beantwoord

Reisadviezen en sporen 9/10 op Amsterdam Sloterdijk


Reputatie 4
  • Reisleider*
  • 461 reacties
Beste NS,

Bij het plannen van mijn reizen krijg ik sporadisch adviezen om over te stappen van sporen 9/10 op Amsterdam Sloterdijk naar het hoofdgebouw. Volgens mij is de reisplanner ontworpen om de eerste de beste overstap te bieden. Echter zijn er ook alternatieven denkbaar waarbij een makkelijkere overstap mogelijk is.

Is het misschien handig om ook eventuele alternatieven te biede in de reisplannern?
In het forum is dit al eerder aan bod gekomen. Enige tijd geleden was er iemand die van Maastricht naar Purmerend moest, waarbij de reisplanner een overstap op Sloterdijk gaf. Diverse forumleden gaven aan dat er in Zaandam ook een crossplatform-overstap mogelijk was.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 18 augustus 2017, 18:51

Leuk onderwerp om aan te snijden VIRM! Goede feedback ook. Ik snap wat je bedoelt en het is zeker mogelijk hier kritisch naar te (laten) kijken. Reizigers kunnen overigens in de planner kiezen voor een gewone overstap, maar de overstaptijd ook handmatig verruimen. Er kan een reden zijn om hier Sloterdijk aan te bieden als overstap en niet Zaandam, in verband met bijvoorbeeld drukte op een bepaalde lijn. Maar ik denk eerder dat de computer de eerste beste mogelijkheid eruit 'spuugt'. De keuze voor Zaandam zou echt handmatig doorgevoerd moeten worden.

Bekijk origineel

18 reacties

Leuk onderwerp om aan te snijden VIRM! Goede feedback ook. Ik snap wat je bedoelt en het is zeker mogelijk hier kritisch naar te (laten) kijken. Reizigers kunnen overigens in de planner kiezen voor een gewone overstap, maar de overstaptijd ook handmatig verruimen. Er kan een reden zijn om hier Sloterdijk aan te bieden als overstap en niet Zaandam, in verband met bijvoorbeeld drukte op een bepaalde lijn. Maar ik denk eerder dat de computer de eerste beste mogelijkheid eruit 'spuugt'. De keuze voor Zaandam zou echt handmatig doorgevoerd moeten worden.
Reputatie 4
Je kunt inderdaad de overstaptijd handmatig verruimen. Maar je zou de reisplanner er inderdaad ook vanuit de ontwikkelaars op kunnen aanpassen.

Even een aanvullende vraag: heb je dit doorgezet naar de ontwikkelaars? Ik zie dit niet heel erg duidelijk in je antwoord naar voren komen. 🙂
Klaas-Jan NS schreef:

Maar ik denk eerder dat de computer de eerste beste mogelijkheid eruit 'spuugt'. De keuze voor Zaandam zou echt handmatig doorgevoerd moeten worden.


Jup. Daarom is gvk uitgevonden, een lijstje met stations die, wanneer een overstap op twee stations mogelijk is met exact hetzelfde resultaat, niet de voorkeur hebben. Momenteel geldt dat voor bijvoorbeeld Hilversum en Muiderpoort.

Even een aanvullende vraag: heb je dit doorgezet naar de ontwikkelaars? Ik zie dit niet heel erg duidelijk in je antwoord naar voren komen.



Ja, toch maar even gedaan. Ik verwacht echter geen aanpassing hierin omdat we de planner zo consistent mogelijk willen houden. Echter, omdat het Sloterdijk betreft, en de overstap m.i. ook niet de meest ideale is, hoop ik dat ze de aanbeveling overnemen. Mocht ik daar nog iets over horen dan lees je dat uiteraard hier.
Henk_NL schreef:

Daarom is gvk uitgevonden, een lijstje met stations die, wanneer een overstap op twee stations mogelijk is met exact hetzelfde resultaat, niet de voorkeur hebben. ...



Wie bepaalt dat een station voor een overstap niet de voorkeur heeft en wat zijn de criteria? Zelfdefysiekeperronoverstap heeft de voorkeur? Wat is "gvk" en maakt de reisplanner op ns.nl hier gebruik van?
Wat het gvk-bestand is, omschrijf ik in de rest van je quote 😉 En ja, daar maakt de NS.nl-reisplanner gebruik van.
Pardon, ik bedoel meer waarom heet gvk, "gvk"? GenietVoorKeur-bestand? 😛
Fijn dat ik van u te horen krijg dat NS-reisplanner op ns.nl hier van gebruik maakt.

Om te reageren op Henk_NL, daarbij minder de draad te spammen met "chatberichten", hier de reactie in plaats van in een nieuwe bijdrage:
Henk_NL schreef:

Ah zo. 'GeenVoorKeur' uit mijn hoofd.


Vreselijk! Wat betreft taal, vind ik. Noem het gv, niet gvk 😛 Letters om woorden af te korten, niet delen van woorden, "voor" en "keur" zijn geen aparte woorden 😛
Ah zo. 'GeenVoorKeur' uit mijn hoofd.
Reputatie 4
Is er inmiddels al een terugkoppeling gekomen vanuit de ontwikkelaars?

Eerder vanavond kreeg ik afwisselende reisadviezen van de reisplanner: de ene keer overstappen van spoor 8 naar 9 op Sloterdij, de andere keer op Schiphol van 1/2 naar 1/2. Nu reis ik toch zo vaak dat ik wel weet hoe ik de overstap van 8 naar 9 op Sloterdijk zo veel mogelijk kan omzeilen, maar dit probleem in de reisplanner is nog steeds niet aangepakt.
Reputatie 7
Badge
NS en ProRail hebben het te druk met verzinnen van nieuwe tierlantijnen.
Bij het aandacht-van-gebreken-afleidings-plan van Prorail tot automatisch rijdende treinen past automatisch overstappen... Een soort schietstoel?
Met 2 maanden doorlooptijd voor eenvoudige vragen, kunnen we hier nog rustig een tijdje wachten 🙂
Reputatie 4
Dan het verzoek aan een moderator om de status ''beantwoord' weg te halen.
De situatie is doorgegeven aan ProRail, omdat die over de perronplanning gaat en de ontwikkelaars van de reisplanner. Meer kan ik niet doen. Ik heb geen terugkoppeling gekregen op mijn ingediende punten.
Reputatie 4
Dan stuur je toch een reminder? Als ik zelf een e-mail stuur naar de ontwikkelaars (door bijvoorbeeld de feedbackfunctie in de app), krijg ik helemaal geen antwoord.

De overstap naar sporen 9/10 op Sloterdijk zit nog steeds in de reisplanner. Ik heb ook net even een reis gepland van Amsterdam Centraal naar Purmerend, en dan mag je dus ook overstappen op de Hemboog in acht minuten. Dergelijke opties in de reisplanner kunnen dus gewoon klantvriendelijker, tenzij ik hier iets over het hoofd zie.

Zou je alsnog een reminder kunnen sturen en de markering ‘beantwoord’ van dit topic kunnen afhalen?
Het advies om over te stappen mag de NS wat mij betreft uitbreiden en niet beperken tot één station op de route. Soms is een ander station prettiger om wat langer te vertoeven.
Ga d'r achteraan heren
De achterliggende afdeling ziet momenteel geen reden de adviezen te wijzigen, maar hebben dit 'issue' op de backlog staan. In het voorjaar gaan we kijken of er nog verbeteringen kunnen worden doorgevoerd en neemt men dit opnieuw onder de loep. Op korte termijn in principe geen verandering.
Reputatie 4
En waarom ziet de achterliggende afdeling op dit moment geen noodzaak om dit te veranderen op dit moment? Ik wil met alle plezier diverse voorbeelden illustreren waarbij de reisplanner dus niet de meest klantvriendelijke/reizigersvriendelijke optie toont.

Reageer