beantwoord

Reis Beverwijk > Schiphol, overstaptijd in Sloterdijk

Ik zat te kijken naar een reis van Beverwijk naar Schiphol (en terug).

De reisplanner geeft dan een overstap van 20 minuten in Sloterdijk,
maar volgens mij moet het ook lukken met een overstap van 4 minuten.

Is deze overstap normaal gesproken haalbaar (volgens mij wel)?
Zoja, lijkt het me beter om deze in de reisplanner weer te geven, scheelt toch weer een kwartiertje...
icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 november 2017, 14:00

Henk_NL schreef:

Basis voor Sloterdijk is 4 minuten, maar in dit geval is de overstap expliciet onmogelijk gemaakt.

Ik ga ervan uit dat die basis enkel geldt wanneer de overstap van/naar perrons zijn die naast elkaar liggen? Op Sloterdijk zijn dat dan perrons 3 t/m 8. Perron 9/10 en perron 11/12 liggen apart, waarvoor er dan een langere overstaptijd gerekend wordt. Om die reden zal de overstap van 4 minuten, zoals Robert B ook al aangeeft, niet weergegeven worden in de reisplanner. Omdat dit een overstap is van perron 8 naar 11.

Ik moet wel toevoegen dat Sloterdijk echt een uitzondering is op hoe het regulier werkt, gezien hoe de sporen daar lopen en hoe de perrons dus ook liggen.

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Stations hebben een vaste overstaptijd per station (als je naar een ander perron moet), en bij Sloterdijk kan dat best op 5 of zelfs 6 minuten gezet zijn (heb de link even niet bij de hand).

Daarom wordt de overstap niet getoond, ook al haal je die altijd wel als je goed ter been bent.

De reisplanner van www.sbb.ch laat hem gewoon zien, die houdt geen rekening met de looptijd van spoor 8 naar 11.
Basis voor Sloterdijk is 4 minuten, maar in dit geval is de overstap expliciet onmogelijk gemaakt.
Reputatie 6
Badge
Onder normale omstandigheden haal je vier minuten wel. Zorg dat je in ieder geval niet voor in de trein zit (eerder midden of achter) en sta bij de deur bij/voor binnenkomst.
Henk_NL schreef:

Ik ga ervan uit dat die basis enkel geldt wanneer de overstap van/naar perrons zijn die naast elkaar liggen? Op Sloterdijk zijn dat dan perrons 3 t/m 8. Perron 9/10 en perron 11/12 liggen apart, waarvoor er dan een langere overstaptijd gerekend wordt. Om die reden zal de overstap van 4 minuten, zoals Robert B ook al aangeeft, niet weergegeven worden in de reisplanner. Omdat dit een overstap is van perron 8 naar 11.

Ik moet wel toevoegen dat Sloterdijk echt een uitzondering is op hoe het regulier werkt, gezien hoe de sporen daar lopen en hoe de perrons dus ook liggen.
Dat ligt er een beetje aan of je het iemand in RITS of iemand in plannerland vraagt, maar ga er voor het gemak maar vanuit dat de achterliggende reden de perronligging is inderdaad.
update: ik zie dat er in de nieuwe dienstregeling een minuutje overstaptijd extra is op Sloterdijk, en nu tonen de NS reisplanners deze snelle overstap wél.

De weergegeven reistijd Beverwijk Schiphol in de reisplanner is daarmee nu teruggebracht van 1:02 uur naar 46 minuten, dat scheelt toch weer 🙂

Reageer