beantwoord

Raar reisadvies in app

Als ik van Diemen naar bijv. Amsterdanm Sloterdijk, of Den Haag ga, zegt de app dat ik op Amsterdam Centraal op spoor 13a moet overstappen, naar dezelfde trein!Kan dit nu niet eens veranderd worden? Ik kan gewoon blijven zitten in dezelfde trein. En er wordt ook nog eens omgeroepen dat Amsterdam Centraal de eindbestemming is... Maar deze trein rijdt gewoon door naar Amsterdam Sloterdijk, Schiphol, Den Haag. Het is helemaal niet de eindbestemming.
Wanneer gaat u dit aanpassen? Het is heel verwarrend!
icon

Beste antwoord door Tamzin 24 juli 2017, 19:13

Het zijn twee verschillende treinen alleen gaat het materieel over van de ene op de andere trein. Dat laatste wordt echter niet gegarandeerd. Bij vertragingen of om materieel uit te wisselen kan worden besloten om een "knip" te maken.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het zijn twee verschillende treinen alleen gaat het materieel over van de ene op de andere trein. Dat laatste wordt echter niet gegarandeerd. Bij vertragingen of om materieel uit te wisselen kan worden besloten om een "knip" te maken.
Badge +3
Dit is inderdaad verwarrend, maar de reden is dat de rit in 2 delen geknipt is met elk een ander ritnummer.

De sprinter Zwolle - Den Haag heeft tot Amsterdam Centraal bijvoorbeeld nummer 14664, en gaat daarna verder als 4664, vanaf spoor 13a inderdaad. De andere kant op hetzelfde.

Dit is onder andere gedaan omdat deze treinen langs Schiphol komen, en toeristen dan Amsterdam CS zien staan (niet omdat ze geen idee hebben waar Zwolle is, maar Amsterdam staat gewoon beter). Ook handig voor mensen die van den Haag naar Zwolle willen, en dus eigenlijk beter via Utrecht of Amsterdam Zuid kunnen gaan, in plaats van het rondje Amsterdam.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden, de sprinter Den Haag - 's Hertogenbosch bijvoorbeeld, die in Utrecht omgenummerd wordt. Vanuit Den Haag staat er dan Utrecht op de borden.
Het spijt me maar als ik op Amsterdam Centraal eruit moet in de verwachting dat er een andere trein komt, en ik blijk dan weer in dezelfde trein te moeten ervaar ik dat wel als vervelend! Ik had gewoon kunnen blijven zitten!
Badge +3
De reisplanner en app zouden dit inderdaad beter moeten weergeven, bijvoorbeeld SPR Amsterdam Centraal (verder naar Den Haag) en dan geen overstap melden. Zal technisch wel lastig zijn, maar als je naar de ritnummers kijkt door op de trein te klikken en er staat gewoon een 1 voor dan is het dezelfde trein.
Reputatie 7
Badge +3
Met ingang van de 2017 dienstregeling was de sprinter Zwolle - Amsterdam - Den Haag een doorgaande sprinter met 1 nummer (de 4600 serie). Pas kort erna bij het 1e wijzigingsblad werd deze geknipt in Zwolle - Amsterdam en Amsterdam - Den Haag. Het is dan niet te verwachten dat dit weer wordt terug gedraaid.

En de sprinter Den Haag - 's Hertogenbosch is juist geen goed voorbeeld, die krijgt in Utrecht wel een ander nummer maar geeft in Den Haag gewoon 's Hertogenbosch aan en staat in de reisplanner zonder overstap in Utrecht.
http://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Den%20Haag%20Centraal&vertrektype=treinstation&aankomst=Den%20Bosch&aankomsttype=treinstation&tijd=2017-07-24T20:20&type=vertrek&hash=-1916001956

Ook bij de Actuele Vertrektijden van Den Haag Centraal staat deze met eindbestemming 's Hertogenbosch itt die naar Amsterdam / Zwolle waar als eindbestemming Amsterdam staat.

Niet erg consequent.
Badge +3
I stand corrected Momo,

Reis vaak Woerden - Eindhoven en de CTA borden geven inderdaad aan 's Hertogenbosch, maar in de trein staat Utrecht.

Of iedereen er uit moet weet ik niet, maar ikzelf natuurlijk wel. :D

Frietje halen bij Smullers of iets bij de Döner Company of Burger King en dan verder met een intercity.
Badge +3
Reis vaak Woerden - Eindhoven en de CTA borden geven inderdaad aan 's Hertogenbosch, maar in de trein staat Utrecht.
Nee, op de trein staat ook 's-Hertogenbosch en ook in de trein wordt het hele traject getoond.
Badge +3
Vrijdag 4 augustus maak ik een foto, okee? En screenshots van de reisplanner.
Ook bij de Actuele Vertrektijden van Den Haag Centraal staat deze met eindbestemming 's Hertogenbosch itt die naar Amsterdam / Zwolle waar als eindbestemming Amsterdam staat.
Een service met toevallig twee treinnummers, wordt gewoon zichtbaar als doorgaande verbinding. Geen enkel probleem.

Zwolle-Amsterdam-Den Haag vond men dat 'niet handig' en zijn er twee losstaande services van gemaakt.
Reputatie 7
Badge +3
Dank je Henk,
Was ook alleen om aan te geven dat er vanuit Den Haag niet Utrecht als eindbestemming staat maar 's-Hertogenbosch en waarom dit dus geen goed voorbeeld was om te vergelijken met de 4600 die vanuit Den Haag wel Amsterdam als eindbestemming aaangeeft.

En het is maar net wat je handig vindt. Reizigers vinden het blijkbaar niet handig dat er een overstap (die er dus niet is) in de reisplanner staat 😉
Hmm, dat is de ene groep reizigers. Aan de andere kant heb je de groep incidentele reizigers, die o.a. in Zwolle niet begrepen dan 'Den Haag CS' de stoptrein was, en niet de sneltrein (die kort daarvoor ook naar Den Haag CS gaat). Andersom was het vanuit onder Amsterdam CS prettiger als 'Amsterdam CS' de bestemming was, zodat duidelijk was dat de trein inderdaad naar Amsterdam ging.

Nou zijn daar ook wel een aantal andere geintjes voor bedacht die het wat netter oplossen, maar ook dat is niet altijd praktisch / consistent met andere onderdelen in de keten.

Reageer