Skip to main content

Waarom stuurt de NS planner bij reizen van Rotterdam C. naar Schiphol Airport en andersom je perse over de HSL heen? En drukt je hiermee naar een toeslag? Er zijn werkzaamheden, maar zowel serie 3500 als 2200 gaan via Leiden C. ook naar Schiphol Airport. En die trage verbinding wordt normaal ook altijd weergegeven in de planner. 

Daarnaast valt ook op dat de benaming van serie 1800 en 2400 ondanks het berijden van de noordsectie op de HSL wordt omgedoopt van IC Direct naar Intercity. Afgelopen weekend waren er ook werkzaamheden en toen was het gewoon IC Direct dus lijkt mij sterk dat het nu wel door de werkzaamheden komt. Maar goed, dat is verder niet heel schokkend. Wel dat iedereen de HSL wordt opgestuurd.

Ik durf niet te zeggen waarom juist dit reisadvies wordt gegeven. Dit wordt meestal gedaan om de reiziger van zo'n prettig mogelijke reis te voorzien, maar ik begrijp heel goed dat het onwenselijk is om een toeslag hiervoor aan te schaffen.

Is het dan niet handig dat iemand de NS app een update geeft en ook de ritten via Leiden Centraal erin komen? Nu weet ik niet hoeveel mensen alsnog afgeschrikt worden door de toeslag en uit hun zelf over Leiden Centraal gaan reizen, maar als iedereen braaf conform de reisplanner over de HSL gaat... dan kon het nog weleens gezellig druk worden. 

Of niet natuurlijk..

Ook lekker handig als je voor verschillende routes wel of geen toeslag ineens moet betalen (Tilburg - Amsterdam C. via HSL niet, Rotterdam C - Amsterdam C. via HSL wel aldus reisplanner).

Of niet natuurlijk..

Ook lekker handig als je voor verschillende routes wel of geen toeslag ineens moet betalen (Tilburg - Amsterdam C. via HSL niet, Rotterdam C - Amsterdam C. via HSL wel aldus reisplanner).

Amsterdam C (of Sloterdijk) - Breda → toeslag
Amsterdam C (of Sloterdijk) - Tilburg → geen toeslag
Schiphol - Tilburg → toeslag
Prijs Sloterdijk - Tilburg → € 23,20
Prijs Schiphol - Tilburg → € 23,60 (plus de toeslag)

Zolang je niet vertrekt vanaf Schiphol mag je dus toeslagvrij door te zeggen dat je naar Tilburg reist.

En elke conducteur is op de hoogte dat de HSL soms wel en soms niet toeslagvrij is (afhankelijk van je begin- en eindstation)?

En elke conducteur is op de hoogte dat de HSL soms wel en soms niet toeslagvrij is (afhankelijk van je begin- en eindstation)?

Nee natuurlijk niet. Ik denk dat hier weer eens lelijk geblunderd is.

Voor reizen tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal is de toeslag voor het reizen met de Intercity Direct verplicht. Ik zal uitvragen of hier een uitzondering wordt gemaakt voor deze reis of dat de Reisplanner dit onduidelijk aangeeft en dit aangepast dient te worden. 

Nee natuurlijk niet. Ik denk dat hier weer eens lelijk geblunderd is.

Precies, daarom benoem ik het ook. Wat de NS planner nu aangeeft is in elk geval erg verwarrend. En als de toeslag dus altijd verplicht is dan drukt de NS planner je gewoon richting de toeslag omdat overige tragere reizen niet worden getoond.

De IC 1100 Eindhoven - Tilburg - Breda - Rotterdam - Den Haag is toeslagvrij maar rijdt dit weekend niet naar Den Haag maar (via de HSL) door naar Schiphol - Sloterdijk - Amsterdam C

Dus voor adviezen zoals Tilburg - Sloterdijk (normaal via Den Haag) ineens toeslag rekenen lijkt me ‘not done’, want toon dan in ieder geval de opties met overstappen in Rotterdam en Den Haag die er wel degelijk zijn.

De toeslag zou zich in deze situatie moeten beperken tot reizen van/naar Schiphol over de HSL.

Dat is dan wel zo Robert, maar in de afgelopen 5 jaar heeft regelmatig het traject Haarlem-Rotterdam er uit gelegen en dan was de HSL ook niet opeens toeslagvrij. Dus waarom dan nu wel voor deze trein en ja ik zie dat dus echt misgaan bij de conducteurs op dit traject.

Reageer