beantwoord

Reisadvies NS-reisplanner Rotterdam Blaak - Eindhoven.

  • 2 december 2018
  • 7 reacties
  • 194 Bekeken

Het valt me op dat de NS reisplanner zeer merkwaardig adviseert op de verbinding Rdam Blaak - Eindhoven zonder "altijd vrij" aan te hebben.
Bijvoorbeeld: De reisplanner adviseert twee mogelijkheden voor 6:06 vertrek Rdam Blaak:

1 Via Rdam CS - Utrecht - Eindhoven: duur 1:52 min
2 (langs Rdam CS) via Adam Sloterdijk - Eindhoven: duur 2:48 min
Dit i.p.v. de veel snellere Rdam Blaak- Rdam CS - Eindhoven de duur 1:10 min is. Deze wordt geadviseerd met Altijd Vrij aan

Waarom is dit zo? Het lijkt mij een software bug.
icon

Beste antwoord door Thom 2 december 2018, 11:35

Het laatste advies is met terugsteken. U reist eerst in tegengestelde richting naar Rotterdam en dan in de richting van Einhoven. U betaalt bij NS op basis van afstand, populair kilometers, en als u eerst naar Rotterdam retour reist, wordt de te betalen afstand groter.

Bij AltijdVrij maakt een langere afstand niet uit want dan is de reis van te voren al volledig afgekocht.

Formeel werkt het met tariefeenheden en niet met kilometers maar op de meeste trajecten komt het er op neer.

Er is dus geen sprake van een bug, zo werkt het. Er is elders op het forum op vele plaatsen wel discussie hierover te vinden, als u dat leuk vindt. Daar is alles wel eens naar voren gekomen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het laatste advies is met terugsteken. U reist eerst in tegengestelde richting naar Rotterdam en dan in de richting van Einhoven. U betaalt bij NS op basis van afstand, populair kilometers, en als u eerst naar Rotterdam retour reist, wordt de te betalen afstand groter.

Bij AltijdVrij maakt een langere afstand niet uit want dan is de reis van te voren al volledig afgekocht.

Formeel werkt het met tariefeenheden en niet met kilometers maar op de meeste trajecten komt het er op neer.

Er is dus geen sprake van een bug, zo werkt het. Er is elders op het forum op vele plaatsen wel discussie hierover te vinden, als u dat leuk vindt. Daar is alles wel eens naar voren gekomen.
Beste Thom,

De eerste twee adviezen zijn ook met terugsteken. Bij de eerste stap ook over op Rotterdam CS, alleen reis je dan om via Utrecht. Bij de tweede blijf je zitten en ga je tot Adam Sloterdijk. Beide zijn en met terugsteken en langer.
Reputatie 7
Badge +4
Er is verschil in advies als het gaat om reizen op saldo, dan wel met afgekocht reisrecht.

Bij meerdere adviezen, niet op basis van afgekocht reisrecht, mag je een route nemen die het beste uitkomt en in dat geval wordt de kortste in afstand berekend.

Mensen met Altijd Vrij of andere vormen van afgekocht reisrecht kunnen altijd reizen zo ze willen. Als u een dergelijk abonnement heeft, geldt het advies voor Altijdvrij ook voor u, en zo niet dan kunt u niet volgens dit advies reizen zonder de extra kosten ervoor te moeten verrekenen.

Terugsteken mag wel, maar dan moet u in uw geval in Rotterdam uit- en weer inchecken en terugreizen.

Dat reizen via Rotterdam in uw geval handiger is, is buiten kijf maar normaal moet u in Barendrecht in de stoptrein stappen en verderop overstappen in de trein naar Eindhoven..
De reisadviezen op saldo zijn in dit geval juist langer in afstand en dus met tussentijds in-/uitchecken juist ook duurder. Het advies klopt gewoon niet.
Reputatie 7
Badge +4
Tussen inchecken in Barendrecht en uitchecken in Eindhoven wordt altijd het goedkoopste tarief gerekend voor die afstand, ook als u een alternatief door NS gegeven reisroute volgt, zolang die niet voor afgekocht reisrecht is gegeven. Daar wordt bij in- en uitchecken helemaal niet naar gekeken om de prijs te bepalen.Uitchecken is het correcte bedrag verrekenen.
Barendrecht-Eindhoven?? Die wordt dan weer wel via rotterdam cs geadviseerd, de snelste en zelfs met terugsteken.
Het gaat hier nu even over Blaak - Eindhoven. De kortste route is dan via Dordrecht. Dat zijn 107 tariefeenheden. Via Rotterdam CS zijn dat er 109 (1+108). Dus normaal gesproken zou de NS reisplanner die via Dordrecht adviseren, want anders zou je een langere route nemen. Prima, I'm with you en dit heeft de reisplanner ook lange tijd zo gedaan, en daar zijn ook al eerder hier discussies over geweest, zoals je ook zelf al aangaf.
Maar nu adviseert het juist via Utrecht of Amsterdam, dat zijn 137(1+56+80) en 203(80+123) tariefeenheden, respectievelijk. Mijn vraag waarom dat zo is is nog niet beantwoord.
Reputatie 7
Badge +4
Als NS deze route aangeeft kan dat meerdere oorzaken hebben, mogelijk werkzaamheden. De tariefeenheden worden u niet in rekening gebracht, bij inchecken in Barendrecht en uitchecken in Eindhoven betaalt u altijd voor hetzelfde aantal eenheden wat er standaard voor staat, ook al reist u via een andere toegestane route met meer tariefeenheden.

Reageer