beantwoord

Raar advies reisplanner bij verstoringen

• 20 oktober 2015
  • 10 reacties
  • 288 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Ik kreeg van de NS-reisplanner voor het traject Haarlem-Eindhoven het advies om in Sloterdijk over te stappen met een overstaptijd met 2 minuten van spoor 8 naar spoor 6. Zie aangehechte foto. Deze overstap is nooit haalbaar.

Heb me recentelijk nog verbaasd dat de planner bij verstoringen niet echt bruikbaar is. Hoezo "Doe kort voor vertrek de reisplannercheck?"
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 21 oktober 2015, 16:54

De mannen en vrouwen achter de reisinformatie hebben er ook hun blik op geworpen. Conclusie is dat dit reisadvies in principe niet gegeven had mogen worden. De reisplanner lijkt inderdaad standaard de overstap te Amsterdam Sloterdijk aan te geven, waar dit soms helemaal niet logisch is. Zij brengen het onder de aandacht; er zal naar gekeken worden. Bedankt voor je nuttige feedback.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Misschien omdat de vertraging kan meevallen.
Het gebeurt regelmatig dat een vertraging nog een paar minuten wordt ingelopen. Dat calculeert het systeem regelmatig in. Als we deze optie niet geven en je had de overstap wél kunnen halen was het ook balen geweest. Nu dien je in het ergste geval voor de volgende trein te kiezen.
Volgens mij is een overstap van spoor 6 naar spoor 8 binnen 2 minuten voor veel reizigers wel te doen. Zeker rond dat tijdstip.
Reputatie 3
Badge
Het gebeurt regelmatig dat een vertraging nog een paar minuten wordt ingelopen. Dat calculeert het systeem regelmatig in. Als we deze optie niet geven en je had de overstap wél kunnen halen was het ook balen geweest. Nu dien je in het ergste geval voor de volgende trein te kiezen.

Met alle respect, Klaas-Jan, maar dit is een erg slecht antwoord. Het advies van de reisplanner is gewoon een DOM advies. Ik zal het voorrekenen.

De 2258 zou om 19.11 op Sloterdijk moeten aankomen maar heeft +14. Verwachte aankomsttijd is dus 19.25 en dan moet je overstappen op de 873 die daar om 19.27 vertrekt. Trap omhoog, trap omlaag.
Diezelfde 2258 zou om 19.17 op Amsterdam Centraal moeten aankomen. Met +14 wordt dat 19.31. Diezelfde 873 vertrekt 19.38 van Amsterdam Centraal. Dan heb je ZEVEN minuten overstaptijd, en dat is zelfs van 2a naar 5b (trap omlaag, trap omhoog) gemakkelijk te halen. De 837 staat zes minuten op Centraal, en die tijd 'win' je om de overstap te halen. En ALS de vertraging deels wordt ingelopen, wordt die overstap op Centraal er alleen maar gemakkelijker op.

De vraag is dus: waarom geeft de reisplanner een aansluiting met een dubieuze overstap van twee minuten, terwijl er een alternatief is waar de overstap op dezelfde trein veel gemakkelijker te halen is?

Bovendien: wat gebeurt er als je dat advies opvolgt, de aansluiting op Sloterdijk inderdaad mist, en daarmee dus een kwartier extra onnodige vertraging oploopt? Dan is je vertraging opeens een half uur, maar heb je dan recht op GTBV, of geldt dan dat je volgens de reisplanner minder dan 30 minuten vertraging had met overstap in Sloterdijk?????

Overigens zou het vandaag geen moer uitgemaakt hebben, want op Sloterdijk en Centraal was de vertraging inmiddels opgelopen tot +19, en toen was zelfs de overstap op Centraal niet meer te halen. Maar ik verbaas me steeds meer over dit soort knullige dingen in de reisplanner. Als geroutineerd treinreiziger weet ik wel dat er vaak alternatieven zijn en ken ik ook de workarounds wel zo'n beetje om die alternatieven te achterhalen, maar de minder ervaren reiziger is toch van die verkeerde informatie afhankelijk....
De vraag is dus: waarom geeft de reisplanner een aansluiting met een dubieuze overstap van twee minuten, terwijl er een alternatief is waar de overstap op dezelfde trein veel gemakkelijker te halen is?

Dat is omdat de reisplanner bij een gelijke reistijd en aantal overstappen de voorkeur geeft aan het alternatief met een minimale overstaptijd. Dat merk je bij meer routes waarbij de treinen waartussen je moet overstappen meer dan één station gemeen hebben. Je kunt daar moeilijk een eenduidige beste keuze maken: De ene reiziger wil een lange overstaptijd, de andere reiziger staat liever niet te lang op een koud perron en dan kun je ook nog een voorkeur hebben die te maken heeft met de loopafstand tussen de beide perrons of de voorzieningen op het station.
Reputatie 3
Badge

Dat is omdat de reisplanner bij een gelijke reistijd en aantal overstappen de voorkeur geeft aan het alternatief met een minimale overstaptijd. Dat merk je bij meer routes waarbij de treinen waartussen je moet overstappen meer dan één station gemeen hebben. Je kunt daar moeilijk een eenduidige beste keuze maken: De ene reiziger wil een lange overstaptijd, de andere reiziger staat liever niet te lang op een koud perron en dan kun je ook nog een voorkeur hebben die te maken heeft met de loopafstand tussen de beide perrons of de voorzieningen op het station.

Aha, dat snap ik 🙂.
Maar dan zou ik zeggen: als het systeem geen eenduidig beste keuze kan maken, laat het dan niet kiezen.... Geef de diverse alternatieven en laat de keuze aan de reiziger. Ik krijg toch ook de alternatieven als ik kan kiezen tussen een snellere verbinding met meer overstappen of een tragere verbinding met minder overstappen?

Zo ook met voorzieningen op het station. Ik doe bijna wekelijks Tilburg-Haarlem. Geadviseerde verbinding heeft één overstap op Den Haag Centraal. Ik vind het prettiger om op Den Haag HS uit te stappen, een kop koffie te halen bij de kiosk, dan de trein naar Leiden te nemen om daar over te stappen op precies dezelfde trein als ik anders op Den Haag Centraal gehad zou hebben. Bovendien heb ik de ervaring dat die trein tussen HS en Centraal nogal eens moet wachten op kruisend verkeer, en dan mis ik in ieder geval mijn koffie en vaak ook de aansluiting. Ik heb er wel een extra overstap voor over. Laat de keus lekker aan mij...
Reputatie 3
Badge
En daar hebben we er weer eentje. Zie de plaatjes.

Advies om op Sloterdijk over te stappen op een trein die normaal gesproken tegelijkertijd aankomt, maar wellicht nog te halen is omdat hij 1 minuut vertraging heeft. Terwijl diezelfde overstap op Amsterdam Centraal gemakkelijk te halen is (zeker als de aansluitende trein vertraging heeft).

Hier is toch echt iets heel ongelukkigs aan de hand...
De mannen en vrouwen achter de reisinformatie hebben er ook hun blik op geworpen. Conclusie is dat dit reisadvies in principe niet gegeven had mogen worden. De reisplanner lijkt inderdaad standaard de overstap te Amsterdam Sloterdijk aan te geven, waar dit soms helemaal niet logisch is. Zij brengen het onder de aandacht; er zal naar gekeken worden. Bedankt voor je nuttige feedback.
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb het idee dat er bij overstappen standaard de eerst mogelijke overstap wordt getoond , ongeacht of er verderop nog een andere ruimere of makkelijkere overstap op dezelfde trein is.

Zelf reis ik dagelijks van de Vink naar Delft Zuid (en terug). De snelste route is de sprinter van de Vink van .29 of .59, overstappen op Laan van NOI op de IC naar Vlissingen om .44 of .14 en vervolgens overstappen op de sprinter naar Roosendaal tot aan Delft Zuid.
Dit overstappen van de IC Vlissingen op de sprinter Roosendaal kan op Den Haag HS. De IC en de sprinter komen hier volgens de dienstregeling op hetzelfde moment aan op naast elkaar gelegen perron (.47 en .17), staan allebei 2 minuten stil en vertrekken dan ook weer op dezelfde tijd. Je hebt dan dus 2 minuten om het perron over te steken en wanneer alles op tijd rijdt is dit ook makkelijk te halen. Maar we weten allemaal dat 1 of 2 minuten vertraging heel gewoon is waardoor je misschien net te laat ben voor de sprinter en hem zo voor je neus weg ziet rijden..
Maar je kan ook van deze IC Vlissingen overstappen op dezelfde sprinter Roosendaal op station Delft. Hier is de overstaptijd 4 minuten op hetzelfde perron en is de kans deze te halen groter. Wanneer de vertraging van de IC maar 2 of 3 minuten is haalt de IC de sprinter nog in voor Delft. En bij 4 of 5 minuten vertraging van de IC is het meestal zelfs zo dat de sprinter tussen Rijswijk en Delft moet wachten en gaat de IC voor (zelf enkele keren meegemaakt).

Deze ruimere overstap op Delft wordt echter niet in de reisplanner aangegeven (misschien alleen bij vertraging van de IC waardoor de overstap op HS niet meer te halen is).

Bij de reis terug wordt wel de overstap op Delft aangegeven (is dan de eerste overstapmogelijkheid) en niet die op HS hoewel het ook dan mogelijk is over te stappen op HS.

Het lijkt me dus dat de reisplanner standaard een voorkeur heeft voor de eerst mogelijke overstap, ongeacht of er een verstoring is of niet, ook al is er verderop een ruimere overstap mogelijk.
Reputatie 3
Badge

Veel dank aan Klaas-Jan voor het aankaarten! Ik weet genoeg van informatiesystemen om te beseffen dat het niet zo simpel te veranderen is (althans: zonder dat er dan weer ergens anders dingen misgaan), maar het is goed dat ernaar gekeken wordt, en ik hoop dat er een oplossing gevonden wordt.

Reageer