beantwoord

Reisplanner geeft (veel) snellere omweg niet aan.

  • 12 augustus 2018
  • 14 reacties
  • 514 Bekeken

Reputatie 1
Vanmorgen in Abcoude de trein naar Utrecht gemist. We moeten een half uur wachten op de volgende. Te laat kwamen we er achter dat we alsnog via Bijlmer Arena hadden kunnen reizen. Dat had ons 25 minuten gescheeld! Maar deze reis komt niet vanzelf uit de reisplanner, alleen als je een via-station opgeeft. Is dit een fout in de reisplanner of wordt het reizen via een omweg bewust ontmoedigd?
icon

Beste antwoord door Tochjo 12 augustus 2018, 11:44

De prijs van een vervoerbewijs hangt af van de af te leggen afstand. Als u van Abcoude via Amsterdam Bijlmer ArenA naar Utrecht reist, dan legt u een grotere afstand af dan wanneer u direct van Abcoude naar Utrecht reist. Op die manier reizen (het zogeheten "terugsteken", waarbij u aankomst- of vertrekstation voorbij reist) is dan ook alleen toegestaan als u ook betaalt voor het stuk Abcoude - Amsterdam Bijlmer ArenA - Abcoude.

Dat is bijvoorbeeld het geval bij het abonnement Altijd Vrij, of op een zondag ook Weekend Vrij, of een dagkaart. Als u zo'n abonnement of vervoerbewijs hebt en in de reisplanner bij Extra opties kiest voor "Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement", dan zullen de reizen via Amsterdam Bijlmer ArenA wel verschijnen.

Hebt u niet zo'n abonnement en u wil toch zo reizen, dan kunt u Amsterdam Bijlmer ArenA expliciet als via-station invoeren. Maar u moet dan op uw reis met de OV-chipkaart wel uit- en weer inchecken te Amsterdam Bijlmer ArenA, of een aanvullend vervoerbewijs kopen voor Abcoude - Amsterdam Bijlmer ArenA - Abcoude, waardoor de reis duurder wordt. Voor reizen met de OV-chipkaart geldt dat het niet is toegestaan te reizen in de richting van het station waar is ingecheckt.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
De prijs van een vervoerbewijs hangt af van de af te leggen afstand. Als u van Abcoude via Amsterdam Bijlmer ArenA naar Utrecht reist, dan legt u een grotere afstand af dan wanneer u direct van Abcoude naar Utrecht reist. Op die manier reizen (het zogeheten "terugsteken", waarbij u aankomst- of vertrekstation voorbij reist) is dan ook alleen toegestaan als u ook betaalt voor het stuk Abcoude - Amsterdam Bijlmer ArenA - Abcoude.

Dat is bijvoorbeeld het geval bij het abonnement Altijd Vrij, of op een zondag ook Weekend Vrij, of een dagkaart. Als u zo'n abonnement of vervoerbewijs hebt en in de reisplanner bij Extra opties kiest voor "Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement", dan zullen de reizen via Amsterdam Bijlmer ArenA wel verschijnen.

Hebt u niet zo'n abonnement en u wil toch zo reizen, dan kunt u Amsterdam Bijlmer ArenA expliciet als via-station invoeren. Maar u moet dan op uw reis met de OV-chipkaart wel uit- en weer inchecken te Amsterdam Bijlmer ArenA, of een aanvullend vervoerbewijs kopen voor Abcoude - Amsterdam Bijlmer ArenA - Abcoude, waardoor de reis duurder wordt. Voor reizen met de OV-chipkaart geldt dat het niet is toegestaan te reizen in de richting van het station waar is ingecheckt.
Reputatie 1
Wat waardeloos is dit! 😞 😞 :-(
Niet alleen geeft de reisplanner dus onvolledige informatie, NS wil ons ook extra laten betalen omdat er op zondag zo weinig treinen gaan.
Op Bijlmer Arena hebben we niks te zoeken, het is alleen een overatapatation.
NS ga je schamen.
Reputatie 4
Wat waardeloos is dit! 😞 😞 :-(
Niet alleen geeft de reisplanner dus onvolledige informatie, NS wil ons ook extra laten betalen omdat er op zondag zo weinig treinen gaan.
Op Bijlmer Arena hebben we niks te zoeken, het is alleen een overatapatation.
NS ga je schamen.


De reisplanner heeft toch de goedkoopste optie gepresenteerd? De optie via Bijlmer betekent een deel van traject 2x afleggen waarvoor anders niet betaald zou worden. Bijlmer - Abcoude ligt namelijk niet op het traject Abcoude - Utrecht.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens de voorwaarden is de geadviseerde route van de reisplanner leidend. Met een trucje kan en mag het wel. Als je in de reisplanner plant van Torenlaan, Abcoude naar Jaarbeursplein, Utrecht:



Het zou me niet verbazen als het wel een discussie met de conducteur oplevert, maar zolang NS niet óf de voorwaarden óf de planner aanpast, is er geen speld tussen te krijgen.
Reputatie 1
Ik heb nog eens gezocht op het trefwoord 'terugsteken' en val van mijn stoel van verbazing. Wat een kinderachtig gedoe is dit van NS. Zie bijvoorbeeld
https://

Als reiziger wil je gewoon zo snel en efficiënt mogelijk van A naar B. Desnoods via C, als dat sneller gaat. Waarom wordt die mogelijkheid niet gewoon altijd gemeld in de reisplanner? Er zijn dus reizigers die dat wel te zien krijgen en reizigers die dat niet de zien krijgen.
En dan wil de NS zijn klanten nog eens voor een paar dubbeltjes uitknijpen omdat er een langere omweg wordt gemaakt. Maar dat is vaak een gevolg van het ontbreken van voldoende directe verbindingen. Bij ons in Abcoude ontbreken in het weekend de rechtstreekse stoptreinen naar Utrecht. De NS spaart veel geld uit door deze treinen niet te laten rijden. De reiziger is er extra reistijd aan kwijt. En dan nog schimmig doen over alternatieven die het probleem nog voor een stukje op kunnen lossen?

Door het opheffen van Duivendrecht als intercitystation worden reizigers vanuit het noorden en oosten nu trouwens gedwongen om 'terug te steken' voor aansluiting op de stoptrein richting Breukelen. Doordat er nu op Amsterdam Zuid overgestapt moet worden wordt het traject Amsterdam Zuid- Amsterdam Rai in twee richtingen af gelegd. Dan kan het dus wel, het moet zelfs.

NS, houd op met die rare regeltjes en bied gewoon goede service en goede informatie aan de klanten, die graag net als het personeel van de trein willen houden.
Reputatie 1
De link is:

https://community.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/legaal-terugsteken-dat-kan-met-de-ns-reisplanner-43025
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb nog eens gezocht op het trefwoord 'terugsteken' en val van mijn stoel van verbazing. Wat een kinderachtig gedoe is dit van NS. Zie bijvoorbeeldhttps://Als reiziger wil je gewoon zo snel en efficiënt mogelijk van A naar B. Desnoods via C, als dat sneller gaat. Waarom wordt die mogelijkheid niet gewoon altijd gemeld in de reisplanner? Er zijn dus reizigers die dat wel te zien krijgen en reizigers die dat niet de zien krijgen.
En dan wil de NS zijn klanten nog eens voor een paar dubbeltjes uitknijpen omdat er een langere omweg wordt gemaakt. Maar dat is vaak een gevolg van het ontbreken van voldoende directe verbindingen. Bij ons in Abcoude ontbreken in het weekend de rechtstreekse stoptreinen naar Utrecht. De NS spaart veel geld uit door deze treinen niet te laten rijden. De reiziger is er extra reistijd aan kwijt. En dan nog schimmig doen over alternatieven die het probleem nog voor een stukje op kunnen lossen?

Door het opheffen van Duivendrecht als intercitystation worden reizigers vanuit het noorden en oosten nu trouwens gedwongen om 'terug te steken' voor aansluiting op de stoptrein richting Breukelen. Doordat er nu op Amsterdam Zuid overgestapt moet worden wordt het traject Amsterdam Zuid- Amsterdam Rai in twee richtingen af gelegd. Dan kan het dus wel, het moet zelfs.

NS, houd op met die rare regeltjes en bied gewoon goede service en goede informatie aan de klanten, die graag net als het personeel van de trein willen houden.

Het probleem is fraude. Stel dat dit is toegestaan, dan koopt iemand die van Utrecht naar Bijlmer moet een kaartje naar Abcoude, gaat in Bijlmer het station uit en betaalt het laatste stuk van zijn reis niet. En aangezien NS niet gekke henkie is mag dit dus niet.

Wat U wil kan alleen als alle stations volledig zijn afgesloten met poortjes en er geen etickets meer zijn.

Overigens is zeuren over "slechte" halfuurdiensten op zondag gewoon onzin, buiten de Randstad hebben veel stations op zondag een uurdienst. Ik zou zeggen, voortaan gewoon zorgen dat U op tijd bent.
Reputatie 1
Beste Tamzin, ik koop helemaal geen kaartje, ik reis met de OV chipkaart. Die weet waar mijn reis begint en eindigt.
Reputatie 7
Badge +3
Beste Tamzin, ik koop helemaal geen kaartje, ik reis met de OV chipkaart. Die weet waar mijn reis begint en eindigt.
Zo lang driekwart van de stations geen poortjes heeft kun je daar mee frauderen. Daarna likt het me niet onredelijk dat als je wil omreizen je de extra kilometers gewoon betaalt.
Reputatie 5
[...]
Door het opheffen van Duivendrecht als intercitystation worden reizigers vanuit het noorden en oosten nu trouwens gedwongen om 'terug te steken' voor aansluiting op de stoptrein richting Breukelen. Doordat er nu op Amsterdam Zuid overgestapt moet worden wordt het traject Amsterdam Zuid- Amsterdam Rai in twee richtingen af gelegd. Dan kan het dus wel, het moet zelfs.
[...]


Terugsteken is het (opnieuw) voorbijrijden van het herkomst- of bestemmingsstation. Dat mag niet. Omrijden - mits aangegeven door de reisplanner - wel.
Reputatie 1
Er wordt onnodig een onderscheid gemaakt tussen omrijden en terugsteken. Daardoor worden reizigers beperkt in hun mogelijkheden en zijn ze onnodig veel reistijd kwijt.

Als iemand een kaartje Utrecht - Abcoude koopt voor een reis naar Bijlmer-Arena dan valt hij op twee manieren door de mand. Ten eerste bevindt hij zich dan in de intercity met een kaartje voor een tussenstation waarop niet wordt gestopt. Ten tweede kan bij aankomst op Bijlmer - Arena geconstateerd worden dat hij geen geldig kaartje heeft, waarna de pootjes gesloten blijven.
Reputatie 4
Volgens de voorwaarden is de geadviseerde route van de reisplanner leidend. Met een trucje kan en mag het wel. Als je in de reisplanner plant van Torenlaan, Abcoude naar Jaarbeursplein, Utrecht:



Het zou me niet verbazen als het wel een discussie met de conducteur oplevert, maar zolang NS niet óf de voorwaarden óf de planner aanpast, is er geen speld tussen te krijgen.

In dit geval helpt dit niet, aangezien in Bijlmer ieder perron afzonderlijk met poortjes is beveiligd. Je zal daardoor dus altijd daar door poortjes heen moeten en dus meer gaan betalen.
Reputatie 1
De reden voor NS om moeilijk te doen over terugsteken (helemaal verboden is het ook weer niet, en soms moet het zelfs) is dus de angst dan reizigers een treinkaartje kopen voor een kortere afstand dan dat ze uiteindelijk netto reizen. Maar hoe groot is dat risico, en weegt het op tegen de hinder en ergernis van reizigers die daardoor te lang over hun reis doen?

In het geval van een reis van Abcoude naar Utrecht via Amsterdam-Bijlmer gaat het verhaal al niet op. Een treinkaartje Abcoude-Utrecht is duurder dan een treinkaartje Abcoude-Bijlmer. Nogmaals: doordat deze verbinding niet in de reisplanner verschijnt kwamen wij 25 minuten later in Utrecht aan dan noodzakelijk. Dat is een belachelijk groot verschil.

Andersom is het inderdaad lastiger. Kwaadwillenden zouden een kaartje Utrecht-Abcoude kunnen kopen en daarmee naar Bijlmer-Arena reizen. Maar het is simpel na te gaan dat dat maar heel af en toe tot een zinvolle aansluiting in Bijlmer-Arena kan leiden. Dat is voor een conducteur makkelijk na te gaan. Daarbij komt dat een papieren treinkaartje al duurder is dan reizen op OV-chipkaart; daarmee vervalt een deel van het mogelijke voordeel. Bovendien moet je bij aankomst op Bijlmer-Arena door de poortjes heen. Die moeten dan op afstand geopend worden en ook daar kan gecheckt worden of de aansluiting wel klopt.

NS, deze discussie speelt al heel lang. Neem de geluiden serieus en neem de reizigers serieus. Vooral reizigers van en naar kleinere stations zijn anders de dupe, zij krijgen onvolledige reisinformatie. Ze zijn toch al in het nadeel door de lagere frequentie van de treinen, de slechte aansluitingen, het oncomfortabele verblijf op de stations en de frequentie waarmee er door werkzaamheden helemaal geen treinen rijden. De kleine stations zijn de haarvaten van de NS. Als het daar onvoldoende werkt kiezen veel reizigers niet voor de trein, maar voor de auto. En dat willen we toch niet?
Badge +3
Er zijn situaties waar je (ook zonder via station of altijd vrij) gewoon via Bijlmer gestuurd wordt.

Dat is bijv. bij een (relatief lange) overstap in Breukelen, of als er geen sprinters rijden rond Maarssen of Utrecht Zuilen e.d. en je anders eerst helemaal naar Woerden zou moeten.

Normaal toont de planner de route via Bijlmer natuurlijk niet omdat er een rechtstreekse/kortere (qua afstand) route is, en bovendien (wegens poortjes) betaal je in zo'n geval meer dus. Dat verschil kan je dan wel terugkrijgen via de klantenservice, maar is een hoop gedoe.

Reageer