Reisplanner Xtra gaat voor prijs alleen uit van eerste vertrektijd, ook bij wisselen van vervoerder

• 25 december 2015
  • 9 reacties
  • 257 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Het is potentieel handig dat je in de Reisplanner Xtra kan aangeven welk abonnement je hebt (overigens niet Traject Vrij). De app houdt dan voor het bepalen van de prijs rekening met de korting die geldt op het moment dat de eerste trein van de reis vertrekt (zonder rekening te houden met de 5-minutenmarge). Rond het eind van de spits geeft dit, bij reizen met één vervoerder, het juiste resultaat als je 5 minuten voor het vertrek van de trein incheckt. Rond het begin van de spits wordt echter de spitsprijs gerekend als je bijvoorbeeld om 16:00 vertrekt en je dus in de dalurenprijs incheckt.

Ernstiger is dat bij reizen met meerdere vervoerders alleen rekening wordt gehouden met de vertrektijd bij de eerste vervoerder. Met tussentijds ingaan van een andere tariefperiode en daarna moeten omchecken wordt geen rekening gehouden.

Als dit wordt gecorrigeerd zou het ook goed zijn als een goedkopere reismogelijkheid wordt vermeld, zelfs als je daarbij eerder vertrekt en later aankomt dan bij een andere reismogelijkheid (en de reis ook niet korter is in TE, en ook niet minder overstappen heeft; de lagere prijs wordt dan veroorzaakt door financieel gunstiger inchecktijden). De vermelde reismogelijkheden zijn dan dus afhankelijk van het abonnement.

9 reacties

Hallo Dennis! Ik snap je punt. Het zou inderdaad fijn zijn als je kunt aangeven met welk abonnement je reist en dat de reisplanner daar de prijs op aanpast. Vooral bij een reis met verschillende vervoerders. Ik ga je suggestie doorgeven aan de ontwikkelaars van de reisplanner.

Fijne feestdagen gewenst!
Badge +3
Het zou inderdaad fijn zijn als je kunt aangeven met welk abonnement je reist en dat de reisplanner daar de prijs op aanpast.
Dat is al mogelijk met de app. Dennis geeft aan dat de getoonde prijs niet in alle gevallen juist is, bijvoorbeeld bij vertrek om 16.01 (in de vijf minuten marge) of bij meerdere vervoerders (als in een andere tariefperiode moet worden uitgecheckt en opnieuw ingecheckt).
Reputatie 6
Badge +2
in de dalurenprijs incheckt
Moet zijn: in de daluren incheckt.
Ik snap je punt en ik heb het doorgegeven. Zodra ik hier iets over teruggekoppeld krijg zal ik het posten in dit topic.
Ik heb geen terugkoppeling gekregen. Echter het is wel opgepakt door de ontwikkelaars.
Reputatie 6
Badge +2
Er staat nu in http://www.ns.nl/disclaimer.html:

''De prijs die getoond wordt in de Reisplanner, is de prijs die u betaalt als u zonder onderbreking met uw OV-chipkaart binnen 1 spits- of dalperiode reist.''
@Dennis Ben je tevreden met deze aanpassing?
Er staat nu in http://www.ns.nl/disclaimer.html:

''De prijs die getoond wordt in de Reisplanner, is de prijs die u betaalt als u zonder onderbreking met uw OV-chipkaart binnen 1 spits- of dalperiode reist.''

Het klinkt een beetje alsof de Jumbo bij het broccolischap met kleine lettertjes zou schrijven "De kiloprijs die getoond wordt bij dit schap, is de prijs die u betaalt als u boerenkool koopt." Als de reisplanner een reisadvies geeft met een spits-dal of dal-spits overgang, is het misleidend om de prijs te geven van een reis die helemaal binnen spits- of daltarief valt. Toon de juiste prijs of desnoods helemaal geen prijs in zo'n geval.
Reputatie 6
Badge +2
Het vermelden dat iets niet klopt is wel beter dan volledig doen of het wel klopt, maar daar is ook alles mee gezegd.

Reageer