beantwoord

Reisplanner laat mij half uur te lang reizen

• 12 september 2020
  • 10 reacties
  • 493 Bekeken

• Reisadviseur*
  • 3 reacties

Hallo,

Ik ga vaak 's avonds laat om 11 uur van Hilversum Media Park naar Leiden Centraal. Als ik dat in de planner invoer, dan stuurt hij mij om 23.12 via Hilversum en Utrecht, en dan ben ik er om 00.37. Of hij stuurt me om 23.18 via Amsterdam, dan ben ik er om 00.40.

Maar! Als ik handmatig invoer dat ik via Hilversum wil reizen, stuurt hij me om 23.12 via Hilversum en Amsterdam Zuid en ben ik om 00.13 al thuis! Dit reisadveis krijg ik alleen als ik zelf invoer dat ik via Hilversum wil.

Al die tijd had ik dus bijna een half uur per dag eerder thuis kunnen zijn! Kan dit worden aangepast voor mijn mede-reizigers op de late avond, die vast ook graag eerder thuis zijn?

Groet,

Erik

icon

Beste antwoord door Nus 12 september 2020, 21:37

Ok, bedankt voor de uitleg allemaal!

Toch raar dat de allersnelste weg, waarbij ik dus het minst van de trein gebruik maak, uiteindelijk het duurste is...

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

De prijs van een vervoerbewijs hangt af van de af te leggen afstand. Als u van Hilversum Media Park via Hilversum en Amsterdam Zuid naar Leiden Centraal reist, dan legt u een grotere afstand af dan wanneer u direct van Hilversum Media Park naar Leiden Centraal reist. Op die manier reizen (het zogeheten "terugsteken", waarbij u aankomst- of vertrekstation voorbij reist) is dan ook alleen toegestaan als u ook betaalt voor het stuk Hilversum Media Park - Hilversum - Hilversum Media Park.

Dat is bijvoorbeeld het geval bij het abonnement Altijd Vrij, of Dal Vrij op de tijd dat u reist, of een dagkaart. Als u zo'n abonnement of vervoerbewijs hebt en in de reisplanner bij Extra opties kiest voor "Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement", dan zullen de reizen via Hilversum wel verschijnen.

Hebt u niet zo'n abonnement en u wil toch zo reizen, dan kunt u Hilversum expliciet als via-station invoeren. Maar u moet dan op uw reis met de OV-chipkaart wel uit- en weer inchecken te Hilversum, of een aanvullend vervoerbewijs kopen voor Hilversum Media Park - Hilversum - Hilversum Media Park, waardoor de reis duurder wordt. Voor reizen met de OV-chipkaart geldt dat het niet is toegestaan te reizen in de richting van het station waar is ingecheckt.

Reputatie 7
Badge +1

De reisplanner stuurt je nooit in de richting van Hilversum tenzij je de optie 'Altijd Vrij of Trein-Vrij abonnement' aan hebt staan. Je steekt namelijk vanaf Hilversum naar Hilversum Media Park terug, je reist dus weer terug richting je vertrekstation en dat is niet toegestaan. Een uitzondering hierop is dus als je abonnement dat toe staat, als je tussentijds (in dit geval op Hilversum) uit- en opnieuw incheckt of als je een extra vervoersbewijs Hilversum Media Park - Hilversum koopt. 

Op zich snap ik bovenstaande redenering, maar die eerste optie die ik noem stuurt me toch echt ook eerst naar Hilversum en dan via Utrecht.

Waarom mag ik dan volgens de Reisplanner wel Media Park - Hilversum - Utrecht - Leiden gaan, en niet Media Park - Hilversum - Amsterdam Zuid - Leiden?

Reputatie 7
Badge +1

Als je via Utrecht reist passeer je niet nogmaals Hilversum Media Park waarvandaan je dus vertrokken bent. Er is hier dus geen sprake van terugsteken. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Die van 23:12 (reistijd 1:01 en 2 overstappen) is inderdaad veel handiger dan 23:18 (reistijd 1:22 met 1 overstap).

Het komt doordat je vanaf Mediapark terugsteekt naar Amsterdam. Je zou dan in Hilversum uit- en weer in moeten checken voor een geldige reis (waarbij je opnieuw langs Mediapark komt).

Met Traject Vrij of vrij reizen abonnement mag je die ‘omweg’ gewoon maken (minder dan 10 tariefeenheden/kilometer langer).

Op saldo zal de reis je een paar eurocent meer kosten (als je netjes uit- en weer incheckt op Hilversum).

Edit: @Tochjo was me voor, en zie mijn volgende reactie. Het mag niet zomaar!

Badge +3

Oeps, gevonden!

Via Hilversum en dan Amsterdam Centraal is GEEN geldig advies zonder omchecken op Hilversum!

Hvsm - Hvs 1 TE
Hvs - Asd 29 TE
Asd - Ledn 48 TE
Totaal: 78 TE

Kortste route (via Weesp en Duivendrecht en Amsterdam Zuid en zo) is 67 TE dus als je via Amsterdam Centraal omreist is dat meer dan 10 TE extra en dat mag dus niet zomaar!

Via Utrecht:

Hvsm - Ut 18 TE
Ut - Ledn 50 TE
Totaal: 69 TE

En dat mag dus wel, je reist dan maar 2 TE om. Met een trajectabonnement Mediapark - Leiden mag je zonder kosten van/naar/via Utrecht of Amsterdam Zuid reizen, maar niet via de Amsterdam Centraal route, ook al is dat sneller.

Edit: Met Traject Vrij betaal je extra als je in/uitcheckt op Amsterdam Centraal, dat ligt niet op je traject namelijk. Hilversum en Utrecht in principe wel.

Als je op Hilversum of Amsterdam Centraal niet overcheckt zal er geen probleem van gemaakt worden, behalve bij Traject Vrij (zie je factuur).

Op basis van voltarief 2e klas kost Hvsm - Hvs - Asd - Ledn je dus € 15,20 en de korste optie (67 TE) kost € 13,20

Via Utrecht (69 TE) zou het € 13,50 kosten als je daar uit- en weer in zou checken voor naar Leiden.

Ah, dank voor het rekenwerk, maar nu snap ik het nog minder! De niet getoonde route gaat immers langs Amsterdam Zuid. De route die ik van de Reisplanner wel mag nemen, gaat juist wel via Amsterdam Centraal (maar dan weer niet via Hilversum).

Badge +3

Kort gezegd, als je via Hilversum gaat mag je via Utrecht maar niet terug richting Amsterdam.

Geen idee waarom de planner de kortste route (via Amsterdam Zuid en Schiphol) dan niet toont. Die zal wel langer zijn of meer overstappen dan via Utrecht of zo…

Hoe dan ook, in de praktijk zal het geen enkel probleem zijn zolang je niet door poortjes gaat onderweg. De planner zegt dus nee maar elke HC (conducteur) zal je keuze snappen.

Op zich zou door poortjes gaan (Hilversum van/naar spoor 1) je kosten kunnen opleveren, maar die kan de klantenservice voor je corrigeren.

Snap het zelf ook bijna niet meer, maar de planner heeft gelijk qua adviezen. Zet in de planner Altijd Vrij/Trein Vrij’ aan (bij Extra/Opties) i.p.v. die via en je krijgt keurig alle reismogelijkheden.

Het mag dus niet, maar die twee TE/km gaat echt niemand zich druk over maken als je via Hilversum reist.

Toch raar dat de allersnelste weg, waarbij ik dus het minst van de trein gebruik maak, uiteindelijk het duurste is...

Badge +3

Je maakt 2 extra kilometers/tariefeenheden en bespaart een boel tijd. Dus who cares inderdaad! :joy:

Ik heb je eigen reactie maar als beste antwoord gemarkeerd, want veel meer info over trajecten en tariefeenheden en ‘omreizen/terugsteken’ zul je vanuit de NS niet krijgen namelijk.

Reageer