beantwoord

Reizen volendam

Ik wil woensdag naar volendam toe alleen nu is er een nieuwe regeling met de bussen? Hoe kom in nu in volendam?
icon

Beste antwoord door iMark 4 maart 2019, 17:10

De Reisplanner geeft met vertrek om 07.45 uur uit Gaanderen alleen een verbinding met de ICE vanaf Arnhem. Daarvoor moet €2,40 toeslag betaald worden.

Als je de toeslag niet wilt betalen dan kun je met een iets latere trein van Arnhem naar Amsterdam reizen.

Arnhem 08.32
Amsterdam Centraal 09.35

Amsterdam Centraal EBS bus 316 09.54
Volendam Centrum 10.21

Vraag aan NS: Waarom is het niet meer mogelijk om in de instellingen van de reisplanner aan te geven dat je niet met een trein wilt reizen waarvoor toeslag betaald moet worden?

Bekijk origineel

12 reacties

Beste Joriskuiperije, welkom bij onze Community!

Ik wil je heel graag helpen, maar ik weet (nog) niet vanaf welk station je van plan bent om te vertrekken? Zou je ons kunnen vertellen vanaf waar en hoe laat je wilt vertrekken? 🙂 Dan ga ik even voor je rondneuzen op onze website.
Ik zou vanaf gaanderen willen vertrekken en tot amsterdam met de trein en dan met de bus naar volendam. We willen graag om 07:45 vertrekken zou u mij hier meer over kunnen vertellen? Tenzij het via een andere weg beter is
Reputatie 7
Badge +2
Ik zou het eens bij de busmaatschappij proberen 😉 Of via 9292.nl
Beste Joriskuiperije, welkom bij onze Community!

Ik wil je heel graag helpen, maar ik weet (nog) niet vanaf welk station je van plan bent om te vertrekken? Zou je ons kunnen vertellen vanaf waar en hoe laat je wilt vertrekken? 🙂 Dan ga ik even voor je rondneuzen op onze website.

Ik zou vanaf gaanderen willen vertrekken en tot amsterdam met de trein en dan met de bus naar volendam. We willen graag om 07:45 vertrekken zou u mij hier meer over kunnen vertellen? Tenzij het via een andere weg beter is
Badge +3
De Reisplanner geeft met vertrek om 07.45 uur uit Gaanderen alleen een verbinding met de ICE vanaf Arnhem. Daarvoor moet €2,40 toeslag betaald worden.

Als je de toeslag niet wilt betalen dan kun je met een iets latere trein van Arnhem naar Amsterdam reizen.

Arnhem 08.32
Amsterdam Centraal 09.35

Amsterdam Centraal EBS bus 316 09.54
Volendam Centrum 10.21

Vraag aan NS: Waarom is het niet meer mogelijk om in de instellingen van de reisplanner aan te geven dat je niet met een trein wilt reizen waarvoor toeslag betaald moet worden?
Ik denk dat dat te maken heeft met de aansluiting op het busvervoer naar Volendam, iMark.

Als ik de reis plan puur voor Gaanderen - Amsterdam Centraal, zijn er namelijk genoeg opties zonder toeslag:

Vergeet trouwens niet dat deur-tot-deur reizen (alle geplande reizen die niet van station tot station zijn) rechtstreeks uit de planner van 9292 worden gehaald. Als je wilt weten waarom een specifiek deur-tot-deur advies gegeven wordt zoals het wordt gegeven, zul je dus contact op moeten nemen met 9292.
Badge +3
Het lijkt me niet dat ik dat moet navragen bij 9292. Het is een reisplanner met een logo van NS. In het verleden was het altijd mogelijk om treinen zonder toeslag als optie te kiezen. Die optie is er door NS uitgehaald.
Oh sorry, ik zie nu dat ik je vraag verkeerd heb gelezen. Ik meende dat je vroeg waarom er enkel een optie met ICE was. Dat was niet de vraag.

Waarom die optie is verdwenen weet ik niet. Om heel eerlijk te zijn wist ik niet eens dat die optie er ooit is geweest. 😅 Ik zal eens navraag doen!
@iMark helaas nog geen reactie gekregen over het waarom. 😕
Reputatie 3
Op 9292.nl kan je al het OV in NL-vanaf 2 weken vooraf precies met omleidingen etc. bekijken.
Doordat in juli '18 de N-Z METRO in AMS is geopend, vertrekken nu vele bussen naar Waterland vanaf dat nieuwe eindpunt. Met die handige chipkaart betaal je niks extra bij overstappen.
Er gaan nog steeds tot 6 bussen/uur naar V'dam, meestal verder door naar Edam. Die vissersplaats is veel groter als velen denken dus je moet wel nakijken waar je moet zijn.
en omdat vele 1000en toeristen ook dat tripje maken is er nog steeds ook een direkte snelbus vanaf ACHTERkant/hoog bij AMS C, ook door EBS, sinds kort met splinmternieuwe geheel elektrische geruisloze gelede bussen. Dus die paniek is totaal overbodig.
@iMark Heb een reactie gekregen.
De optie die ik heb kunnen vinden die nu niet meer bestaat was de optie 'Toon hogesnelheidstreinen', ik vermoed dat je daarnaar refereert. Deze optie had destijds invloed op het tonen van ICE en Thalys adviezen. De IC Direct werd, aldus mijn contactpersoon die het heeft uitgezocht, niet meegenomen met deze optie.

De voornaamste redenen waarom deze optie er nu niet meer is zijn onder andere de volgende:
1. Het backend systeem kent het kenmerk toeslag voor een geheel traject, echter voor de IC Direct is tussen A'dam - Schiphol en Rotterdam - Breda geen toeslag vereist en dus voor iedereen toegankelijk. Als de optie zou worden gebruikt, dan zien reizigers deze mogelijkheid dus ook niet meer in het reisadvies. Dit geldt in zekere mate ook bij de ICE, gezien die toeslag enkel van toepassing is wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van een abonnement.
2. Toeslagtreinen zijn ook vaak wel hele goede opties die gebruikers alleen zullen overwegen als ze de adviezen ook zien.
Badge +3
3. Let op dat je met NS Flex Basis of Weekend Voordeel wél toeslag moet betalen voor de ICE.

Het 'hebben van een abonnement' geldt dan dus strikt genomen niet... en kan zomaar geregistreerd worden bij controle.

Reageer