beantwoord

reisschema NS

• 11 augustus 2019
  • 8 reacties
  • 326 Bekeken

Mij vrouw reist morgen van Heerhugowaard, Station naar Zwolle, Station, er wordt vertrektijd 8:46 en 9:16 opgegeven, terwijl er ook een trein vertrekt 9:01 De vertrektijd van 9:01 komt te voorschijn als je vertrek Heerhugowaard, Station en aankomst Nijmegen, Station op geef. Ik heb er over net 2 keer over gebeld met 030-7515155 de eerste keer vertelde een meneer dat de overstap met de trein van 9:01 een kortere overstap heeft in Amsterdam, dat klopt niet, bij vertrek 9:16 is de overstaptijd in Amsterdam 6 minuten en bij vertrek 9:01 16 minuten. De tweede keer vertelde de mevrouw, die ik kort voor de kop vond belt u maar met 9292. Mijn vraag is nu, waarom komt bij reisschema Heerhugowaard, Station naar Zwolle, Station de vertrektijd van 9:01 niet voor, ik zou graag willen dat dit wel het geval is ?
icon

Beste antwoord door iMark 11 augustus 2019, 14:33

Je kunt de trein die vertrekt om 09.01 in de reisplanner te zien krijgen wanneer je in de opties aangeeft dat je extra overstaptijd wilt van 15 minuten.

De reisplanner laat dit niet automatisch zien omdat er snellere verbindingen zijn. Wanneer je om 09.16 uit Heerhugowaard vertrekt kom je in exact dezelfde trein terecht in Utrecht. Er is geen enkele meerwaarde om eerder te vertrekken wanneer je via exact dezelfde route op dezelfde tijd aankomt.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Die optie wordt niet gegeven, omdat u met de trein van 9.16 uur even laat aankomt in Zwolle. Er is dus normaal gesproken geen reden om een trein eerder te nemen.
Badge +3
Je kunt de trein die vertrekt om 09.01 in de reisplanner te zien krijgen wanneer je in de opties aangeeft dat je extra overstaptijd wilt van 15 minuten.

De reisplanner laat dit niet automatisch zien omdat er snellere verbindingen zijn. Wanneer je om 09.16 uit Heerhugowaard vertrekt kom je in exact dezelfde trein terecht in Utrecht. Er is geen enkele meerwaarde om eerder te vertrekken wanneer je via exact dezelfde route op dezelfde tijd aankomt.

Reputatie 7
Badge +3
De 'normale' route voor de trein van 9.16 uur is met een overstap in Amsterdam en Almere en dan is de aankomsttijd in Zwolle 11.13 uur. Met de trein van 9.01 uur kom je 10 minuten eerder in Amsterdam aan, maar hebt dan vervolgens dezelfde trein richting Almere.
Badge
@iMark via Amsterdam CS, Almere Centrum en Lelystad Centrum reis je sneller naar Zwolle dan via Utrecht. 😀
Badge +3
Dat klopt. Maar wanneer je maar één keer wilt overstappen moet je via Utrecht reizen.

Ik kan uit het eerste bericht van @janentiny overigens niet opmaken wat de reden is waarom ze per se om 09.01 willen zouden willen vertrekken. Meer overstaptijd? Minder overstappen? Mij lijkt er niet zoveel mis met de adviezen die standaard uit de reisplanner rollen. Dat standaard geen verbinding met een vertrektijd van 09.01 uur wordt getoond heeft te maken met de aansluitingen. Het heeft geen zin om een aansluiting te tonen waarmee je 15 minuten extra in Amsterdam Centraal of Utrecht Centraal staat te wachten.
@iMark

Klopt inderdaad.

Reisplanner geeft bij deze reis veel reisadviezen aan, door de bomen kunt u het bos niet meer zien.

De reis kan op 2 manieren (lees ik in reisadvies)

1. Stap over in Amsterdam Centraal en stap nog een keer over in Almere Centrum (kortste en snelste reis)
  2. Blijf in Amsterdam Centraal zitten en stap pas over in Utrecht Centraal (enkele reisadviezen). Voordeel is dat u maar 1 keer hoeft over te stappen.
Indien u aansluitende trein gehaald kan worden met 1 trein later, dan wordt uw trein niet vermeld in het reisadvies. Zie het voorbeeld van iMark Reis via Utrecht Centraal

De trein van 9:01 en 9:16 geven aansluiting op dezelfde trein in Utrecht Centraal naar Zwolle (en verder naar Groningen, 30 minuten later zou dat Leeuwarden zijn.
  • Trein van 9:01 zou waarschijnlijk niet vermeld worden in het reisadvies (dergelijke uitzonderingen daar gelaten).
  • Trein van 9:16 wordt (waarschijnlijk grote kans) wel aangegeven.
  • Ter vergelijking: Als u de trein van 9:16 pakt scheelt dit 15 minuten ter vergelijking met de trein van 9:01.
Grappig en opvallend vanaf 9:31 uur. (Reisplanner reis via Utrecht Centraal)
Zowel 9:31 (elk half uur) en 9:38 (elk half uur) staan beide vermeld in een reisadvies als u in de reisplanner via Utrecht Centraal vermeld.

Indien u de trein van :08 / :38 pakt heeft u wel een extra overstap in Alkmaar.

Reizen en overstappen in Amsterdam Centraal en Almere gaat over het algemeen gezien sneller dan reizen via Utrecht Centraal. Het kost wel 1 overstap meer ter vergelijking met een reis via Utrecht Centraal.
Badge +3
Wow, dank voor het uitzoekwerk @michael.hunen.3 !

En als je dus via Utrecht reist (en daar de poortjes/beheerste toegang/binnengebied niet verlaat) ook geen probleem.

Ikzelf zou dan meteen voor Utrecht kiezen. Genoeg te doen daar meestal, zelfs al mis je een overstap!

Reageer