beantwoord

Reisplanner is niet volledig.

• 15 mei 2016
  • 7 reacties
  • 196 Bekeken

Ik reis regelmatig tussen Almelo de Riet en Lelystad. Als ik de reisplanner raadpleeg, geeft die alleen de optie aan met 14 minuten overstaptijd, terwijl er ook een optie is met 4 minuten overstaptijd. Waarom wordt deze optie gegeven? Voorbeeld: vertrek Almelo de Riet 11.27u van spoor 1. Aankomst Zwolle 12.11u op spoor 9. 14 minuten overstaptijd. Vertrek Zwolle 12,25u spoor 1b, aankomst Lelystad 12.55u spoor 1. De reisplanner geeft niet de optie aan van 4 minuten overstap tijd, vertrek Zwolle 12.15u, aankomst Lelystad 12.40u. Dat scheelt toch 15 minuten reistijd omdat dit de sneltrein is en niet de stoptrein.
icon

Beste antwoord door Thom 15 mei 2016, 17:08

Zwolle rekent als minimale overstaptijd vijf minuten voor een geldig advies. Dat is de reden dat je de vaak werkbare mogelijkheid van vier minuten niet krijgt. Ik ben met je eens dat het onhandig is het niet te vermelden maar dit werkt overal zo. Helemaal onzin is het niet als je van de ene kant van he station naar de andere moet in Zwolle. Met name in Utrecht kun je er last van hebben als twee perrons redelijk dicht bij elkaar liggen en er dus toch een aansluiting is.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Zwolle rekent als minimale overstaptijd vijf minuten voor een geldig advies. Dat is de reden dat je de vaak werkbare mogelijkheid van vier minuten niet krijgt. Ik ben met je eens dat het onhandig is het niet te vermelden maar dit werkt overal zo. Helemaal onzin is het niet als je van de ene kant van he station naar de andere moet in Zwolle. Met name in Utrecht kun je er last van hebben als twee perrons redelijk dicht bij elkaar liggen en er dus toch een aansluiting is.
Dankjewel Thom voor je snelle reactie. 🙂 Dat is dan niet duidelijk voor de consument, dat dit de reden is. Bij 'meer opties' kun je wel kiezen hoeveel minuten EXTRA overstaptijd je wil hebben op stations, maar dus niet voor "alle" overstaptijden. :? Persoonlijk vind ik dat een groot gemis, dat dit niet wordt weer gegeven. Ik wil in één zoekoptie zelf kunnen kiezen of ik een snellere verbinding kan nemen met wat haastwerk of dat ik een minder gehaaste overstap kan nemen. Ik wil niet via 3-4 zoekpogingen ook de andere mogelijkheden ontdekken. :8
Reputatie 7
Badge +4
Ik leg weliswaar uit hoe het zit maar ben met je eens dat dit minder star kan. Ik los het op door als ik via Utrecht reis, de reis Utrecht-Bestemming nog eens apart te bekijken, vaak kan het dan wel. Bedenk dat het ook wel eens gebeurt dat vijf minuten inderdaad bij veel drukte in de spits te weinig is, als je van spoor 20 naar spoor 2 moet of zo.

Bedenk dat NS de planner zo maakt dat het voor de meeste reizigers het makkelijkste is. Overzichtelijk betekent niet altijd volledig ;-)

Zwolle is inmiddels ook geen klein station meer.
Ik leg weliswaar uit hoe het zit maar ben met je eens dat dit minder star kan. Ik los het op door als ik via Utrecht reis, de reis Utrecht-Bestemming nog eens apart te bekijken, vaak kan het dan wel. Bedenk dat het ook wel eens gebeurt dat vijf minuten inderdaad bij veel drukte in de spits te weinig is, als je van spoor 20 naar spoor 2 moet of zo.

Bedenk dat NS de planner zo maakt dat het voor de meeste reizigers het makkelijkste is. Overzichtelijk betekent niet altijd volledig ;-)

Zwolle is inmiddels ook geen klein station meer.

Ja zo kwam ik er ook achter, om te zoeken welke treinen allemaal vanuit Zwolle naar Lelystad gaan, dat die van 4 minuten overstaptijd er was; moet je toch een extra zoekopdracht doen. Nogmaals bedankt voor je reactie. 😃
Zodra de trein vanuit Almelo ook maar een minuut of twee vertraging heeft bij binnenkomst in Zwolle kan je al zwaaien naar de sluitseintjes van de sneltrein naar Lelystad. Bij meer dan een minuut of twee vertraging is het voor mij vaak al hard doorlopen om de sneltrein naar Utrecht CS te halen, die om .18/.48 gaat.

Zwolle heeft inderdaad een layovertime van 300 seconden (5 minuten).
Zodra de trein vanuit Almelo ook maar een minuut of twee vertraging heeft bij binnenkomst in Zwolle kan je al zwaaien naar de sluitseintjes van de sneltrein naar Lelystad. Bij meer dan een minuut of twee vertraging is het voor mij vaak al hard doorlopen om de sneltrein naar Utrecht CS te halen, die om .18/.48 gaat.

Zwolle heeft inderdaad een layovertime van 300 seconden (5 minuten).

Dankjewel Henk voor je reactie. Ja dat klopt, als die vertraging er is van een paar minuten, dan weet je in de trein al dat je die niet gaat halen. Ook als je sneltrein terug van 19 of 49 neemt vanuit Lelystad, heb je ook 4 minuten overstaptijd. Dat was gisterenavond ook weer enorm balen met zo'n tiental mensen; de trein was precies op tijd en zou op tijd aankomen in Zwolle tot vlak voor Zwolle; daar bleef de trein, met onbekende reden, zo'n 4-5 minuten stil staan voor de IJssel. Toen we aankwamen in Zwolle boven op het perron richting Enschede, reed die dus net weg voor onze neus.
Dat deze overstap niet haalbaar is, heeft ermee te maken dat de verbouwing van station Zwolle in eerste instantie maar gedeeltelijk wordt uitgevoerd. Er liggen niet genoeg sporen om alle treinen uit oostelijke richting tegelijk binnen te laten rijden (wat wenselijk is voor een knooppuntstation). Daarom laat men de boemel uit de richting van Almelo te laat binnenkomen om alle overstappen te kunnen halen.

Reageer