beantwoord

Reisplanner app voor Windows Phone

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik heb via de NS site de vraag gesteld waarom er geen app is voor windows phone.
Onderstaande antwoord kreeg ik.:

Het aantal gebruikers van de Windows Phone is helaas te laag om de Reisplanner Xtra app rendabel te maken.

Dit is wel een heel makkelijk antwoord. Zeker als ik zie dat een kleine organisatie als Omroep Brabant wel een app voor windows phone kan maken.

Gezien het aantal reizigers per dag moet er toch een app te maken zijn voor windows phone?

Blijf hopen op een windows app.
icon

Beste antwoord door Inge NS 17 december 2015, 17:41

Welkom op het forum macds!

Deze vraag is op het forum al vaker gesteld, o.a. in dit topic. Voor de volledigheid quote ik hier het nog relevante gedeelte van Marjans reactie:

[Er gaat voorlopig nog geen Reisplanner Xtra-app ontwikkeld worden voor de Windows Phone. We volgen de bewegingen in de markt, Windows Phone heeft in Nederland slechts enkele procenten van de markt in handen. We hebben hierin de positie genomen dat een besturingssysteem minimaal 20 procent van de markt moet beslaan.

Onze nieuwe website is overigens geoptimaliseerd voor mobiel en tablet. De website past zich aan het scherm aan waarop deze wordt weergegeven. Daarnaast kan je nog gebruikmaken van de mobiele html versie van de app (reisplanner.ns.nl).

Bekijk origineel

13 reacties

Welkom op het forum macds!

Deze vraag is op het forum al vaker gesteld, o.a. in dit topic. Voor de volledigheid quote ik hier het nog relevante gedeelte van Marjans reactie:

[Er gaat voorlopig nog geen Reisplanner Xtra-app ontwikkeld worden voor de Windows Phone. We volgen de bewegingen in de markt, Windows Phone heeft in Nederland slechts enkele procenten van de markt in handen. We hebben hierin de positie genomen dat een besturingssysteem minimaal 20 procent van de markt moet beslaan.

Onze nieuwe website is overigens geoptimaliseerd voor mobiel en tablet. De website past zich aan het scherm aan waarop deze wordt weergegeven. Daarnaast kan je nog gebruikmaken van de mobiele html versie van de app (reisplanner.ns.nl).
Vreemd dat er dan wel een app is voor Apple. Dat heeft ook geen aandeel van 20%.
Blijft dus alleen de Google app over.

Hoor graag hoe het zit.
Het zou kunnen dat dit aandeel inmiddels gezakt is. De app is toentertijd ook ontwikkeld voor de iPhone, dus een bestaande app gaan we er dan niet uithalen.
"Ons standpunt is dat een besturingssysteem minstens 20% van de markt moet hebben". De NS vervoert dagelijks 1.000.000 mensen, windows mobile heeft idd maar 1 % van de markt in nederland, maar dat zijn alsnog 10.000 betalende klanten per dag die als antwoord "stik maar" krijgen. Sinds windows 10 is het nu mogelijk een app te programmeren voor pc en mobiel tegelijk, en aangezien de meeste mensen in nederland nog steeds windows op hun pc hebben draaien lijkt het me niet meer dan logisch om mensen vanuit huis ook een reis te kunnen laten plannen. Het zou ze sieren om aan klantvriendelijkheid te doen i.p.v. alleen maar aan pure winst te denken. Jammer dat ze geprivatiseerd zijn.
Ik ben ook voorstander van een app voor Windows 10 Mobile. Het percentage van Windows 10 Mobile in Nederland groeit en Microsoft zet momenteel vol in op reclame. Het is natuurlijk zuur voor mensen die dan zo'n smartphone kopen, dat die dan geen reisplanner hebben. Er is weliswaar een app van 9292, maar waarom is NS zelf niet bereid om een app te ontwikkelen?
Hoithebest schreef:

Ik ben ook voorstander van een app voor Windows 10 Mobile. Het percentage van Windows 10 Mobile in Nederland groeit en Microsoft zet momenteel vol in op reclame. Het is natuurlijk zuur voor mensen die dan zo'n smartphone kopen, dat die dan geen reisplanner hebben. Er is weliswaar een app van 9292, maar waarom is NS zelf niet bereid om een app te ontwikkelen?

Voor de Windows 10 gebruikers is er een prima alternatief namelijk de Treinplanner. Deze app is te downloaden op https://www.microsoft.com/store/apps/9wzdncrdmbbm en werkt op alle Windows 10 devices (desktop, mobile, tablet, xbox, etc...)

De app gebruikt de officiële NS API en vult de informatie aan uit andere bronnen en heeft een zeer krachtig route bewaking systeem wat de reiziger d.m.v. notificaties op de hoogte houd van veranderingen binnen de route.

App is geheel gratis !
EvD schreef:

Hoithebest schreef:

Voor de Windows 10 gebruikers is er een prima alternatief namelijk de Treinplanner. Deze app is te downloaden op https://www.microsoft.com/store/apps/9wzdncrdmbbm en werkt op alle Windows 10 devices (desktop, mobile, tablet, xbox, etc...)

De app gebruikt de officiële NS API en vult de informatie aan uit andere bronnen en heeft een zeer krachtig route bewaking systeem wat de reiziger d.m.v. notificaties op de hoogte houd van veranderingen binnen de route.

App is geheel gratis !

Dat snap ik. Maar waarom kan ik op mijn iPhone wel de Treinradar gebruiken en laat NS de Windows 10 Mobile-gebruikers stikken?
Hoithebest schreef:

EvD schreef:

Hoithebest schreef:

App is geheel gratis !

Dat snap ik. Maar waarom kan ik op mijn iPhone wel de Treinradar gebruiken en laat NS de Windows 10 Mobile-gebruikers stikken?

Waarom de NS de apps niet op de markt brengt hebben ze al meerdere malen in het forum aangegeven, heel vervelend en kan ik het net zoals jij zeker niet mee eens zijn, de 20% marktaandeel zal Win10 voorlopig niet halen dus vandaar dat ik de Treinplanner en Treinradar app begonnen ben voor Windows 10. Deze apps bieden minstens dezelfde functionaliteiten als het origineel en in het geval van het route bewaking systeem zelfs meer.
Ik hoop hiermee dat de Windows 10 gebruikers niet te kort gedaan worden. Als de NS voorlopig toch niets van plan is kunnen ze beter de gratis initiatieven van derden promoten.
EvD schreef:

Hoithebest schreef:

EvD schreef:

Hoithebest schreef:

App is geheel gratis !

Waarom de NS de apps niet op de markt brengt hebben ze al meerdere malen in het forum aangegeven, heel vervelend en kan ik het net zoals jij zeker niet mee eens zijn, de 20% marktaandeel zal Win10 voorlopig niet halen dus vandaar dat ik de Treinplanner en Treinradar app begonnen ben voor Windows 10. Deze apps bieden minstens dezelfde functionaliteiten als het origineel en in het geval van het route bewaking systeem zelfs meer.
Ik hoop hiermee dat de Windows 10 gebruikers niet te kort gedaan worden. Als de NS voorlopig toch niets van plan is kunnen ze beter de gratis initiatieven van derden promoten.

Ik denk dat ik te vroeg geoordeeld heb. Ik heb jouw app gedownload (grappig dat jij deze gemaakt hebt, dat verdient wel een test!) en ik moet zeggen dat 'ie er goed uitziet! Wat je misschien nog kunt doen is deze twee apps samenvoegen, dan is het net zo goed als de app van NS op iOS. Verder, knap werk!
Hoithebest schreef:

Ik denk dat ik te vroeg geoordeeld heb. Ik heb jouw app gedownload (grappig dat jij deze gemaakt hebt, dat verdient wel een test!) en ik moet zeggen dat 'ie er goed uitziet! Wat je misschien nog kunt doen is deze twee apps samenvoegen, dan is het net zo goed als de app van NS op iOS. Verder, knap werk!

Je kunt vanuit het menu in de Treinplanner direct de Treinradar app raadplegen. Bij de details van een trein zie je ook een statisch plaatje van de radar met waar die specifieke trein zich bevind, als je op het plaatje klikt zal de Treinradar app geopend worden op de positie van de trein en zal deze ook markeren zodat hij makkelijk te volgen is. Beide werken dus erg goed samen en als je gaan interesse hebt in de planner maar alleen treinen wilt kijken is dat gewoon te doen door alleen de Treinradar te installeren.
Dit leek me de juiste oplossing.
EvD schreef:

Hoithebest schreef:

Je kunt vanuit het menu in de Treinplanner direct de Treinradar app raadplegen. Bij de details van een trein zie je ook een statisch plaatje van de radar met waar die specifieke trein zich bevind, als je op het plaatje klikt zal de Treinradar app geopend worden op de positie van de trein en zal deze ook markeren zodat hij makkelijk te volgen is. Beide werken dus erg goed samen en als je gaan interesse hebt in de planner maar alleen treinen wilt kijken is dat gewoon te doen door alleen de Treinradar te installeren.
Dit leek me de juiste oplossing.

Ik begrijp je keuze. Toch fijn om te weten!
Goed om te zien dat er ook nog andere ontwikkelaars zijn die hun best doen om van Windows 10 een succes te maken. 🙂
Om nog maar even terug te komen op dit topic. Ik vind een te klein marktaandeel nogal een slap argument als ik het zo zie. Vreemd dat ik vandaag op station Roosendaal een bord zag staan over de Reisplanner Xtra. Gek dat ik die app dan niet kan vinden in de Windows Store. Wat zijn 200 miljoen gebruikers nou eenmaal? Daar zou ik ook geen app voor ontwikkelen. Maar ach, dit is niet de eerste en zeker ook niet de laatste keer dat NS mij weer eens teleurstelt. Ik moet zeggen dat ik ook niet anders had verwacht dan dit soort slappe argumenten van NS. Erg, erg jammer dit.
Badge +3
Ik moet eigenlijk wel een beetje grinniken om dit gedoe. Mensen met Apple Mac hebben decennia last gehad van het feit dat er bijna alleen maar software voor Windows was en nooit iets voor de Mac. Tegen ons werd altijd gezegd dat we niet moesten piepen omdat we een computer gebruikten met een obscuur besturingssysteem.

De tijden zijn wel veranderd.......

Reageer