beantwoord

Reisplanner geeft niet de beste adviezen

• 24 april 2017
  • 7 reacties
  • 291 Bekeken

Vandaag van nijmegen naar den haag. Reisplanner adviseert via schiphol wegens werkzaamheden. Overstap in utrecht op de 8.54 naar schiphol zou vlgs de planner niet mogelijk zijn (terwijl hij aan de andere zijde gewoon klaar staat !). Toch maar blijven zitten met de 8.56 naar schiphol, zodat ik 10.11 in Den Haag kan zijn. Die 8.56 verschijnt alleen niet in mijn reisplanner......
Maar vervolgens kom ik er achte dat er om 8.54 ook een intercity naar leiden ging. Die werd vanuit nijmegen echter niet als optie gegeven, terwijl die veel eerder zou aankomen.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 24 april 2017, 15:44

De reisplanner geeft in dit geval inderdaad niet het advies om deze overstap te maken aangezien er maar 3 minuten tussen zitten. De kans dat je de trein niet haalt is erg groot. Ik snap alleen je verhaal nog niet helemaal. Ik kan het advies om via Schiphol om te reizen niet terugvinden. Ik zie wel dat je via Tilburg kan reizen als je geen gebruik wilt maken van vervangende bussen. Je doet er dan wel iets langer over.
Bekijk origineel

7 reacties

Welkom op het NS Serviceforum, Fred :)

Ik begrijp je verhaal nog niet helemaal. Hoe laat ben je vertrokken in Nijmegen, hoe laat had je in Den Haag moeten zijn en heb je de NS Reisplanner aangehouden?
Volgens de NS reisplanner komt de IC Nijmegen - Utrecht CS binnen op spoor 5 om 08:51 en vertrekt de IC Utrecht - Den Haag (via Leiden) vanaf spoor 12 om 08:54. Volgens mij wordt die overstap van 3 minuten terecht niet getoond.

Er is volgens de NS reisplanner geen IC Utrecht - Schiphol die om 08:54 vertrekt.
De reisplanner geeft in dit geval inderdaad niet het advies om deze overstap te maken aangezien er maar 3 minuten tussen zitten. De kans dat je de trein niet haalt is erg groot. Ik snap alleen je verhaal nog niet helemaal. Ik kan het advies om via Schiphol om te reizen niet terugvinden. Ik zie wel dat je via Tilburg kan reizen als je geen gebruik wilt maken van vervangende bussen. Je doet er dan wel iets langer over.
De reisplanner gaf 2 adviezen: via tilburg of via amstersam zuid of schiphol. Dus koos ik voor schiphol. Maar het gekke is dat je een ander advies krijgt als je het hele traject bevraagt, dan wanneer je korte individuele stukjes bevraagt. Anyway: ik zit dus in de 8:58 van utrecht naar schiphol (vanaf nijmegen) maar als ik utrecht schiphol intikte, dan kwam die trein niet tevoorschein. En alleen als ik utrecht-den haag intikte kreeg ik de optie dat ik ook via leiden kon, terwijl ik die optie niet kreeg vanuit nijmegen. En dan nog: achteraf gezien had ik in utrecht kunnen overstappen op de trein naar alkmaar - een overstap die vlgs de reisplanner niet kan, terwijl de trein op hetzelfde perron overzijde stond. Dan had ik in amsterdam zuid moeten overstappen, en was ik een kwartier vroeger in den haag geweest. Tot mijn grote verbazing moest ik in leiden overstappen met 0 minuten overstaptijd, ook op hetzelfde perron overzijde, een overstap die dan weer WEL werd geadviseerd door de reisplanner. Kortom: er zitten vlgs mij een aantal onlogische dingen in de planner.
Reputatie 4
En dan nog: achteraf gezien had ik in utrecht kunnen overstappen op de trein naar alkmaar - een overstap die vlgs de reisplanner niet kan, terwijl de trein op hetzelfde perron overzijde stond. Dan had ik in amsterdam zuid moeten overstappen, en was ik een kwartier vroeger in den haag geweest.
Hier maakt u een denkfout. De trein Utrecht - Alkmaar komt niet langs Amsterdam Zuid.
Het is helemaal niet zo gek dat je een ander advies krijgt voor deeltrajecten. De reisplanner rekent dan natuurlijk geen overstaptijden. Wat betreft de trein naar Alkmaar is het maar goed dat je die niet genomen hebt; je had dan in Amsterdam CS moeten overstappen (14 minuten overstaptijd). Maar dat is niet de kortste of snelste route, dus mag het niet zonder op het verste punt om te checken.
Het gaat over een melding dat geen treinen reiden van Bodegraven naar Leiden CS, maar niet dat er omgekeerd dus vanLeiden CS naar Bodegraven ook geen treinen rijden. Is niet duidelijk in de Reisplanner.

Reageer