beantwoord

Reisplanner en trein Leiden > Hilversum

• 23 augustus 2016
  • 14 reacties
  • 753 Bekeken

Ik reis bijna dagelijks op het traject Leiden > Hilversum vv. Ik neem de intercity naar Schiphol en stap daar over op de intercity naar Hilversum. Op de terugweg doe ik het omgekeerde, waarbij ik overstap op Duivendrecht.

Gisteren voor de terugreis en vandaag voor de heenreis stond er in de reisplanner "Deze reis is niet mogelijk"

Gisteren ben ik via Amsterdam Centraal gereisd. Vanmorgen stapte ik op Schiphol uit om mijn trein naar Hilversum te zoeken, om te ontdekken dat ik daar al in zat.. de trein waar ik op Leiden in stap rijd nu door naar Hilversum. Waarschijnlijk omdat het niet mogelijk is via Almere te reizen deze week. De reis staat echter wel als twee losse treinen aangegeven in de reisplanner; voor mij heel verwarrend - en gisteren heb ik dus onterecht een omweg gemaakt via Amsterdam. Bovendien stond er vanmorgen onterecht in de planner dat de overstap in mijn reis niet mogelijk was! Ik hoefde helemaal niet over te stappen.

Klopt het dat er nu dus foute informatie in de reisplanner staat?

icon

Beste antwoord door iMark 23 augustus 2016, 14:17

Vanwege werkzaamheden op de Flevolijn is men weer eens aan het rommelen gegaan met treinnummers en de materieelomloop zonder te beseffen dat dit gevolgen heeft voor de reisinformatie.
Treinnummer 700725 tussen Den Haag Centraal en Schiphol en treinnummer 11627 tussen Schiphol en Amersfoort Schothorst.
Normaal gesproken rijdt trein 725 van Den Haag Centraal naar Groningen via Schiphol en Lelystad.
Blijkbaar heeft men er tijdens de werkzaamheden voor gekozen het materieel in Schiphol van de ene op de andere trein te laten overgaan. Dat is op zich een slimme oplossing maar lastig voor de reisinformatiesystemen want er worden nu ten onrechte overstappen getoond. Aan de andere kant betekent het dat wanneer er door bijsturing geen doorgaand materieel is, dit geen gevolgen heeft.
Bekijk origineel

14 reacties

Tsja, zo had ik er vanmorgen ook weer eentje. Zijn stapels van, 'klein' leed zonder hoge prioriteit. Moet nog zien of het tijdig opgelost is, ervaring leert dat het vaak vies tegenvalt.

@Henk
Dank voor het antwoord. Ik moest het een paar keer lezen omdat je nogal veel jargon gebruikt.

Klopt. Even voorop, ik praat enkel over logische treinen, dus in dienstregelingen e.d. Niet die fysieke gele bananen. Een bus kan ook een logische trein zijn. Dat het een bus is, is detail. Het gaat om een rit, met nummer, dienstregeling, et cetera. Of een bus, trein of Flintstones-like-trapauto deze rit uitvoert is detail.

Bovenstaande twee treinen zijn in Donna inderdaad twee treinen. Trein 700725 en 11627. De journeyplanner kent dat niet op die manier, die werkt met service'en. Een service is een rit in de dienstregeling. Een service krijgt een (binnen de planner) uniek nummer totaal los van het treinnummer.

Aan een service hang je allerlei zaken, zoals de dienstregeling, perrons, overstappen, maar ook treinnummers. Je kunt aangeven dat treinnummer x geldig is van stop 1 tot 4, en treinnummer y van stop 4 tot 9.

Wat je in dit geval wilt, is dat in de journeyplanner één service zit, zeg service 100, met twee treinnummers, 700725 en 11627. De twee treinen worden dan als één rit gezien, service 100, met als resultaat geen overstap op Schiphol ondanks de treinnummerovergang.

Doordat ze nu als twee aparte service'en zijn aangemaakt, is het _dus_ een overstap op Schiphol. En voor een overstap zijn er een aantal mogelijkheden:

1) De overstap van service x op service y is expliciet aangegeven als mogelijke overstap;
2) De overstap van vervoerder x naar vervoerder y op station z heeft een aparte minimale overstaptijd gekregen; Eventueel kan het ook treinformule x op treinformule y op station z zijn e.d. Iets wat eigenlijk alleen gebruikt wordt voor overstappen op internationale treinen.
3) De overstap moet op station x minimaal y minuten 'layovertime' hebben, dus minimaal bijvoorbeeld 5 minuten duren.

In dit geval is 1 en 2 niet van toepassing, dus moet de overstap voldoen aan 3. Voor Schiphol is dat 240 seconden (4 minuten), en dat red je niet. Dus overstap onmogelijk.

In mijn 'vrije tijd' ben ik inmiddels bezig om een openbaar tooltje te ontwikkelen waarin al deze informatie te zien is. Servicen, expliciet aangegeven overstappen, overstappen zoals #2, et cetera. Eigenlijk alles wat in de planner zit, kan je zien. Maar aangezien ik mijn 24 uren per dag al aardig gebruik zal dat even tijd kosten. T.z.t. zal ik eens een topic openen met de linkjes naar al die creaties van me.
Badge +3
Vanwege werkzaamheden op de Flevolijn is men weer eens aan het rommelen gegaan met treinnummers en de materieelomloop zonder te beseffen dat dit gevolgen heeft voor de reisinformatie.
Treinnummer 700725 tussen Den Haag Centraal en Schiphol en treinnummer 11627 tussen Schiphol en Amersfoort Schothorst.
Normaal gesproken rijdt trein 725 van Den Haag Centraal naar Groningen via Schiphol en Lelystad.
Blijkbaar heeft men er tijdens de werkzaamheden voor gekozen het materieel in Schiphol van de ene op de andere trein te laten overgaan. Dat is op zich een slimme oplossing maar lastig voor de reisinformatiesystemen want er worden nu ten onrechte overstappen getoond. Aan de andere kant betekent het dat wanneer er door bijsturing geen doorgaand materieel is, dit geen gevolgen heeft.
Zie je wel! Vandaag stond er weer in de Reisplanner "Deze reis is niet mogelijk" maar de trein rijdt op Schiphol gewoon door. Op Hilversum staat de trein aangegeven met als eindpunt Schiphol.

Ik ben blij dat ik het nu door had en gewoon deze trein genomen heb; maar ik vind het wel onhandig dat de NS deze verbinding expliciet aangeeft als niet haalbaar!
Badge +3
Er zit duidelijk een hik in het reisinformatiesysteem. Deze foutmelding zou niet mogen voorkomen. Misschien kan een deskundoloog op dit gebied zijn of haar licht daar eens over laten schijnen.
Treinen die van treinnummer wisselen hoeven geen enkel probleem te zijn. Een treinnummer is detail, service is bepalend en een service kan 200 treinnummers hebben. In dit geval is de trein niet als doorgaand in het systeem aanwezig (want tijdelijke situatie et cetera), en zodra de trein vertraging krijgt van +3 voldoet de "overstap" niet meer aan de layovertime (minimale overstaptijd). Deze overstap is dus onmogelijk, en daarmee de reis. De oplossing is simpel, in de keten moeten deze logische treinen als een service worden gezien, wat in de regel alleen voor Jaarplan gedaan wordt. Het exacte waarom ga ik niet posten verder, weet niet of me dat in dank wordt afgenomen.
Badge +3
@Henk
Dank voor het antwoord. Ik moest het een paar keer lezen omdat je nogal veel jargon gebruikt.

Als ik het goed begrepen heb, zou deze problematiek kunnen worden opgelost indien Dagplan de treinnummers die qua materieelovergangen (en misschien ook personeelsovergangen) gekoppeld worden, ook daadwerkelijk 'logisch' zou koppelen en de doorgaande trein, ondanks wisseling van treinnummer, daadwerkelijk als één 'service' in het systeem wordt geplaatst. Het zou erg mooi zijn als dit tijdens werkzaamheden gerealiseerd zou kunnen worden omdat het een hoop foutmeldingen en onduidelijkheden voorkomt.

Dit is een telkens terugkerend fenomeen. Daar zou van de kant van NS veel meer aandacht voor moeten zijn.
Het is de bedoeling dat deze problematiek in de loop van 2017 volledig opgelost is. Het heeft dus aandacht, maar ik kan me voorstellen dat het sommigen niet snel genoeg kan gaan.
Tsja, zo had ik er vanmorgen ook weer eentje. Zijn stapels van, 'klein' leed zonder hoge prioriteit. Moet nog zien of het tijdig opgelost is, ervaring leert dat het vaak vies tegenvalt.

Gevolg is dat een meute reizigers onnodig gaat omreizen en dat betekent naast extra reistijd capaciteitsproblemen op die omreisroute. (En natuurlijk, maar dat zal NS een zorg zijn, wordt de reistijd ten opzichte waarvan eventueel gtbv wordt berekend langer.) Als je het vergelijkt met andere mogelijke oorzaken van sardientjesvervoer en vertraging, is het oplossen hiervan laaghangend fruit.
Ik zal je de details besparen, maar ik was er ook niet bepaald over te spreken dat 'klein leed' zo op de stapel verdwijnt, terwijl het wél voor serieuze problemen buiten zorgt.
Badge +3
Het is de bedoeling dat deze problematiek in de loop van 2017 volledig opgelost is. Het heeft dus aandacht, maar ik kan me voorstellen dat het sommigen niet snel genoeg kan gaan.

Sterker nog, het is behoorlijk schandalig dat deze problematiek überhaupt bestaat. Dit had jaren geleden al opgelost kunnen zijn wanneer deze zaken fatsoenlijk gemanaged zouden worden. Dit is van dezelfde orde als de stommiteiten met het vergeten van NVR (Niet Voor Reizigers) zoals een paar maanden geleden bij Putten. Blijkbaar zijn ze er na al die jaren bij Dagplan nog steeds niet van doordrongen dat hun werk gevolgen heeft voor de reisinformatie. Wie gaat deze problemen nu eindelijk eens oplossen?
Wie gaat deze problemen nu eindelijk eens oplossen?
Henk_NL ?
Als jij me kunt voorzien van wat extra uren in een dag, misschien 😉
Je hebt eerder gezegd dat je in de trein werkt, dus het lijkt me niet heel moeilijk daar een paar uurtjes aan toe te voegen. 😛
Ssst! Waarom denk je dat het een tijdje geleden mogelijk was om 25u te doen over een ritje van een uur ;)

Nee, met mijn planning zit je veel in de trein, en dat vind ik dan een prettig moment om aan het werk te gaan. Maar al zou ik de tijd wel hebben, mijn mogelijkheden zijn vrij beperkt. Voor de rest ga ik er openbaar niet zoveel over zeggen, lijkt me verstandiger.

Reageer