beantwoord

reisplanner altijd lijdend?

• 11 juli 2017
  • 5 reacties
  • 198 Bekeken

Reputatie 2
Bij retours moet je altijd de kortste reisroute volgen dit is meestal wat in de reisplanner vermeld staat. bij Maastricht-Dordrecht is het advies altijd over Den Bosch hoewel dit volgens mij verder is dan via Eindhoven/Breda.

Als je een tussenstop maakt op Eindhoven wat mag met een retour/enkele reis. en je reist door dan is de reistijd van Eindhoven naar Dordrecht sneller (1u 15) dan als je omreist via den Bosch (1u 30) Daarnaast lijkt het me dat je door omreizen meer Tarief Eenheden gebruikt.

Dus ik vraag mij af hoe dit precies zit
icon

Beste antwoord door Slidestops 11 juli 2017, 13:25

Dit heeft te maken met de aansluitingen op de heenreis. Dordrecht-Tilburg-Eindhoven-Maastricht is niet zo snel als via Den Bosch. Je mag er echter wel voor kiezen zo te reizen, het is immers een kortere route.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Dit heeft te maken met de aansluitingen op de heenreis. Dordrecht-Tilburg-Eindhoven-Maastricht is niet zo snel als via Den Bosch. Je mag er echter wel voor kiezen zo te reizen, het is immers een kortere route.
Reputatie 5
Gelukkig reageert Slidestops - en ik neem aan veel van zijn collega's - praktisch en realistisch op deze routekeuze. Helaas geldt dat niet voor een aantal moderatoren op dit forum, die in een soortgelijk geval bij herhaling hebben gesteld dat het *oorspronkelijke* advies van de Reisplanner (dus hier voor het traject Maastricht-Dordrecht) bindend is, ook na een onderbreking van de reis onderweg. Dus niet via de kortste, logische route vanuit Eindhoven, maar *verplicht* reizen via 's-Hertogenbosch.

Het is natuurlijk wat drammerig om hier op terug te komen, maar de moderatoren doen dat zelf niet en laten zo de reiziger en het treinpersoneel zwemmen. Toegeven dat je je vergist hebt is helemaal niet erg...
He Rudi het spijt me dat je er zo over denkt. Ik zwengel de discussie niet nog een keer aan, maar ik hoop dat je begrijpt dat wij als moderators strikt moeten zijn op de regels. Soms moeten wij aangeven dat iets niet mag, terwijl het misschien wel mogelijk is. Als we dat niet doen zetten we de mazen in de voorwaarden heel erg open, en ervaring met eerdere groepsretour acties leert dat daar helaas vaak misbruik van gemaakt wordt.
Waarom zou het niet mogen dan? Volgens http://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Maastricht&vertrektype=treinstation&aankomst=Dordrecht&aankomsttype=treinstation&tijd=2017-07-14T20:30&type=vertrek&hash=-2074205527 geeft de NS Reisplanner ook gewoon de route via Eindhoven/Breda aan met 'het oorspronkelijke advies'.
Reputatie 5
Als ik de link van Mindy volg, zie ik alleen reizen met overstap in 's-Hertogenbosch. De reisplanner geeft de verbinding met het vroegste aankomsttijdstip en eventueel een verbinding met minder overstappen. Dat kan dus ook over een langere afstand in kilometers zijn. Welke reisroute wordt aanbevolen is afhankelijk van de dienstregeling op het tijdstip en de dag die gevraagd wordt. Het kan dus best zo zijn dat de rechtstreekse route via Eindhoven-Tilburg op enig tijdstip de snelste is, bijvoorbeeld omdat de rechtstreekse sprinter 's-Hertogenbosch-Dordrecht dan niet rijdt.
De kern van mijn discussie bij deze en bij een aantal soortgelijke vragen is de stellige bewering dat de reisplanner bepalend is en dat een kortere of gelijkwaardige route niet is toegestaan met een eenmalige OV-chipkaart of een e-ticket *wanneer de reisplanner die route op dat moment niet geeft*. (Een voorbeeld van zo'n gelijkwaardigheid is de reisroute Amsterdam-Rotterdam, die via Haarlem, Schiphol en Gouda qua tarief gelijk is/was.)

Reageer