beantwoord

Reisplanner toont geen ideale route

• 15 april 2015
  • 5 reacties
  • 484 Bekeken

Beste,

Ik reis regelmatig van Delft naar Utrecht Leidsche Rijn en terug. De reisplanner geeft standaard aan dat ik er 1:31 over doe via Rotterdam en Woerden (Intercity, Sprinter, Sprinter). Er is een veel idealere route, namelijk via Utrecht Centraal (via Rotterdam, Utrecht CS, Sprinter, Intercity, Sprinter). Dat kost qua tijd 1:10. De reisplanner geeft deze route alleen aan als ik expliciet aangeef via Utrecht Centraal te willen. Zelfs als ik bij voor de optie 'snelste route' kies, ga ik niet over Utrecht.

Het gekke is, een soortgelijke situatie (met overduidelijk minder tijd-technisch voordeel) doet 'ie t wel zoals je zou willen: Als ik intyp van Utrecht CS naar Eindhoven Beukenlaan te willen, geeft ie wel aan dat dit via Eindhoven CS kan.

Mijn vraag is dus: Waarom krijg ik niet de route die ik wil? Hoe wordt dat bepaald? Ik twijfel nu aan de correctheid van de 'optimale' of 'snelste' route, ook in andere gevallen.

Kleine opmerking; de indicator 'Optimaal' is geen handig gekozen term; dit is zeer persoonsafhankelijk en dus eigenlijk slecht bruikbaar. Op de website is er nog een vraagteken die meer uitleg geeft, maar in de NS App kan dat niet.

Bij voorbaat dank voor het antwoord!

Groet,
Frederique
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 15 april 2015, 15:29

Ik reis regelmatig van Delft naar Utrecht Leidsche Rijn en terug. De reisplanner geeft standaard aan dat ik er 1:31 over doe via Rotterdam en Woerden (Intercity, Sprinter, Sprinter). Er is een veel idealere route, namelijk via Utrecht Centraal (via Rotterdam, Utrecht CS, Sprinter, Intercity, Sprinter). Dat kost qua tijd 1:10. De reisplanner geeft deze route alleen aan als ik expliciet aangeef via Utrecht Centraal te willen. Zelfs als ik bij voor de optie 'snelste route' kies, ga ik niet over Utrecht.

Reist u op saldo, eventueel met een kortingsabonnement of Traject Vrij? Dan mag u officieel niet uw eindbestemming voorbij reizen, en vervolgens zonder extra kosten weer terugreizen. Op het stuk Utrecht Centraal-Leidsche Rijn bent u strikt gezien in overtreding... Vandaar dat de reisplanner deze optie niet aangeeft.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Scherp opgemerkt, Frederique. Dit zou niet moeten kunnen. Ik ben benieuwd of NS er wat aan kan doen. Als je over een andere route bijna een kwart aan tijd kunt besparen dan behoort de reisplanner dat te vermelden. We moeten er van uit kunnen gaan dat de reisplanner in ieder geval deze optie aangeeft. Hij geeft wel vaker een alternatieve route aan. Optimaal is subjectief, dat zal nooit anders worden. Mogelijk is er een vertaling van in de zin van tijd of aantal malen overstappen.
Dit is niet goed.
Reputatie 6
Badge +1

Reist u op saldo, eventueel met een kortingsabonnement of Traject Vrij? Dan mag u officieel niet uw eindbestemming voorbij reizen, en vervolgens zonder extra kosten weer terugreizen. Op het stuk Utrecht Centraal-Leidsche Rijn bent u strikt gezien in overtreding... Vandaar dat de reisplanner deze optie niet aangeeft.
Reputatie 6
Badge +1
...
Reputatie 7
Badge +4
Feitelijk zou het dan zo zijn dat als een korte route langer duurt, die toch wordt gekozen. Maar veel mensen zullen toch voor de snellere kiezen. Dat zou moeten mogen.
@Keuzereiziger: Wat je noemt is de regel van tot augustus vorig jaar. Tegenwoordig is een reisroute dan en slechts dan toegestaan als de NS-reisplanner hem zonder via-station aangeeft. Grotendeels houdt die vooralsnog de oude regels aan.

Het terugsteken van Utrecht Centraal naar Leidsche Rijn is dat een tijdje toegestaan geweest, daarna verdween het weer even plotseling uit de reisplanner. Zie dit topic. Ik vind er nog altijd hetzelfde van:
Wat mij betreft is het terugsteekverbod voor reizen met de OV-chipkaart nutteloos geworden. Het doel was vroeger om te voorkomen dat je in plaats van een kaartje Leiden - Utrecht C een goedkoper kaartje Leiden - Utrecht LR kon kopen (dat station bestond nog niet, maar soortgelijke situaties wel) en daarmee dus minder betaalde om in Utrecht C te komen, terwijl dat voor een conducteur niet op te merken was. Met de OV-chipkaart is dat overbodig geworden, omdat je niet uit kunt checken in Utrecht LR als je je reis eindigt in Utrecht C.

Reageer