Reisplanner kan internationale stations niet vinden

• 20 november 2018
  • 5 reacties
  • 188 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider**
  • 621 reacties
Ik was gister in Vlaanderen en heb tussen Antwerpen en Gent gereisd. Nou is de app van NS eigenlijk alleen bedoeld voor reizen van, naar en binnen Nederland, maar in de praktijk werkt deze ook prima voor het plannen van reizen in het buitenland.

Ik zat dus in Gent in de tram naar het station en, niet wetende dat de NMBS ook een prima app heeft, probeerde uit te zoeken welke trein ik het beste zou kunnen nemen. Het probleem, alleen, was dat de Reisplanner nog nooit had gehoord van station Gent-Sint-Pieters. Dit is het hoofdstation in Gent en is sowiezo belangrijk genoeg om in het systeem te staan. Ik heb uitgebreid gezocht, maar heb geen enkele verwijzing naar de gehele stad Gent kunnen vinden in de database van NS. Dit terwijl alle andere stations aan deze lijn met gemak te vinden waren.

Dat het geen prioriteit is voor de Nederlandse Spoorwegen om reisinformatie voor buitenlandse vervoerders weer te geven snap ik, maar ik ga er als reiziger vanuit dat als ik mijn buitenlandse reis met de Reisplanner 4 van de 5 keer wel kan plannen, dat het de 5e keer dan ook mogelijk is. Zo zie ik nu dat ook de planner voor het Duitse spoorwegnet de ene keer perfect werkt en de andere keer een foutmelding geeft. Erg matig.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De binnenlandse reisplanner is primair bedoeld voor binnenlandse reizen maar bevat tevens de verbindingen van treinen/bussen vanuit Nederland naar België en Duitsland. Naar Gent moet U de internationale planner van NS International gebruiken.

Brugge staat er overigens wel in maar dat is omdat er vanaf Brugge een rechtstreekse busverbinding naar Breskens is. Als je daarmee plant krijg je ook alleen de bus/bootverbinding via Breskens te zien.
Hallo MJL,

Zoals Tamzin aangeeft kun je een buitenlandse reis beter plannen via NS International, zie hier. Hopelijk verloopt dat beter!
Reputatie 7
Badge +4
Binnen België is de app/reisplanner van de NMBS gedetailleerder en u kunt een reis vanaf Rotterdam aangeven.

NS geeft alleen de treinen aan die rechtstreekse verbindingen hebben met Nederland. Gent heeft die niet en u moet overstappen in Antwerpen. In de praktijk heb je en niks aan tenzij je naar Luik, Antwerpen, Mechelen of Brussel gaat. NSInternational geeft meer, maar niet alle bestemmingen. Bij B-europe.com is het net andersom. Vanuit België is dit vaak handiger.
Reputatie 6

NS geeft alleen de treinen aan die rechtstreekse verbindingen hebben met Nederland.

In de praktijk is dit dus niet zo, er zijn genoeg trajecten te vinden die helemaal niet met Nederland zijn verbonden.
Reputatie 7
Badge +4
Er is een verschil tussen NS en NSInternational. Ik heb het net, als de vragensteller, over de reisplanner van NS. Die geeft de buitenlandse verbindingen aan die in Nederland beginnen of eindigen. Dus bijvoorbeeld wel naar Leer, Berlijn, Brussel en Frankfurt maar na een overstap niet meer. Dus ook niet naar Gent Sint-Pieters, qua drukte het vierde station van België.

Aan welke genoeg trajecten die helemaal niet met Nederland zijn verbonden, maar wel vermeld worden, refereert u?

Reageer