Reisplanner getuigt van onkunde en betweterigheid

• 3 februari 2018
  • 3 reacties
  • 355 Bekeken

De reisplanner is een aanfluiting wat betreft de informatie die hij geeft.

Ik vind het geen probleem dat hij standaard staat ingesteld op de snelste verbinding, maar er zou de gebruiker een optie ter beschikking moeten staan om ELKE verbinding te zien en dan zelf te beslissen welke trein hij neemt. Als iemand een trein eerder neemt, is die misschien rustiger of er kan op een tussenstation nog snel even koffie worden gepakt. Deze optie kost geen enkele extra rekenkracht.
En nu blijkt ook dat de snelste verbinding niet altijd getoond wordt. Gisteren (vrijdag 2 februari 2018) was er het volgende aan de hand:
1. Er was (volgens de reisplanner) een trein die om 16.50u uur naar Dordrecht vertrok en daar om 17.22u aankwam.
2. Er was (volgens de reisplanner) een trein die om 17.26u vertrok uit Dordrecht en om 17.52u aankwam in Gorinchem. Vier minuten overstaptijd dus in Dordrecht.
3. De reisplanner gaf echter NIET voor de reis Delft-Gorinchem het advies om in Delft de trein van 16.50u te nemen maar adviseerde die van 17.05u, wat in Gorinchem een aankomst van 18.08 betekent. Dit terwijl optie is ingesteld op 0 minuten overstap, dus daarin zit hem niet de reden.

Het is allemaal des te wranger daar de reisplanner je wel steevast trakteert op een reisadvies met een trein die al een tijd daarvoor vertrokken is. Wie zit daar in hemelsnaam op te wachten???

Het ergste is dat er met de klachten niets wordt gedaan. 'Het signaal wordt doorgegeven' heet het dan. Mooi niet dus.

3 reacties

Reputatie 4
Badge
Je stelt dat de overstaptijd op 0 minuten staat, maar dat is niet zo. Je hebt de extra overstaptijd op 0 minuten gezet. De reisplanner houdt dan nog altijd minimaal 2-5 minuten overstaptijd aan op basis van de af te leggen afstand tussen twee treinen.*

De reisopties van 15:50 en 17:50 staan wel gewoon in de planner met een overstap van 4 minuten. Dus volgens mij gooit de IC Brussel hier roet in het eten. Die zorgt ervoor dat de intercity van Delft naar Dordrecht 1 minuut langer moet blijven staan in Rotterdam. Hierdoor wordt de overstap in Dordrecht een minuut korter en dus minder dan de 4 minuten die nodig zijn voor een overstap naar een ander perron.

Om toch 4 minuten overstap te houden in Dordrecht moet in Rotterdam extra overgestapt worden naar de IC Brussel. Maar die komt aan op spoor 5 i.p.v. spoor 3 waardoor de minimale overstaptijd naar 5 minuten stijgt en deze optie dus niet in de reisplanner komt.

Er is wel een truc om toch de reis met de IC Brussel in de planner te krijgen. Gebruik de planner van 9292 i.p.v. NS. Die staat de overstap van 4 minuten in Dordrecht namelijk wel toe. Een door 9292 geplande reis verkrijg je op NS.nl door i.p.v. een reis tussen twee stations een reis van en/of naar een straat te plannen. Bijvoorbeeld van Station Delft naar de Stationsweg in Gorinchem.

*Minimale overstaptijden:
2 min. voor treinen langs hetzelfde perron, tegenover elkaar (cross-platform)
3 min. voor treinen langs hetzelfde perron, achter elkaar
4 min. voor treinen langs verschillende perrons, 1 perron verschil
5 min. voor treinen langs verschillende perrons, 2 of meer perrons verschil
Beste Gert-Jan G,

Bedankt voor je heldere verhaal en voor de tip met het gebruik van een straatnaam in plaats van een stationsnaam, zodat de 9292-planner wordt gebruikt. Ik heb gezien dat het werkt.
Misschien verklaart het laatste wel waarom een vriend van mij diezelfde dag de trein van 16.50u wel zag op website www.ns.nl. Hij zou wel eens met straatnamen kunnen hebben gewerkt. Ik ga eens naar hem toe om te zien wat hij precies heeft gedaan want we kunnen op de reisplanner nog steeds in het verleden kijken.
Staat die informatie over die minimale overstaptijden ergens in een handleiding?

En dan heb ik nog de prangende vraag: weet jij of er nog een optie komt dat elke verbinding wordt getoond en niet alleen de snelste? Of doet de 9292-truc dat en zo ja, werkt die ook op de app op de Iphone?

Overigens krijg ik op dit moment de volgende melding van 9292 als ik de truc met de straatnaam gebruik:
U kunt op dit moment geen reis met bus, tram of metro plannen.

Tja…
Reputatie 4
Badge
Beste Gert-Jan G,

Staat die informatie over die minimale overstaptijden ergens in een handleiding?

En dan heb ik nog de prangende vraag: weet jij of er nog een optie komt dat elke verbinding wordt getoond en niet alleen de snelste? Of doet de 9292-truc dat en zo ja, werkt die ook op de app op de Iphone?

Die geadviseerde overstaptijden zijn in 2011 door Pro-Rail opgenomen in hun netverklaring. In de huidige verklaring zijn deze tijden niet meer opgenomen.

http://www.railcargo.nl/uploads/artikelen/netverklaring_prorail_2011.pdf

Ik verwacht niet dat NS extra toeters en bellen aan de reisplanner gaat hangen. Ik weet ook niet welke reisregels de planners van NS en 9292 precies gebruiken om reizen wel of niet te tonen.

Zodra je in de reisplanner app een locatie kiest die geen treinstation is komen er 4 symbooltjes onder de ingevoerde locatie te staan om aan te geven hoe je wil reizen tussen het treinstation en het begin/eindpunt van je reis. Als je daar het busje kiest krijg je een 9292-advies.

Het is me trouwens vandaag opgevallen dat die extra overstaptijd functie op ns.nl niet naar behoren werkt en helemaal geen extra tijd rekent maar dat bij instellen op bijv. 10 minuten extra alle overstappen van 10 minuten of meer geaccepteerd worden. Die 10 minuten worden dus niet opgeteld bij de minimaal benodigde overstaptijden waardoor van extra overstaptijd helemaal geen sprake is. En wanneer een 9292 advies gevraagd wordt is de extra overstaptijd optie zelfs zonder waarschuwing uitgeschakeld.

In de reisplanner app (Android) is extra overstaptijd wél extra. Getest met een reis Maarssen - Den Bosch. Op NS.nl geeft 10 minuten extra een overstap van 11 minuten als reisoptie maar de app laat je dan keurig een optie van 22 minuten zien.

Reageer