Reisplanner adviseert taxi | NS Community
beantwoord

Reisplanner adviseert taxi

  • 12 April 2023
  • 27 reacties
  • 450 Bekeken

Reputatie 3

Ik kijk op ns.nl, want ik wil van Goes station naar Goes Oostwal. Op weekdagen geen probleem. In het weekend wordt een taxi geadviseerd. Oei, dat kon wel eens prijzig worden.

Ik kan reisopties kiezen. Dan kan ik trein, bus, metro, tram en veerboot aan- en uitvinken. Taxi zit er niet bij. Als ik een van de opties uitvink (bijvoorbeeld veerboot), krijg ik geen reisadvies meer. Dat is bezopen.

Een gewone taxi rijdt op elk moment. Maar volgens de reisplanner rijdt de taxi een keer per uur, vertrek 20 minuten over het uur. Rijdt de taxi daar volgens een dienstregeling?

Misschien is het een taxi die rijdt in plaats van de bus, volgens het bijbehorende tarief. Dat verklaart dat er een dienstregeling is. Maar een tarief wordt niet vermeld.

icon

Beste antwoord door Momo 12 April 2023, 23:17

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Even dezelfde reis plannen op 9292.nl en daar staat het omschreven als Haltetaxi met een link om deze reserveren en meer info hoe deze werkt.

https://www.zeeland.nl/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer/reizen-met-de-haltetaxi

Reputatie 7
Badge

https://www.ns.nl/ Inderdaad er rijden alleen maar taxi's zaterdag tussen Goes en Goes Oostwal. Misschien hadden ze better bussen in kunnen zetten. Bussen hebben namelijk meer capaciteit. 

Reputatie 3

Even dezelfde reis plannen op 9292.nl en daar staat het omschreven als Haltetaxi met een link om deze reserveren en meer info hoe deze werkt.

https://www.zeeland.nl/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer/reizen-met-de-haltetaxi

Nou is nog de vraag welke van die twee websites liegt.

Reputatie 7
Badge +3

Geen van de twee liegt, de website van 9292 is alleen completer dan de NS reisplanner. Op tijden dat er geen bussen rijden, rijdt de Haltetaxi. Dit wordt vertaald naar de NS reisplanner als Taxi, de NS reisplanner is er niet op ingericht om ook nog linkjes naar zulke aparte vormen van OV te geven. Zelf plan ik reizen met OV anders dan trein dan ook altijd met 9292 en niet op NS. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik ging altijd te voet :)

De Oostwal is vrij lang maar het verste punt is ca. 1 km van het station dus goed te doen.

Reputatie 7
Badge +1

Misschien hadden ze better bussen in kunnen zetten. Bussen hebben namelijk meer capaciteit. 

De vervoersvraag is te laag om een bus in te zetten tijdens deze momenten en weegt dus niet op tegen de kosten om de bus te laten rijden. Die capaciteit heb je dus helemaal niet nodig.

Overigens is de lijn die Goes Oostwal doordeweeks bedient al een buurtbus, de kleinste vorm van een bus die er bestaat, en zelfs dat vindt men al te duur voor het weekend.

Reputatie 7

Interessante link over die Haltetaxi. Weer wat nieuws (en ingewikkelds).

 

“In de Haltetaxi betaalt u contant.”

 

Toevallig net een hele discussie hier in België waarom een modern mens nog geldautomaten nodig heeft. Wel… als men naar de achtergebleven gebieden moet blijkbaar.

 

Of toch niet helemaal.

 

“ In Zeeuws-Vlaanderen kunt u betalen met uw bankpas in de haltetaxi.”

 

Langzaam maar zeker komt de beschaving ook naar het Noorden. 😄

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt het inderdaad niet verzonnen. Anno 2023 een nieuw vervoersconcept introduceren met alleen contante betaling. Ze zijn niet helemaal lekker bij de Provincie Zeeland.

Reputatie 7
Badge +1

Je krijgt het inderdaad niet verzonnen. Anno 2023 een nieuw vervoersconcept introduceren met alleen contante betaling. Ze zijn niet helemaal lekker bij de Provincie Zeeland.

De haltetaxi is daar al jaren. Heb ik verschillende keren gebruikt en met bankpas betaald. En dat was op Zuid-Beveland.

Reputatie 6
Badge +1

Toevallig net een hele discussie hier in België waarom een modern mens nog geldautomaten nodig heeft. Wel… als men naar de achtergebleven gebieden moet blijkbaar.

In België? 😮 Daar had ik laatst nog een discussie dat “wij Hollanders” eens moeten gaan begrijpen dat er nog veel locaties zijn waar je alleen contant kunt betalen.

Reputatie 7
Badge +1

Toevallig net een hele discussie hier in België waarom een modern mens nog geldautomaten nodig heeft. Wel… als men naar de achtergebleven gebieden moet blijkbaar.

In België? 😮 Daar had ik laatst nog een discussie dat “wij Hollanders” eens moeten gaan begrijpen dat er nog veel locaties zijn waar je alleen contant kunt betalen.

Ik zou die mensen eens willen adviseren om naar Duitsland te gaan. Als er één land is waar men nog massaal op pinnen moet overgaan, dan is het Duitsland wel. In Zweden daarentegen wordt het zo langzamerhand wel heel moeilijk iom met contanten te betalen. Bij een foodcourt was echt alleen nog maar pin. 

Je krijgt het inderdaad niet verzonnen. Anno 2023 een nieuw vervoersconcept introduceren met alleen contante betaling. Ze zijn niet helemaal lekker bij de Provincie Zeeland.

Je moet ook nog een 'gebruikerspas' hebben 'om misbruik te voorkomen'. Dat duurt officieel twee weken (in de praktijk langer). 

Het is gewoon ontmoedigingsbeleid.

Badge +3

Ah, die haltetaxi verklaart wel de reisadviezen in een topic dat ik onlangs startte 

 

Reputatie 7
Badge +1

Je krijgt het inderdaad niet verzonnen. Anno 2023 een nieuw vervoersconcept introduceren met alleen contante betaling. Ze zijn niet helemaal lekker bij de Provincie Zeeland.

Je moet ook nog een 'gebruikerspas' hebben 'om misbruik te voorkomen'. Dat duurt officieel twee weken (in de praktijk langer). 

Het is gewoon ontmoedigingsbeleid.

Breek me de bek niet open. Maar ze stuurden hem wel zonder te zeuren naar België op. Daar kon OV-chipkaart nog een puntje aan zuigen. Een ander probleem was om de dienstregeling überhaupt gepubliceerd te krijgen. Dat heeft ook een paar jaar geduurd voordat ze wilden toegeven.

Reputatie 7

Toevallig net een hele discussie hier in België waarom een modern mens nog geldautomaten nodig heeft. Wel… als men naar de achtergebleven gebieden moet blijkbaar.

Langzaam maar zeker komt de beschaving ook naar het Noorden. 😄

Nou ja, er zijn nog massa’s (met name oudere) mensen die beslist met contant geld willen betalen. Daar zijn nog genoeg redenen voor te vinden. En ook mensen met een smalle beurs betalen graag contant - grip op je geld, geld wordt tastbaar en concreter. 

Reputatie 7

Grappig weer dat de Haltetaxi bij RRReis (Gelderland) juist contant geld weigert. Daar kan je alleen met iDeal, creditcard of pinpas betalen…… De tarieven zijn 2x zo hoog als bij de normale bus en je moet een uur tevoren bestellen. Er is geen enkel abonnement geldig, ook studentenkaarten niet. Superaantrekkelijk dus al met al, dit ideale vervoermiddel zoals op de site staat voor wanneer : “de gewone bus niet rijdt” 😂 

“Hou het platteland bereikbaar!“ maar is dit de oplossing? 

Gedoemd om te mislukken die haltetaxi's, belbusjes, Vlinders en andere aanverwante kunst- en vliegwerkoplossingen met allerlei beperkingen en voorwaarden. 

Mensen willen heel simpel een gewone bus. Liefst een grote, maar een kleine kan ook. Maar in ieder geval volgens vaste dienstregeling en met geldigheid van de reguliere kaartjes en abonnementen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat die Haltetaxi's contanten accepteren is het probleem niet. Maar wel dat ze geen pinbetalingen of de OV-chipkaart accepteren. Dat is anno 2023 te zot voor woorden.

Reputatie 7
Badge +1

Dat die Haltetaxi's contanten accepteren is het probleem niet. Maar wel dat ze geen pinbetalingen of de OV-chipkaart accepteren. Dat is anno 2023 te zot voor woorden.

De haltetaxi's die ik op Zuid-Beveland heb gebruikt, accepteerden allemaal pinbetalingen. Dat is wel een paar jaar geleden dus het zou kunnen dat ze dat gewijzigd hebben, alhoewel me dat vreemd lijkt.

Reputatie 7
Badge +3

Betalen

In de haltetaxi betaalt u contant. U betaalt een tarief wat is afgestemd op het standaard bustarief: € 0,98 opstaptarief en € 0,16 per kilometer en per 1 januari 2022 € 1,01 opstaptarief en € 0,17 per kilometer. Houd er rekening mee dat uw OV-chipkaart of abonnement niet geldt voor de haltetaxi. In Zeeuws-Vlaanderen kunt u betalen met uw bankpas in de haltetaxi. 
Bron: https://www.zeeland.nl/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer/reizen-met-de-haltetaxi

Grappig weer dat de Haltetaxi bij RRReis (Gelderland) juist contant geld weigert. Daar kan je alleen met iDeal, creditcard of pinpas betalen…… De tarieven zijn 2x zo hoog als bij de normale bus en je moet een uur tevoren bestellen. Er is geen enkel abonnement geldig, ook studentenkaarten niet. Superaantrekkelijk dus al met al, dit ideale vervoermiddel zoals op de site staat voor wanneer : “de gewone bus niet rijdt” 😂 

“Hou het platteland bereikbaar!“ maar is dit de oplossing? 

Gedoemd om te mislukken die haltetaxi's, belbusjes, Vlinders en andere aanverwante kunst- en vliegwerkoplossingen met allerlei beperkingen en voorwaarden. 

Mensen willen heel simpel een gewone bus. Liefst een grote, maar een kleine kan ook. Maar in ieder geval volgens vaste dienstregeling en met geldigheid van de reguliere kaartjes en abonnementen.

Volgens het statenlid van nota bene de PvdA dat ik in een inspraak-procedure heb aangesproken was de haltetaxi de geweldige oplossing, met name voor studenten. Ze kon ook niet begrijpen dat het niet per se goedkoper is om allemaal kleine busjes te laten rijden in plaats van één grote.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ook al meerdere keren aan mensen moeten uitleggen dat helemaal niet zo efficiënt is om op rustige uren met kleine(re) bussen te rijden. De vervoerders moeten dan extra busjes kopen en de grote bussen staan stil in de garage. Het is dan uiteraard veel efficiënter om die grote bussen dan gewoon te gebruiken tijdens de stille uren en geen kleine bussen te kopen die de meer dan helft van de dag stilstaan.

Reputatie 3

https://www.ns.nl/ Inderdaad er rijden alleen maar taxi's zaterdag tussen Goes en Goes Oostwal. Misschien hadden ze beter bussen in kunnen zetten. Bussen hebben namelijk meer capaciteit. 

Het is natuurlijk niet rendabel om een grote bus in te zetten voor een paar passagiers. Maar aan de andere kant wil men die paar passagiers niet in de kou laten staan. Dan is een minibus of buurtbus aangewezen. Zijn er nog minder passagiers, dan zet je een belbus in, die alleen rijdt als erom wordt gevraagd. Een belbus kan een gewone personenauto zijn, desnoods met blauwe kentekenplaten. Je betaalt het bustarief, niet het taxitarief.

In dit geval was er inderdaad, heb ik later vastgesteld, een belbus. Maar het woord “taxi” op de website was bepaald verwarrend, want dan denk je dat je taxitarief betaalt.  In Zeeland noemen ze hem niet belbus maar haltetaxi - ja het beestje moet een naam hebben.

Zit het een beetje mee, dan rijdt de minibus/belbus/haltetaxi alleen voor jou. En als je dan de chauffeur een beetje lief aankijkt, stopt hij in de buurt van je bestemming.

Ik heb inmiddels ook vastgesteld dat de belbus/haltetaxi in Goes geen chipkaarten accepteert. Je moet dus op de ouderwetse manier betalen.

Reputatie 3

Je krijgt het inderdaad niet verzonnen. Anno 2023 een nieuw vervoersconcept introduceren met alleen contante betaling. Ze zijn niet helemaal lekker bij de Provincie Zeeland.

De haltetaxi is daar al jaren. Heb ik verschillende keren gebruikt en met bankpas betaald. En dat was op Zuid-Beveland.

Ik ben geen Zeeuw. Voor mij is het nieuw. Ik krijg de indruk dat Haltetaxi een Zeeuws woord is, dat in Groningen niet begrepen wordt. Waarschijnlijk uitgesproken als Altetaxi.

Badge +3

Dacht eerst dat het zoiets was als een belbusje, maar zit dus anders in elkaar.

Die belbusjes (rond Eindhoven) heten dan Bravo Flex, die brengen je op afroep van/naar bushaltes waar geen lijnbussen meer komen. Een ov-chipkaart is niet geldig, of hooguit om een vast bedrag per rit van je saldo te betalen (voor zover dat kan en mag).

Bij die haltetaxi dus wel, maar die doen dus maar een beperkt aantal haltes aan en hebben een ‘dienstregeling’.

Vanaf Westerscheldetunnelweg, Ellewoutsdijk (gewoon een bushalte maar in het weekend geen bussen) mag je dan eerst 25 minuten (1,5 km) lopen naar Fort, Ellewoutsdijk om zo’n taxibusje te nemen.

Ik heb ook al meerdere keren aan mensen moeten uitleggen dat helemaal niet zo efficiënt is om op rustige uren met kleine(re) bussen te rijden. De vervoerders moeten dan extra busjes kopen en de grote bussen staan stil in de garage. Het is dan uiteraard veel efficiënter om die grote bussen dan gewoon te gebruiken tijdens de stille uren en geen kleine bussen te kopen die de meer dan helft van de dag stilstaan.

Ik weet niet hoe het elders is maar in Brabant werden voor die ritten met kleine busjes vroeger altijd busjes met chauffeur gehuurd van touringcarbedrijven.

Omdat de touringcar CAO veel goedkoper was (vooral in het weekend) en er geen busrijbewijs voor nodig was (dus veel studenten met bijbaantje in het weekend) gaf dat een flinke kostenreductie. Als je met een OV-buschauffeur blijft rijden bespaar je inderdaad vrijwel niets.

Reageer