Reisbewaking in NS-app doet het niet | NS Community
beantwoord

Reisbewaking in NS-app doet het niet

  • 6 January 2022
  • 23 reacties
  • 518 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Goedemorgen,

In de lijkt reisbewaking het niet te doen. Ik sla mijn reis op, en alle instellingen lijken goed te staan. Maar ik krijg helemaal geen pushberichten over vertrek, aankomst of overstap. De NS-app verwijderen en opnieuw installeren op mijn iPhone helpt niet.

icon

Beste antwoord door Robert B 6 January 2022, 21:13

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Heeft u uw reis wel gestart?

Treindetectie bedoel je? Locatievoorzieningen staat aan?

@Tom: hoe start ik mijn reis in de app? Voorheen was het opslaan van een reis voldoende.

@Denise: locatievoorziening staat inderdaad aan.

Reputatie 7
Badge +4

Nadat u een reis heeft geselecteerd en op opslaan heeft gedrukt, komt er een blauw knopje met START.

 

 

Okie, ik heb een reis opgeslagen voor over een kwartier. Maar ik zie op die pagina van het reisadvies geen knop met start.
 

Reputatie 7
Badge +4

U vult een te maken reis in.

U selecteert die reis.

U kiest linksboven voor ‘Opslaan’

U vult eventueel een dag in, maar dat is alleen bij herhalingen.

U klikt op Opslaan en het knopje START is rechtsonder te zien.

Op dat knopje drukken.

 

Ik heb het zelf ook even uitgeprobeerd en zolang ik mijn locatievoorzieningen heb ingeschakeld krijg ik die button bij het reisadvies te zien. Zet ik locatievoorzieningen uit dan verdwijnt de button. Ik heb hier de reis overigens niet voor op hoeven slaan. Waar het bij jou misgaat zou ik eigenlijk niet durven te zeggen. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Opslaan moet als je de reis herhaaldelijk maakt en dat hebt ingevuld. Het werkt dan ook met de Watch en dat kan een voordeel zijn bij visueel gehandicapten vanwege het klopje op de pols. Zonder locatievoorzieningen zal het inderdaad nooit kunnen werken.

 

Hm, er is wel degelijk een verbetering met eerder, want ik zie Start meteen verschijnen, maar ja VIRM merkt dit niet. Behalve locatievoorzieningen zie ik ook geen andere instelling die relevant is.

Als de knop start moet verschijnen in het reisadvies, zou het nog kunnen dat de knop niet toegankelijk is voor VoiceOver-gebruikers (spraak van de iPhone). Ik check wel even bij een andere VoiceOver-gebruiker of die hetzelfde constateert als ik.

Badge +3

Bij instellingen zie ik ook wat nieuwe opties, zoals treindetectie (op basis van GPS of Wifi in de trein) en verder een knop ‘Verstuur testbericht’ voor de pushmeldingen, welke je via ‘Open instellingen’ per categorie verder precies kunt instellen.

 

Badge +3

Overigens zie ik nergens een Start knop, maar dat zal wel komen omdat ik een Android toestel heb. Of moet er een smartwatch gekoppeld zijn voor die optie?

Reputatie 7
Badge +4

Nee hoor, een smartwatch hoeft niet gekoppeld te zijn aan de app. AppleWatch is hiervoor met de iPhone gekoppeld, maar het kan prima alleen met de iPhone. 

 Van Android heb ik geen verstand:innocent:

Ik ben ook van alles aan het proberen en heb enkele collega's gevraagd die veel ervaring hebben met de app. Hopelijk verneem ik snel een antwoord. Ik zelf heb ook een android en Denice een iPhone. Ik heb het vermoeden dat alleen de start functie te gebruiken is via een iPhone. 

 

@VIRM Kan het zijn dat de VoiceOver deze functie niet detecteert? 

Ik heb het even bij iemand anders met VoiceOver gecheckt, en die ziet de starten-knop wel. Heb zelf even alle instellingen doorlopen, maar heb even geen idee wat er nog eventueel moet worden aangepast (zowel locatiebepaling op de iPhone, locatiebepaling voor de NS-app en instellingen die je zelf kunt aanpassen in de NS-app).

Diegene waarbij je navraag had gedaan heeft ook een iPhone?

Jazeker. En gebruikt Voiceover.
 

Badge +3

Diegene waarbij je navraag had gedaan heeft ook een iPhone?

Aanvullende vraag: krijgt iemand met Android ooit ergens die Start knop te zien?

Ik heb het vermoeden van niet. Dergelijke antwoorden zijn helaas niet zo snel te achterhalen in de late avonduurtjes. Hopelijk kan ik daar vanavond nog op terugkomen.

Badge +3

Ik heb het vermoeden van niet. Dergelijke antwoorden zijn helaas niet zo snel te achterhalen in de late avonduurtjes. Hopelijk kan ik daar vanavond nog op terugkomen.

Stuur dit topic wel door aan NS M-Lab support@nsmlab.zendesk.com (de app ontwikkelaars), die zijn meestal redelijk snel met antwoorden (enkele dagen). Dat is eigenlijk hetzelfde als de ‘support’ optie in de app.

Volgens het screenshot van @Denice NS is er naast ‘locatiebepaling' ook nog zoiets als ‘locatievoorzieningen’? Dat zal dan iets van Apple zijn… (en wellicht bij Android ‘Treindetectie’ heten)?

Aangezien ik nog maar 3 kwartier heb en desbetreffende collega's niet reageren denk ik dat jij eerder bent met het antwoord.

Badge +3

Aangezien ik nog maar 3 kwartier heb en desbetreffende collega's niet reageren denk ik dat jij eerder bent met het antwoord.

Haha.. we horen het wel, morgen of anders na het weekend :sweat_smile:

Onderwerp: App support is beschikbaar van ma-vr van 8.30-17.30 / App support is available Mon-Fri 8.30-17.30
 

Beste Robert,

Bedankt voor je suggestie of feedback voor de NS App. Je hebt buiten kantooruren contact opgenomen met app support. Heb je problemen met de NS App, of vragen of suggesties over de NS App, dan wordt er binnen deze uren contact met je opgenomen.

Heb je geen vraag over de app? Dan is de beste manier om in contact te komen met de NS via de NS klantenservice. Helaas is je bericht niet automatisch door te sturen. Neem daarom via één van de volgende opties contact op:

De NS klantenservice is, 24 uur per dag 7 dagen per week, bereikbaar via Chat, Twitter, Facebook en op telefoonnummer 030 - 751 51 55 (lokaal tarief). Op https://www.ns.nl/klantenservice kun je meer informatie vinden.

Met vriendelijke groet,
NS App ontwikkelteam

Even nagevraagd: de vriend met VoiceOver heeft dus wel een startknop. Ergens zit er dan wellicht een instelling verkeerd bij mij… Maar welke?
 

Badge +3

Een update vanuit M-Lab:

Beste Robert,

Bedankt voor je bericht. Het klopt dat je (nog) geen knop ziet bij Android. Voor nu is alleen op iOS deze functie beschikbaar, maar binnenkort ook op Android.
Waarom de reisbewaking het niet doet zijn we aan het uitzoeken.

Vriendelijke groet,

NS App ontwikkelteam

Reageer