Reisplanner: overstappen naar de trein waar ik in zit? | NS Community
beantwoord

Reisplanner: overstappen naar de trein waar ik in zit?

  • 2 January 2023
  • 19 reacties
  • 551 Bekeken

Ik reis zoals vaker van Amsterdam Zuid naar Den Haag Laan van NOI. Dat is 1 trein waarbij ik niet hoef over te stappen. In de reisplanner staat dat ik nu moet overstappen in Schiphol. En wel naar de trein waar ik al in zit. Ik kom daar als frequente treinreiziger wel uit, maar er zijn veel mensen waarbij dat mis kan gaan. Kan dit aangepast worden?
Dat er Schiphol - Dordrecht op de borden staat kan ik me goed voorstellen. Maar de overstap niet.

icon

Beste antwoord door Henk_NL 2 January 2023, 21:15

Bekijk origineel

19 reacties

Goedemorgen T-time,

Ik begrijp direct wat je bedoelt, en ik weet ook dat dit komt doordat deze trein van ritnummer verandert op Schiphol. Inderdaad niet de meest handige constructie en ook eentje die op z'n beurt best verwarrend kan zijn.

Je signaal zet ik gelijk door naar het verantwoordelijke team. Bedankt voor je suggestie!

Het zijn twee verschillende treindiensten Venlo-Schiphol en Lelystad-Dordrecht. Op de stille uren rijdt de trein Lelystad-Schiphol echter alleen tussen Schiphol en Dordrecht.

Om rangeerwerk op Schiphol uit sparen rijdt het materieel van de trein uit Venlo in de stille uren op Schiphol verder als de trein naar Dordrecht. Dat heeft als zijeffect dat reizigers uit Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Zuid in Schiphol kunnen blijven zitten.

in feite zijn het verschillende treinen waarbij het materieel in Schiphol overgaat van ene op de andere trein. De treinen hebben een verschillend ritnummer waardoor de reisplanner dus een overstap aangeeft. Ik denk niet dat dat in reisplanner makkelijk is aan te passen.

Er zijn overigens meer van dit soort koppelingen. Zo is de IC Leiden-Utrecht gekoppeld aan de sprinter Utrecht-Den Bosch. Vaak zijn die koppelingen tijdelijk en verdwijnen dan weer als er kleine verschuivingen in de dienstregelingen komen.

doordat deze trein van ritnummer verandert op Schiphol.

Een rit (=service) kan onder hetzelfde service_id (=ritnummer) meerdere treinnummers hebben, dat is geen probleem. Een doorgaande rit, onder verschillende treinnummers, maar onder hetzelfde service_id, zal in de reisplanner gewoon als doorgaande trein zichtbaar zijn. De reiziger krijgt dus geen uit-/instapadvies op het station waar de treinnummerwisseling is.

Als de reisplanner dit toch zo laat zien, is dit een invoerfout en moet FB dat uitzoeken. Helaas heeft men niet altijd de zin om, voor incidentele situaties, hier stelselmatig correcte data voor te versturen.

Indien voor de reisplanner de coupé-nummers hetzelfde zijn, zou de reisplanner ook kunnen herkennen dat de trein doorrijdt.
Ik zie dat het voor de terugweg waarschijnlijk ook het geval is.
Uit een bovenstaande opmerking begrijp ik dat het alleen voor de stille uren geldt. Vandaag in de spits hoort volgens mij niet tot de stille tijden …

NB het bord op station Laan van NOI weet het wel: daar staat Schiphol met een pijl daarachter met Venlo

 

Het zou op basis van de trein/coupenummers inderdaad kunnen, maar daar kleven een hoop nadelen aan. Die informatie is pas kort voor vertrek beschikbaar, en dan nog altijd aan verandering onderhevig.

 

Het is alleen helemaal niet nodig. Deze situatie speelt al jaren, en een oplossing is in de jaren ‘90 al gebouwd voor de reisplanner-omgeving. NS heeft die jarenlang gebruikt toen men stelselmatig meerdere ritten als doorgaande verbinding bood. En zoals je zegt, voor de bebording en dergelijke is speciaal de module “doorgaande verbinding” ontwikkeld 15 jaar terug, sinds kort aangepast naar de constructie met de pijl.

 

Waarom NS weigert om de beschikbare oplossingen toe te passen is mij niet bekend, maar het zal een combinatie zijn van tijdsgesprek bij het beschikbare personeel (waar ook op kantoor een tekort aan is) i.c.m. de relatief kleine hoeveelheid ritten waar dit voor van toepassing is. Voor mij is het probleem te specifiek om er een ticket over in te schieten, tegen de tijd dat we antwoord hebben, speelt de situatie al niet meer. @Tomas NS doet een verwoede poging alleszins, misschien vangt hij nog wat.

@T-time

NS rijdt de hele periode van 24 december t/m 8 januari in principe de weekenddienst. Wel wordt op de werkdagen in die periode vroeg begonnen en worden alle stations overdag minimaal om het halfuur bedient om aan de concessievoorwaarden te voldoen (er zijn dus geen uurdiensten).

Vanaf volgende week rijden de treinen doordeweeks overdag weer Lelystad-Dordrecht en Venlo-Schiphol zonder onderlinge koppeling.

Ik snap het probleem. Als je de trein/coupénummers gebruikt en die kunnen kort voor vertrek nog veranderen, dan kan dat rare effecten op de informatie van de reisplanner hebben.

Dit issue speelt dus alleen in uitzonderlijke situaties. Sterker nog: in feite was deze trein een extraatje t.o.v. de weekend-dienstregeling: in het weekend rijdt deze trein überhaupt niet (althans niet op dit traject).
De urgentie wordt natuurlijk ook kleiner omdat het dan een rustige periode is waardoor er minder mensen in verwarring kunnen raken.

Blijkbaar is het toepassen van de “doorgaande verbinding” in de reisplanner niet heel eenvoudig (want anders was het natuurlijk al lang gebeurd). Of het levert een onacceptabele vertraging in de reisplanner op (door meer rekentijd), waar dan weer een andere oplossing voor gevonden moet worden. En daarvoor is nu geen capaciteit /prioriteit beschikbaar, met name omdat het uitzonderingssituaties betreft.

Ik snap het probleem. Als je de trein/coupénummers gebruikt en die kunnen kort voor vertrek nog veranderen, dan kan dat rare effecten op de informatie van de reisplanner hebben.

In principe is het wel simpel op te lossen door als de treinen Venlo-Schiphol-Dordrecht rijden deze als een aparte treinserie in te delen. Het wordt dan in feite een doorgaande trein. Dat is alleen weer extra werk voor de planners die door de aanhoudende dienstregeling wijzigingen toch al hopeloos overbelast zijn.

 

Dit issue speelt dus alleen in uitzonderlijke situaties. Sterker nog: in feite was deze trein een extraatje t.o.v. de weekend-dienstregeling: in het weekend rijdt deze trein überhaupt niet (althans niet op dit traject).

Op dit moment wel omdat in de avond en het weekend de frequentie van de IC Schiphol-Leiden vanwege personeelstekort (tijdelijk?) is teruggebracht tot een halfuurdienst. Tot de grote inkrimpingen van afgelopen najaar speelde het issue iedere avond en op de zondag.

Reputatie 6
Badge +2

Voor het herkennen van een nepoverstap helpt het als op één pagina de treinstelnummers van beide ritten staan. Ik zie dat je daarvoor niet de app maar de browser moet gebruiken, en voor de app 'ondersteunde koppelingen openen' moet uitzetten om te voorkomen dat je toch in de app terechtkomt. Dit werkt voor de nepoverstap in Utrecht op de route Leiden-Houten. Bij een reis als bovenstaand zie ik echter geen treinstelnummers, en kan ik alleen maar zien dat het allebei VIRMs zijn met hetzelfde aantal zitplaatsen per soort.

Badge +3

Voor het herkennen van een nepoverstap helpt het als op één pagina de treinstelnummers van beide ritten staan. Ik zie dat je daarvoor niet de app maar de browser moet gebruiken, en voor de app 'ondersteunde koppelingen openen' moet uitzetten om te voorkomen dat je toch in de app terechtkomt.

Die instelling zou ook zomaar een oplossing zijn voor andere zaken zoals tickets bestellen in de app die je eigenlijk (ook) wilt uitprinten. Dat lukt soms niet, want de (download) link in de mail stuurt je elke keer terug naar de app.

Maar ik zie die optie nergens (Android), is dat een iOS dingetje?

Reputatie 7
Badge +2

In Android: icoontje van de NS-app ingedrukt houden, dan “Appinfo” selecteren. Vervolgens klap je “geavanceerd” open en dan "Standaard openen”. Vervolgens krijg je de optie “ondersteunde links openen" te zien.

Screenshots staan helaas verkeerd om, dus even van onder naar boven kijken.

figure widget

Badge +3

Ah, ik zat het in de app-instellingen zelf te zoeken.

Bedankt, en gewoon uitzetten (of elke keer vragen dus) want het is natuurlijk storend als de app het downloaden van een ticket vanuit een e-mail ‘kaapt’.

Overigens heb ik (Android 10) die geavanceerde opties niet, maar goed het is verder off-topic.

 

Reputatie 6
Badge +2

De nepoverstap in Utrecht op de route Leiden - Den Bosch (die bij het plannen van bijvoorbeeld Leiden - Houten in de planner te zien was) is in juni 2023 verholpen door de Intercity Leiden - Utrecht in te delen bij de Sprinters, zodat het geheel een Sprinter is geworden.

Ook laten de displays op de stations nu de echte eindbestemmingen zien.

De nepoverstap in Utrecht op de route Leiden - Den Bosch is in juni 2023 verholpen door de Intercity Leiden - Utrecht in te delen bij de Sprinters, zodat het geheel een Sprinter is geworden.

Formeel zijn het nog steeds twee verschillende treinen waarbij het materieel van de ene trein (serie 6000) overgaat op de andere trein (8800).

Reputatie 6
Badge +2

De nepoverstap in Utrecht op de route Leiden - Den Bosch is in juni 2023 verholpen door de Intercity Leiden - Utrecht in te delen bij de Sprinters, zodat het geheel een Sprinter is geworden.

Formeel zijn het nog steeds twee verschillende treinen waarbij het materieel van de ene trein (serie 6000) overgaat op de andere trein (8800).

Dat weet ik, maar desondanks gaat het nu wel goed.

Reputatie 6

De nepoverstap in Utrecht op de route Leiden - Den Bosch is in juni 2023 verholpen door de Intercity Leiden - Utrecht in te delen bij de Sprinters, zodat het geheel een Sprinter is geworden.

Formeel zijn het nog steeds twee verschillende treinen waarbij het materieel van de ene trein (serie 6000) overgaat op de andere trein (8800).

Dat weet ik, maar desondanks gaat het nu wel goed.

Klopt het is een technisch ding. Zo zie je op de borden ook bij de 4600 vanuit Zwolle bijvoorbeeld Schiphol -> Leiden Centraal. Dat kan alleen als treintype hetzelfde is. 

🙄🙄🙄🙄🙄

Klopt het is een technisch ding. Zo zie je op de borden ook bij de 4600 vanuit Zwolle bijvoorbeeld Schiphol -> Leiden Centraal. Dat kan alleen als treintype hetzelfde is. 

meer een gebrek aan “er iets aan willen doen” bij de ns, dit zou in de ict gewoon op te lossen moeten zijn maar als de wil ontbreekt dan …..

De wil inderdaad, maar vooral ook de mankracht. Er is een tekort aan programmeurs (die tegen de arbeidsvoorwaarden van het spoor willen werken), en je hebt een mannetje nodig bij reisinformatie die een dashboard heeft waar dit soort situaties (en andere) te monitoren en direct bij te sturen zijn. En dan nog iemand die verantwoordelijkheid neemt hiervoor en zorgt dat het op orde wordt gebracht.

 

Zet daar tegenover dat het financieel niet enorm spetterend gaat bij de spoorwegen en er heel erg veel management is t.o.v. daadwerkelijke ontwikkelaars, en je hebt een probleem.

Reageer