage bedrag dat het Ministerie van Onderwijs per student betaalt.
Ik kan eigenlijk weinig toevoegen aan wat Tamzin al heeft aangegeven. Ik zelf ben recentelijk ook overgestapt van een oude telefoon (iPhone 4) naar een nieuwe variant, voornamelijk omdat ik vele apps niet meer kon gebruiken door het verouderde besturingssysteem. Dit is nu eenmaal hoe vooruitgang werkt. Je mag het er mee eens zijn of niet, maar op den duur houdt de ondersteuning voor verouderde technologie op. Je bent uiteraard niet verplicht om mee te gaan in die vernieuwing, er zijn voldoende alternatieven, maar dat is dan wel een eigen keus. Een Windows-telefoon valt dan weliswaar niet onder een 'verouderd' besturingssysteem, maar ik vind het een vergelijkbare situatie. Het is niet rendabel om de specifieke app werkend te houden of krijgen voor een verwaarloosbaar marktaandeel.
Reputatie 7
Nog even een toevoeging. Er is van te voren ook gekeken hoeveel mensen die een SMS ontvingen, ook al de app hadden met pushmelding. Dit bleek al rond de 90% te zijn.
Reputatie 5
Badge
Het is niet alleen de aanschaf van een nieuwere vaak duurdere smartphone maar ook de extra kosten voor een duur internetabonnement. Zo'n app kost naast (extra) geheugen de nodige mb's voor updates. Op wifi in de trein kan niet vertrouwd worden (afgelopen weken op route Utrecht cs/den Haag cs geen werkende wifi) en veel kleinere stations hebben ook geen wifi. Dus die 10% zonder app mag extra kosten gaan maken voor die paar sms'jes per jaar ☹️
Reputatie 7
Ik weet niet hoeveel reizigers de sms functie hadden, ik meen ergens gelezen te hebben 30.000 maar ik weet niet meer waar. Daar dan 10% van gaat om 3000.

Ruim 1 miljoen mensen gebruiken de trein per dag. Die 3000 is dan uiteraard verwaarloosbaar..
Reputatie 5
Kijk, ik was een van de eersten met een werkende Reisplanner in de trein. Op de Psion 5mx, met XTM DOS emulator, een MS DOS 5.0 opstart-image en de NS Reisplanner onder DOS.

Werkte als een... kuch... trein.

Ja, en dan besluit de NS ineens de ondersteuning voor de Reisplanner onder DOS stop te zetten.

Mooi is dat !

Reageer