Reisadvies met Sprinter boven een IC? | NS Community
beantwoord

Reisadvies met Sprinter boven een IC?

  • 13 December 2021
  • 11 reacties
  • 319 Bekeken

Reputatie 7
Badge
  • Super user
  • 1977 reacties

De nieuwe dienstregeling is ingegaan sinds gisteren, en ik zat net even een reis te plannen voor aanstaande vrijdag.

Als ik vrijdag van Woerden naar Zuidbroek (klik maar) reis, waarom wordt ik vanaf Meppel geadviseerd om de Sprinter naar Europapark te nemen? Voorheen was dit niet zo.

Als ik expliciet kies om via Groningen te reizen (klik maar weer en vergelijk maar) dan blijkt dus dat ik qua tijd niet sneller ben, sterker zelfs, ik stap op Europapark gewoon in dezelfde trein in die ik anders vanaf Groningen zou nemen, maar heb wel kortere overstaptijd.

Wat is de reden dat er in de reisplanner nu standaard voor een Sprinter gekozen wordt?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 13 December 2021, 21:27

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp ik goed @Aar dat we morgenavond te horen krijgen dat we er weer op uit mogen gaan voor fun-reisjes? Wel gezellig met zijn allen in de trein maar niet 'savonds met 4 buiten tennissen?

Badge +3

Bovendien, bij Woerden - Zuidbroek zit je bij Europapark al op 207 TE en zijn alle extra TE die je reist (vanaf Haren al, 203 TE onderweg) sowieso gratis.

Da’s dan pech voor Arriva, tenzij Arriva tarieven boven de 200 TE mag berekenen… :rolling_eyes:

Dus als er voor die reis (met 40% korting) meer dan € 16,44 gerekend wordt, ongeacht reizen op saldo of NS Flex dan betaal je te veel!

Badge +3

De reisplanner zal normaal gesproken (zonder ‘via’ opties) de kortste route geven, zonder terugsteken. Maar daar zijn dus wat uitzonderingen op.

Stel je in de planner in dat je ‘trein vrij’ hebt (of in de app bijv. Altijd Vrij of Weekend Vrij, in ieder geval iets met 100% afgekocht reisrecht) dan krijg je de (vaak snellere) terugsteekadviezen erbij. De kosten voor ‘omreizen/terugsteken’ doen er dan niet toe natuurlijk, want die zijn er niet.

Zie Rotterdam Lombardijen - Eindhoven via Rotterdam Centraal, dat mag niet (zonder ‘overstappen’ op Centraal) maar is wel sneller.

Maar als ik nu Woerden - Zuidbroek plan krijg ik (2e klas, 40% dalkorting) gewoon adviezen via Groningen, waarbij de prijsopbouw als volgt is (totaal € 16,83).

 

Via Europapark (sprinter vanaf Meppel) is 3 minuten langer en een extra overstap, maar kost dan inderdaad iets minder (€ 16,77).

De tarieven zijn in ieder geval niet veranderd, maar bij een ‘via’ krijg je soms 2 losse reizen dus dat kost dan extra (geen langeafstandkorting plus dubbel instaptarief) en 0 km kost bij Arriva € 0,99 dus dat zal dan wel met een geplande aankomsttijd te maken hebben?

Hoe dan ook, welke adviezen je krijgt ligt dus aan de planner (reistijd en aantal overstappen)?

Reputatie 7
Badge

Het hangt er zo te zien ook vanaf welke trein je in Utrecht neemt. 

Het op het halve uur rijdt de Intercity door naar Groningen en op het hele uur naar Leeuwarden. Kies ik voor de eerste optie, dan wordt ik door de planner wel gewoon via Groningen gestuurd met de intercity. Deze optie via Groningen is €16,83 (2e klas 40% korting). 

Of ik moet nu iets gigantisch over het hoofd zien 😅.

Dat is wel erg vreemd dan. Dan zou ik eerder denken aan een bug in het algoritme van de reisplanner, of de kostenberekening.

Reputatie 7
Badge

Dus het komt er op neer:

De kosten zijn anders en de tariefs-eenheden zijn veranderd.
Maar waarom? Voorheen was het tarief het omgedraaide.

Reputatie 7
Badge +1

Het hangt er zo te zien ook vanaf welke trein je in Utrecht neemt. 

Het op het halve uur rijdt de Intercity door naar Groningen en op het hele uur naar Leeuwarden. Kies ik voor de eerste optie, dan wordt ik door de planner wel gewoon via Groningen gestuurd met de intercity. Deze optie via Groningen is €16,83 (2e klas 40% korting). 

Of ik moet nu iets gigantisch over het hoofd zien 😅.

Als ik in de oude dienstregeling specifiek een overstap plan op Groningen Europapark, dan krijg ik een overstap op Groningen Europapark van 26 minuten en dus een totale reistijd van 3 uur 20 minuten i.p.v. 2 uur 50 minuten. Waarom er in de vorige dienstregeling een hoger tarief wordt getoond als je een overstap op Europapark forceert weet ik niet, maar die overstaptijd zal de reden zijn waarom dit advies destijds niet gegeven werd. Een standaard advies via Groningen, zonder handmatige via-toevoegingen, geeft een prijs weer voor de kortste route tussen vertrek en aankomst, dus het is logisch dat die het lagere tarief weergeeft. Dat is immers het normale tarief.

Omdat er nu een betere overstap is op Europapark, waarbij er qua totale reistijd geen verandering is (wat in de vorige dienstregeling wel het geval was), wordt nu deze overstap geadviseerd. Dit is uiteindelijk de route waar je ook voor betaalt qua tariefeenheden. Als je nu zou reizen via Groningen is dat iets waar je zélf voor kiest, als in dit wordt niet meer geadviseerd en betaal je er ook meer voor door de uit- en incheck te Groningen.

Reputatie 7
Badge

Zo te zien heeft het met de kosten te maken.

Voorheen (2e klas, 40% korting):
Standaard via Groningen: €16,83
Via Europapark: €19,40

Sinds de nieuwe dienstregeling:
Via Groningen: €19,60
Via Europapark (standaard): €16,77

De tarieven zijn dus het tegenovergestelde geworden, zoals je ziet.

De tariefseenheden zijn dus aangepast per 12 december blijkbaar?

 

Reputatie 2

Het valt me ook op dat dit traject een stuk drukker is geworden sinds de nieuwe dienstregeling. Erg jammer. Je zou verwachten dat met de indienststelling van ondertussen en stuk of 11 DDZ’s dat er meer materieel beschikbaar zou zijn.

 

Wat de exacte logica van de Reisplanner is waarom deze rit getoond wordt durf ik niet te zeggen, maar als ik een gokje moet wagen zal het door een kortere overstap zijn op Groningen Europapark. Ik geloof dat de reisplanner standaard adviezen geeft met zo min mogelijk overstaptijd, gezien de gemiddelde reiziger liever de tijd in een trein zittend doorbrengt, dan wachtend op een station.

Na verder onderzoek en het hebben gelezen van Tamzins reactie is dat natuurlijk de voornaamste reden. Via Groningen komt er twee keer 2 tariefeenheden bij. Ook al neem je vanaf Groningen Europapark richting Zuidbroek dezelfde trein als dat je een overstap op Groningen maakt, het stukje Groningen Europapark - Groningen - Groningen Europapark maakt het een langer (en dus bovendien duurder) traject, waardoor dit niet via de Reisplanner wordt geadviseerd.

 

Het is via Groningen een omrit en een omrit wordt in de reisplanner alleen aangegeven als hij sneller is wat (zoals u zelf al aangeeft) in dit geval dus niet zo is.

Dat dit veranderd is in de planner sinds de nieuwe dienstregeling komt omdat de sprinter tussen Zwolle en Groningen is versneld waardoor nu de overstap op Groningen Europapark geboden wordt, eerder was dat niet zo. 

Verder moet u afhankelijk van uw ticket bij een overstap in Groningen eventueel de extra kilometers Groningen Europapark-Groningen v.v. ook extra betalen. Bij overstappen op Groningen Europapark betaalt u die kilometers uiteraard niet.

Reageer