beantwoord

Reisplanner toont onhandige overstap

  • 26 oktober 2017
  • 31 reacties
  • 895 Bekeken

Badge +3
Ieder half uur is het mogelijk om van Hilversum naar Den Haag Centraal te reizen via Amsterdam Zuid en Schiphol. Helaas toont de reisplanner dan de onhandige overstap in Schiphol i.p.v. de overstap op hetzelfde perron in Amsterdam Zuid. Deze reis is ook een stuk handiger dan de reis via Utrecht Centraal (met dezelfde reistijd).



Wanneer ik als via-station Amsterdam Zuid opgeef, krijg ik wel de overstap op hetzelfde perron te zien.



Dit lijkt me een punt dat eenvoudig is te verbeteren.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 26 oktober 2017, 13:28

Geen antwoord, maar in ieder geval even een verklaring waarom dit momenteel zo gaat: station Amsterdam Zuid staat op de lijst van stations die geen voorkeur zijn. Oftewel, wanneer een overstap op meerdere stations mogelijk is, en het eindresultaat hetzelfde is, zal de overstap op het andere station worden getoond. In dit geval is dat dus Schiphol Airport.

De andere stations op het lijstje zijn:

Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Bijlmer
Amsterdam Zuid
Hilversum
Bekijk origineel

31 reacties

Badge +3
@Henk_NL
Bedankt voor de informatie. Benieuwd of het overstappen op een andere 'engine' het door mij aangekaarte probleem oplost. Dat zou mooi zijn.
Dat ligt er nog steeds, en er stopt wel eens een treintje, soms. Maar wat bedoel je precies? Wat wil je weten?
Badge +3
Hoe zit het met het (voormalige intercity station) Duivendrecht?

Daar valt ook niets te halen (horeca) maar wel een gunstige overstap lijkt me..
Aangezien er inmiddels op andere online plekken over geschreven is, zie ik geen probleem in melden dat NS test met overstappen naar de planner-engine van Hafas, in plaats van het huidige DXC-product. De iOS-versie van de RPX-app maakt daar inmiddels gebruik van.
Dat zal inderdaad werken worden voor de planner-jongens, momenteel is er geen mogelijkheid om die lijst te overriden 🙂
Badge +3
@Arnold NS
Bedankt voor de update.

Helaas is er sprake van een denkfout bij NS. De door mij beschreven overstappen in Amsterdam Zuid zijn op hetzelfde perron. Er worden in het geheel geen poortjes gepasseerd en de argumentatie deugt dan ook niet.

Een reis van Hilversum naar Den Haag Centraal is per definitie het makkelijkst te maken door in Amsterdam Zuid over te stappen en niet in Schiphol (of Utrecht Centraal). Er zal dus een verdiepingsslag gemaakt moeten worden in het door Henk_NL aangegeven lijstje. Een goed geprogrammeerde reisplanner laat altijd de meest comfortabele overstap zien. Werk aan de winkel voor NS.
Update:

Hallo iMark,

Het antwoord dat ik terug heb gekregen is dat het antwoord van Henk_NL klopt. De benoemde stations hebben poortjes die niet strategisch geplaatst zijn (uitchecken en weer inchecken – dus overstap/extra kosten). Daarom worden deze als minder gunstig verwerkt en vermeden als overstap in de reisplanner.

Je vriendin kan inderdaad wel gewoon zonder problemen via Amsterdam Zuid reizen 🙂. In de voorwaarden staat hierover het volgende:

"Reisroute. Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de Jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek- of aankomststation niet voorbij mag worden gereisd."

In dit geval maakt het qua reistijd niet uit en is er dus een keuze. De reisplanner geeft vanwege de poortjes de voorkeur aan een overstap op een ander station, maar daar mag dus gewoon van afgeweken worden.
Badge +3
iMark[/i], Ik ben je reis even nagegaan en krijg inderdaad dezelfde resultaten. Het advies in de reisplanner gebeurd automatisch volgens een bepaalde set van voorwaarden. Deze set van voorwaarden ken ik echter niet allen (Henk_NL is hier bijvoorbeeld veel beter van op de hoogte dan ik). Wel mag je gewoon je ideale route volgen, mits deze niet niet (teveel) afwijkt van de voorgestelde route in tijd. Dat is bij jou dus niet het geval. Dit geldt overigens ook bij verstoringen bijvoorbeeld. De conducteur beoordeelt binnen alle redelijkheid en billijkheid of je daaraan voldoet.
Bedankt voor het antwoord. Het gaat me erom dat de reisplanner in de richting van Hilversum naar Den Haag Centraal wel verbindingen via Schiphol toont maar in de tegenrichting niet. Maar ik zal mijn vriendin inlichten dat ze morgen zonder problemen weer via Amsterdam Zuid kan terugreizen. Die overstap is veel handiger dan Utrecht Centraal (of Schiphol).

Het is wel een beetje lastig dat een kleine omweg is toegestaan wanneer die niet te veel afwijkt van de voorgestelde route. Waar ligt de grens? En hanteert iedere Hc dezelfde grenzen? Bij een reis van Den Haag Centraal naar Hilversum zal dat niet veel problemen opleveren. Maar ik kan me voorstellen dat ik een discussie met de Hc krijg wanneer ik van Hilversum via Amsterdam Centraal naar Schiphol reis zonder in Amsterdam Centraal om te checken.
Reputatie 7
Badge
Off-topic:
En de nietreizigers vinden het niet fijn dat ze nu niet meer bij de stationswinkels kunnen komen zonder in te checken en binnen 35 minuten weer uit te checken.


De gesloten poortjes hebben nog andere gevolgen: ontmoetingen en vergaderingen worden niet meer op het station gehouden. Mijn zakelijke gesprekspartners weigeren dat vanwege het "gedoe"en de "boetes", en hebben in Amsterdam en Utrecht de meetings verplaatst naar "plekjes" vlak bij het station. Zo zit ik nu in de lobby bij NH hotel in Utrecht.
Off-topic:
Al verwacht ik dat het in dit geval geen rol speelt, zo heel vergezocht is het nu ook weer niet. Denk aan Utrecht Centraal waar er geen toegang tot de perrons is vanaf de Rabobrug om commerciële redenen (lees: dan komen de reizigers niet meer langs de winkels).
En de nietreizigers vinden het niet fijn dat ze nu niet meer bij de stationswinkels kunnen komen zonder in te checken en binnen 35 minuten weer uit te checken. Zo is er voor alles wel weer iets te zeggen. Maar dit onderwerp staat los van het antwoord dat een overstap van 4 minuten elders plannen is vanwege eventueel hogere omzet op de stations.

On-topic:
@iMark, Ik ben je reis even nagegaan en krijg inderdaad dezelfde resultaten. Het advies in de reisplanner gebeurd automatisch volgens een bepaalde set van voorwaarden. Deze set van voorwaarden ken ik echter niet allen (Henk_NL is hier bijvoorbeeld veel beter van op de hoogte dan ik). Wel mag je gewoon je ideale route volgen, mits deze niet niet (teveel) afwijkt van de voorgestelde route in tijd. Dat is bij jou dus niet het geval. Dit geldt overigens ook bij verstoringen bijvoorbeeld. De conducteur beoordeelt binnen alle redelijkheid en billijkheid of je daaraan voldoet.
Badge +3
On-topic:
@iMark, ik heb je suggestie doorgezet ter verbetering, waarvoor bedankt!


Bedankt.

Heb je misschien ook nog een antwoord op mijn aanvullende vraag:
"Wanneer ik voor de terugreis op aanstaande zaterdag een reis plan, krijg ik alleen verbindingen via Utrecht te zien, met reistijden variërend tussen de 0u59m en 1u06m. De verbinding via Amsterdam Zuid met een reisduur van 1u04m wordt alleen getoond wanneer je Amsterdam Zuid als via-station opgeeft. Betekent dit dat je strikt genomen niet via Amsterdam Zuid mag reizen?"
Reputatie 7
Badge
Off-topic
@Arnold.
Ik ben niet onaardig of onzorgvuldig jegens NS. Waar ik me aan vasthoudt, is een onderzoek van FTM. Omdat er sprake is van verschillende BV's, en van allerlei deelnemingen en "kick back fees" is het erg lastig om transparantie te verkrijgen. Sowieso is er verschil tussen omzet en winst, en tussen bruto en netto. Ik heb me nog niet verdiept in de jaarrrekening 2016 van NS, waarvan NS zelf meldt dat 88% van de inkomsten komt uit treinvervoer. De cijfers zijn nog al "verpakt". Ik kan daardoor ook niet snel achterhalen hoeveel van die 88% uit de Nederlandse spoorwegen komt (gezien de activiteiten van NS in Engeland, Duitsland en Tsjechie), en wat werkelijk is gerelateerd aan treinvervoer (dus exclusief opbrengsten uit nevenactiviteiten op stations en perrons, zoals reizigers laten bekijken tegen vergoeding). FTM achterhaalde dat NS grond en vastgoed in bezit hebben ter waarde van 500 miljoen euro. Dat bedrag is evenhoog als bezit in treinen, service, stations en winkeltjes op de stations. Dus wordt vervolgd.
Al verwacht ik dat het in dit geval geen rol speelt, zo heel vergezocht is het nu ook weer niet. Denk aan Utrecht Centraal waar er geen toegang tot de perrons is vanaf de Rabobrug om commerciële redenen (lees: dan komen de reizigers niet meer langs de winkels).
Off-topic:
Dit is wel wat vergezocht, dat ben ik niet op deze manier van je gewend, @klant_Jac! Ik kan je verzekeren dat dit absoluut niet het geval is. Daarnaast doen de winkels op het station het inderdaad niet slecht, maar is de corebusiness gewoon de trein. We zijn overigens nog steeds bezig met de afstoot van enkele winkels ondanks de weerstand die we tegen zijn gekomen. Hier lees je één van de recentere artikelen die ik kon vinden voor je.

On-topic:
@iMark, ik heb je suggestie doorgezet ter verbetering, waarvoor bedankt!
Reputatie 7
Badge
HMS is in een samenwerkingsverband met NS actief op NS stations. Heeft uitgebreid in de pers gestaan. Of het station van Schiphol van de BV Schiphol is, betwijfel ik. Maar ik ga mijn tijd niet aan het uitpluizen van dossiers bij het kadaster en de KvK besteden.
Reputatie 6
Badge
HMS is actief op luchthavens. De winkels hebben op Schiphol niets te maken met NS. Het station is ook niet van NS of Prorail, maar van Schiphol.
Reputatie 7
Badge
Heel Utrecht-CS staat vol met shops... allemaal zonder omzet omdat reizigers in 4 minuten van het ene naar het andere perron sjezen??? Op A-Zuid valt niks te lokken. Op Schiphol des te meer.
De winkels op Schiphol zijn volgens mij niet eens van NS.


Dat zal je verbazen. http://foodclicks.nl/nieuws/ns-en-hmshost-gaan-gezamenlijk-verblijfshoreca-ontwikkelen.html HMS Host is de uitbater van de meeste winkels op Schiphol. En laat die nu ook bij NS binnen zijn, met het ex-NS winkelpersoneel . NS krijgt een soort licentievergoeding. Met "follow the money" kan je er achter komen hoeveel invloed NS heeft. NS verdient meer aan vastgoed en Retail dan aan mensen vervoeren.
Reputatie 6
Badge +2
Dat lijkt me nogal vergezocht. Wie heeft op Schiphol de tijd om in 4 minuten van het ene naar het andere perron te sjezen en dan ook nog iets te kopen? Je mag je handen dichtknijpen wanneer de aansluitende trein niet net voor je neus vertrekt.
Niks vergezocht. Heel Utrecht-CS staat vol met shops... allemaal zonder omzet omdat reizigers in 4 minuten van het ene naar het andere perron sjezen??? Forget it.
Psychologie van verleiding bij shoppen is dat je mensen met bling bling lokt om de portemonnee te trekken. Zeker als die 4 minuten overstaptijd net te weinig blijkt te zijn en de aansluitende trein net voor je neus vertrekt. Op A-Zuid valt niks te lokken. Op Schiphol des te meer.

De winkels op Schiphol zijn volgens mij niet eens van NS. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge
Dat lijkt me nogal vergezocht. Wie heeft op Schiphol de tijd om in 4 minuten van het ene naar het andere perron te sjezen en dan ook nog iets te kopen? Je mag je handen dichtknijpen wanneer de aansluitende trein niet net voor je neus vertrekt.

Niks vergezocht. Heel Utrecht-CS staat vol met shops... allemaal zonder omzet omdat reizigers in 4 minuten van het ene naar het andere perron sjezen??? Forget it.
Psychologie van verleiding bij shoppen is dat je mensen met bling bling lokt om de portemonnee te trekken. Zeker als die 4 minuten overstaptijd net te weinig blijkt te zijn en de aansluitende trein net voor je neus vertrekt. Op A-Zuid valt niks te lokken. Op Schiphol des te meer.
Badge +3
Er is me nog iets anders opgevallen. Wanneer ik voor de terugreis op aanstaande zaterdag een reis plan, krijg ik alleen verbindingen via Utrecht te zien, met reistijden variërend tussen de 0u59m en 1u06m. De verbinding via Amsterdam Zuid met een reisduur van 1u04m wordt alleen getoond wanneer je Amsterdam Zuid als via-station opgeeft. Betekent dit dat je strikt genomen niet via Amsterdam Zuid mag reizen?

Ligt er denk ik aan welk abonnement je hebt, en dan nog in Amsterdam Zuid kom je geen poortjes tegen.
Denk dat de optie via Utrecht is omdat er dan werkzaamheden zijn rond Amsterdam.
Badge +3
Dat lijkt me nogal vergezocht. Wie heeft op Schiphol de tijd om in 4 minuten van het ene naar het andere perron te sjezen en dan ook nog iets te kopen? Je mag je handen dichtknijpen wanneer de aansluitende trein niet net voor je neus vertrekt.
Reputatie 7
Badge
Jullie weten zeker dat de voorkeurstations niets te maken hebben met de uitnodiging tot consumeren bij NS-dochters? Op Amsterdam-Zuid is binnen de poortjes niets te halen.
Een reisplannersysteem moet altijd een overstap op hetzelfde perron prefereren boven een slechtere overstap.
Pas maar op, zo lijkt het net of je van NS bent, daar denken ze echt dat systemen uit zichzelf dingen bedenken. Kijk maar in het deelforum van Geld terug bij vertraging hoe vaak "het systeem" iets verkeerd doet volgens NS. :D
Gelukkig begon je goed
Ergens is er niets niet helemaal goed geprogrammeerd.
😳
Absoluut, maar die extra verdieping is er momenteel niet. De overstap is uitgesloten door de GVK, er is een alternatief (Schiphol) met hetzelfde resultaat, dus die heeft prioriteit.

De moderators kunnen jouw aanmerkingen daarop vast doorzetten, en anders zou je zelf nog via de Reisplanner Xtra => Feedback een bericht kunnen sturen, dan komt het ook goed.
Badge +3
Wanneer je in Amsterdam Zuid overstapt van spoor 3 naar 4 (en omgekeerd) of van spoor 1 naar 2 (of omgekeerd) krijg je geen poortje te zien. Ergens is er niets niet helemaal goed geprogrammeerd. Een reisplannersysteem moet altijd een overstap op hetzelfde perron prefereren boven een slechtere overstap.

Het zou iets anders zijn wanneer de overstap uit het voorbeeld in zowel Amsterdam Zuid als Schiphol op hetzelfde perron zou zijn. Dan is Schiphol veel prettiger dan Amsterdam Zuid.

Reageer