beantwoord

Reis Naarden Bussum naar Amsterdam amstel - routeoptie uit Reisplanner verdwenen?

• 28 augustus 2018
  • 13 reacties
  • 263 Bekeken

Tot 2 maanden geleden gaf de reisapp de optie om te reizen via duivendrecht of muiderderpoort naar amstel. Bij het checken nu geeft hij de optie niet meer. Waarom niet? Volgens mij bestaat er nog steeds een goede overstap op duivendrecht
icon

Beste antwoord door Stijn NS 28 augustus 2018, 10:59

Goedemorgen anitax en welkom bij de NS Community!

Ik heb er zelf ook even naar gekeken en voor zover ik kan terugvinden komt het erop neer dat de heenreis en terugreis geen gelijke adviezen geven. Voor beide richtingen wordt in ieder geval de optie gegeven met puur een overstap op Amsterdam Muiderpoort. Dit is dan een Sprinter - Sprinter reis, reistijd 34 minuten.

Welke tweede route wordt weergegeven lijkt afhankelijk te zijn van de richting die je kiest. Voor de richting Naarden-Bussum - Amsterdam Amstel krijg je een reisoptie met 2 overstappen, een in Weesp en vervolgens een in Amsterdam Muiderpoort. Dit is dan een Sprinter - Sprinter - Sprinter reis, reistijd 37 of 38 minuten. Elke twee uur om xx:10 wordt dit advies vervangen door een Sprinter - Sprinter - Intercity reis, met de 2e overstap op Amsterdam CS i.p.v. Muiderpoort. Deze reis duurt dan 43.

Voor de andere richting, Amsterdam Amstel - Naarden-Bussum, krijg je het advies wat iMark heeft gevonden, via Duivendrecht, in plaats van die via Weesp.

Ik denk dat Keuzereiziger het in dit geval bij het juiste eind heeft. Een een reis via en met een overstap op Duivendrecht zou de beste optie zijn voor dit traject, maar in de richting Naarden-Bussum - Amstel heb je daarvoor een overstap van spoor 4 naar 5 van vier minuten. Gezien de ligging van deze twee sporen zal de standaard benodigde overstaptijd daarvoor hoger liggen dan die vier minuten en wordt daardoor deze reis niet getoond in de Reisplanner. In plaats daarvan krijg je dus een advies via Weesp en Muiderpoort.

Voor de andere richting, Amstel - Naarden-Bussum, is de overstap op Duivendrecht minstens 6 minuten, waardoor hij wél wordt getoond.
Bekijk origineel

13 reacties

Ik denk dat de reis van Naarden Bussum naar Amsterdam Amstel via Duivendrecht niet wordt getoond omdat dit niet de kortste weg is.Want deze reis duurt 38 minuten. De reis over Amsterdam Muiderpoort duurt 37 minuten.
Reputatie 6
Badge +1
De reis via Duivendrecht duurt 32 minuten (2x per uur), waarbij er in 4 minuten overgestapt moet worden.
Zo te zien in de stationsspecifieke overstaptijd van Duivendrecht in de reisplanner langer dan 4 minuten, waardoor deze reismogelijkheid niet weergegeven wordt.
Badge +3
Eerst maar eens checken of dat laatste wel klopt.

Ik krijg beide verbindingen gewoon te zien in de reisplanner. Zowel in die op de website als die in NS Xtra app.

Ik heb geen verklaring voor het feit dat @anitak de verbinding via Duivendrecht niet (meer) te zien krijgt. Een "snelle" overstap in Duivendrecht is niet mogelijk bij vertrek om 10.37. De trein naar Naarden-Bussum rijdt weg op het moment dat de trein uit Amsterdam Amstel aankomt. Bij vertrek om 11.17 is er een overstap van maar 6 minuten in Duivendrecht.

En om 11.48 is er een mogelijkheid met een overstap van slechts 5 minuten in Duivendrecht:

Het hangt dus erg af van het tijdstip van de dag of er een snelle overstap in Duivendrecht is. Maar toegestaan is reizen via Duivendrecht altijd.

De tweede mogelijkheid kan overigens ook gehaald worden door 5 minuten later met metro 54 van Amstel naar Duivendrecht te reizen. Dat heeft natuurlijk wel gevolgen voor de reiskosten. Bij het reizen op saldo (zonder korting) kost de rit dan €1,05 meer.
Goedemorgen anitax en welkom bij de NS Community!

Ik heb er zelf ook even naar gekeken en voor zover ik kan terugvinden komt het erop neer dat de heenreis en terugreis geen gelijke adviezen geven. Voor beide richtingen wordt in ieder geval de optie gegeven met puur een overstap op Amsterdam Muiderpoort. Dit is dan een Sprinter - Sprinter reis, reistijd 34 minuten.

Welke tweede route wordt weergegeven lijkt afhankelijk te zijn van de richting die je kiest. Voor de richting Naarden-Bussum - Amsterdam Amstel krijg je een reisoptie met 2 overstappen, een in Weesp en vervolgens een in Amsterdam Muiderpoort. Dit is dan een Sprinter - Sprinter - Sprinter reis, reistijd 37 of 38 minuten. Elke twee uur om xx:10 wordt dit advies vervangen door een Sprinter - Sprinter - Intercity reis, met de 2e overstap op Amsterdam CS i.p.v. Muiderpoort. Deze reis duurt dan 43.

Voor de andere richting, Amsterdam Amstel - Naarden-Bussum, krijg je het advies wat iMark heeft gevonden, via Duivendrecht, in plaats van die via Weesp.

Ik denk dat Keuzereiziger het in dit geval bij het juiste eind heeft. Een een reis via en met een overstap op Duivendrecht zou de beste optie zijn voor dit traject, maar in de richting Naarden-Bussum - Amstel heb je daarvoor een overstap van spoor 4 naar 5 van vier minuten. Gezien de ligging van deze twee sporen zal de standaard benodigde overstaptijd daarvoor hoger liggen dan die vier minuten en wordt daardoor deze reis niet getoond in de Reisplanner. In plaats daarvan krijg je dus een advies via Weesp en Muiderpoort.

Voor de andere richting, Amstel - Naarden-Bussum, is de overstap op Duivendrecht minstens 6 minuten, waardoor hij wél wordt getoond.
Badge +3
Wat mij betreft is het "raadsel" dan opgelost. In de richting Naarden-Bussum - Amsterdam Amstel worden de verbindingen via Duivendrecht niet (meer) getoond. In de omgekeerde richting wel.

Wel opvallend dat je volgens de reisplanner wel mag terugsteken via Amsterdam Centraal:

De reisplanner van 9292.nl toont overigens nog wel de snelle overstap van 4 minuten in Duivendrecht:

Erg consistent is het allemaal niet. En een overstap van 4 minuten in Duivendrecht moet natuurlijk altijd te halen zijn.
Reputatie 5
Opgemerkt moet nog worden dat de reis op saldo met overstap in Muiderpoort twintig cent (vol tarief, tweede klasse) duurder is dan via Duivendrecht. Op Muiderpoort moet je uit- en inchecken en dat geldt dan als "omweg". De prijs in de reisplanner is voor deze reis dus fout.
Reputatie 6
Badge +1
De stationsspecifieke overstaptijd voor Dvd van boven naar beneden of andersom is inderdaad 5 minuten (even nagevraagd).
Badge +3
Opgemerkt moet nog worden dat de reis op saldo met overstap in Muiderpoort twintig cent (vol tarief, tweede klasse) duurder is dan via Duivendrecht. Op Muiderpoort moet je uit- en inchecken en dat geldt dan als "omweg". De prijs in de reisplanner is voor deze reis dus fout.
Dan is terugsteken via Amsterdam Centraal goedkoper. 😋
Reputatie 5
Kennelijk hoort Amsterdam Muiderpoort - Amsterdam Centraal bij de paar trajecten waarvoor de NS- Reisplanner terugsteken toestaat. Ook Hilversum - Amsterdam Amstel is toegestaan met Intercity's via Amsterdam Centraal.
Badge +3
Ik ben dol op inconsistenties. Mits ze maar consistent worden doorgevoerd.
Het duurder zijn van de reis maakt niet uit in deze. Het gaat om een student. Wel vreemd dat hij in maart voor de selektie op de heenreis nog wel via duivendrecht werd geadviseerd en nu niet meer. Treintijden zijn toch niet aangepast? Ik ga het hem zelf laten uitvinden wat hij het prettigste vindt. In muiderpoort moet je inderdaad helemaal eruit en een nog een stuk lopen. Bedankt allemaal voor de reacties
Badge +3
Het enige wat blijkbaar gewijzigd is: de minimale overstaptijd die de NS Reisplanner gebruikt voor een overstap in Duivendrecht. Die is van 4 naar 5 minuten gegaan. Dat heeft dan automatisch tot gevolg dat de overstappen van 4 minuten niet meer getoond worden.

Zonder dat de dienstregeling is aangepast wordt de snelste verbinding niet meer getoond. Misschien kan iemand van de kant van NS uitleggen waarom de minimale overstaptijd in Duivendrecht is gewijzigd naar 5 minuten. Een overstap van Sprinter (aankomst spoor 4) op Sprinter (spoor 5) moet in 4 minuten wel te doen zijn.

Als het een student betreft die reist met een OV-Studentenkaart dan is er helemaal geen probleem. Mocht de aansluitende Sprinter op spoor 5 net gemist worden dan kan eenvoudigweg met metro lijn 54 naar Amstel gereisd worden. Die metro vertrekt aan de overzijde van hetzelfde perron.
Na een paar weken proberen is de overstap van 4 minuten op Duivendrecht vanuit de richting makkelijk te doen. Vertragingen worden gecompenseerd door de lange wachttijd op Weesp dus misschien dat de ns kan overwegen vanuit deze richting de aansluiting via duivendrecht gewoon te tonen

Reageer