beantwoord

Reisplanner geeft alternatieve route niet aan

• 13 november 2018
  • 9 reacties
  • 280 Bekeken

Reputatie 4
Wanneer ik in de reisplanner van Middelburg naar Lelystad Centrum wil reizen geeft hij niet de beste reisroute aan. De overstaptijd in Leiden Centraal is erg kort en de intercity met als eindbestemming Groningen of Leeuwarden (via Lelystad Centrum) wordt regelmatig gemist. Er is dan wel een alternatief om de intercity met als eindbestemming Lelystad Centrum te nemen die 20 minuten later aankomt (heeft als extra stops namelijk Duivendrecht en Almere Buiten).

Veel beter is om de intercity direct te pakken in Rotterdam Centraal die over het algemeen rustiger is (althans wanneer ik ermee reis). Overstaptijd is dan wel 19 minuten, maar de trein staat al klaar dus je kan plaatsnemen. Dit levert de NS ook nog is € 1,40 extra op in de daluren en in de spits € 2,40. Het gekke is dat als je vanaf Rotterdam Centraal naar Lelystad Centrum reist je de alternatieve reisroute wel krijgt aangeboden.

Ik verzoek dan ook de NS de alternatieve route ook op te nemen in de reisplanner. Dit geeft meer zekerheid dat mensen hun aansluiting halen en levert de NS extra geld op middels de intercity direct toeslag.

Voorbeeld van de reisplanner

10.30 Middelburg
12:45 Leiden Centraal

12:47 Leiden Centraal
13:46 Lelystad Centrum

De alternatieve reisroute:

10:30 Middelburg
12:09 Rotterdam Centraal

12:28 Rotterdam Centraal
12:53 Schiphol Airport

13:04 Schiphol Airport
13:46 Lelystad Centrum
icon

Beste antwoord door iMark 13 november 2018, 13:12

Als je de overstaptijd op 5 minuten instelt in de reisplanner op de website dan krijg je de overstap op de IC Direct wel te zien. Hier een voorbeeld:

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je kunt ook zoeken met een langere overstaptijd, bv 5 minuten wanneer je denkt dat de 2 minuten in Leiden te weinig zijn.
Reputatie 4
Je kunt ook zoeken met een langere overstaptijd, bv 5 minuten wanneer je denkt dat de 2 minuten in Leiden te weinig zijn.

Ja klopt dan heb je die intercity naar Lelystad Centrum die 20 minuten later aankomt, maar het zou toch makkelijker zijn als die alternatieve route die ik opnoem er ook gewoon instaat?
Badge +3
Als je de overstaptijd op 5 minuten instelt in de reisplanner op de website dan krijg je de overstap op de IC Direct wel te zien. Hier een voorbeeld:

Reputatie 4

Hartelijk bedankt. Jammer dat het niet gelijk in de reisplanner komt te staan.
Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook zoeken met een langere overstaptijd, bv 5 minuten wanneer je denkt dat de 2 minuten in Leiden te weinig zijn.Ja klopt dan heb je die intercity naar Lelystad Centrum die 20 minuten later aankomt, maar het zou toch makkelijker zijn als die alternatieve route die ik opnoem er ook gewoon instaat?

Bij 5 minuten overstaptijd krijg de reis die iMark aangeeft plus die naar Lelystad die 20 minuten later aankomt, dus de keus of je wel of niet de ICD met toeslag wilt nemen.
Reputatie 6
Badge +1
Standaard geeft de reisplanner bij zelfde vertrek- en aankomsttijd de reis met de minste overstappen. Vandaar de overstap in Leiden.
Reputatie 4
Ik kan mij herinneren dat deze alternatieve route wel standaard werd aangegeven.
Reputatie 6
Badge +1
De reisplanner is afgelopen jaar aangepast. De manier waarop de voorkeursroute berekend wordt is veranderd. Het is mogelijk dat in het verleden andere routes werden getoond.
Reputatie 4
Laat ik zeggen dat de route die ik aangeef comfortabeler is qua overstap voor de reiziger en financieel aantrekkelijker voor de NS.

Reageer