beantwoord

Reisplanner geeft snelste rij optie niet

• 1 juni 2019
  • 5 reacties
  • 198 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Op zaterdag 1 juni ging ik om 13:45 van Zwolle naar Utrecht Overvecht. De reisplanner gaf me 2 reisopties: rechtstreeks met de sprinter van 13:53 met aankomsttijd 15:07 (reisduur 1,17 uur, 0 overstap) en;
Intercity Rotterdam van 13:50 - overstap op Amersfoort op de sprinter richting Amsterdam- overstap Hilversum op de sprinter richting Utrecht Overvecht (reisduur 1,10 uur en 2 overstappen)

Terwijl er een veel makkelijkere en snellere reisoptie is namelijk: niet uit de intercity van 13:53 naar Rotterdam stappen in Amersfoort, maar uitstappen in Utrecht om 14:41 en dan de sprinter naar Overvecht nemen om 14:48. Dan is je reistijd 1,02 uur en heb je maar 1 overstap.

Hoe komt het dat de reisplanner mij deze reisoptie niet liet zien?
icon

Beste antwoord door Tochjo 1 juni 2019, 14:46

U mag niet reizen in de richting van het station waar u bent ingecheckt, tenzij u een vervoerbewijs hebt waarmee onbeperkt gereisd mag worden. Als dat laatste wel het geval is, dan kunt u de optie "Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement" gebruiken om de door u genoemde reismogelijkheid wel te zien.

Zie verder dit topic voor meer informatie over deze specifieke situatie.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
U mag niet reizen in de richting van het station waar u bent ingecheckt, tenzij u een vervoerbewijs hebt waarmee onbeperkt gereisd mag worden. Als dat laatste wel het geval is, dan kunt u de optie "Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement" gebruiken om de door u genoemde reismogelijkheid wel te zien.

Zie verder dit topic voor meer informatie over deze specifieke situatie.
Reputatie 7
*edit: Tochjo was me net voor :)

Omdat dit een reis betreft met een deel terugreizen. Dat is niet toegestaan in dit geval. Het kán wel, maar je dient dan uit te checken in Utrecht CS en opnieuw in te checken zodat de juiste prijs berekend wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Met een trucje kan en mag het ook zonder uit- en inchecken op Utrecht Centraal. Plan de reis van "Zwolle, Station" naar "Utrecht, Station Overvecht", et voilà, een advies van NS via Utrecht Centraal. Volgens de voorwaarden hoeft u dan niet uit- en in te checken.

2) Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt, checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;

Dit is ook door een moderator bevestigd:
Hoe lastig ik het ook vind om dit toe te geven, op dit moment kan ik moeilijk tegen de conclusies van klant_Jac en Henk_NL in gaan. Officieel gezien is terugsteken niet toegestaan, zoals ook al in dit topic is uitgelegd, tenzij je met een vrij reizen abonnement reist. Dat gezegd hebbende, is er momenteel dus een 'omweg' om in onze Reisplanner alsnog een terugsteekadvies te krijgen. En een advies van onze Reisplanner is volgens de AVR-NS leidend en bindend, dus op dit moment klopt het wat klant_Jac en Henk_NL aangeven.

Ik heb een tijd terug al contact opgenomen met de verantwoordelijke afdelingen over het terugsteken in zijn geheel, en heb daar deze omweg ook recentelijk aan toegevoegd. Ik wacht echter nog steeds op een reactie daarvan.

Ik vermoed dat Stijn nog steeds op die reactie wacht 😉

Reputatie 6
Badge +1
de snelste optie is een duurdere optie vanwege omchecken op Utrecht centraal tenzij u afgekocht reisrecht heeft.
Reputatie 7
Badge +2
En ook wanneer je niet niet omcheckt op Utrecht kan die snelste optie flink duurder worden wanneer je NS Flex hebt en gecontroleerd wordt, dat kan je zomaar €50 correctietarief opleveren.

Reageer