beantwoord

Siri opdrachten

• 18 december 2019
  • 18 reacties
  • 439 Bekeken

Hallo,

Ik zou graag via siri en de iphone shortcuts/opdrachten app het volgende willen automatiseren:

• is er vertraging op mijn traject? zo ja, app dit via whatsapp
  • plan treinreis naar plaats … en deel deze planning (vertrek, aankomsttijd etc) via whatsapp naar persoon …

Wat ik nodig heb ik siri commando’s.

Shortcuts/opdrachten leert wel wat bijv. ‘reis naar plaats vanaf plaats’ en dit opent wel een mooi overzicht maar ik kan alleen maar de reis ‘starten’ en niet delen. Dus in de shortcuts flow is dit siri commando niet opvolgbaar met een andere opdracht.

Hebben jullie een lijst van siri commando’s? 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 8 januari 2020, 21:21

Ik heb inmiddels een antwoord gekregen. Er is geëxperimenteerd met Siri maar we zijn hier niet verder mee gegaan. Wat op dit moment kan, is dat je een specifieke reis (als je deze meerdere keren bekijkt), toevoegt aan Siri met een spraakcommando. Als je dat commando uitspreekt, krijg je diezelfde reis weer te zien. Belangrijk hierbij is dat iOS zelf bepaalt of de tegel ‘voeg toe aan Siri’ getoond wordt bij een reis. Dit is de enige functionaliteit die er nu is via Siri is voor de NS-app dus we hebben helaas ook geen lijst met commando’s. 

Bekijk origineel

18 reacties

Hoi hendrik1 en welkom bij de NS Community,

Ik ben niet zo thuis in dit stukje IT. Kan je me dit op een ander manier uitleggen? Wil je dat Siri na het uitvoeren van een opdracht binnen de NS app nog een opdracht uitvoert omdat ‘de bal’ niet terug gaat naar Siri?

Hallo

Meer info zie hier

voorbeedje, de opdracht kan zijn iet in de trant van 

1. Hoe laat gaat de eerstvolgende trein op mijn traject?
  2. is er vertraging/storing y/n
  3. N -> App reisoverzicht naar contact persoon ‘arikanarie’ 
  4. end
  5. Y -> App reisoverzicht naar contact persoon ‘arikanarie’ 
  6. zoek alternatieve route

Hiervoor heb je instructies op de ns app nodig. 
Dat zijn de Siri commando’s waar de ns app naar luistert. Die lijst ben ik naar op zoek.

Reputatie 7
Badge +4

Edit: een soortgelijke opmerking stond al in de genoemde link.

Ja maar dat ik kan niet verzinnen welke Siri commando’s de ontwikkelaars van de NS app hebben geprogrammeerd. Die lijst is bij de ns ontwikkelaars bekend. En als het de bedoeling is dat mensen het kunnen gebruiken zullen jullie bekend moeten maken wat je dan allemaal naar de ns app kunt roepen. 

Reputatie 7
Badge +4

Kunt u bij ‘Opdrachten’ niet een geschreven opdracht ingeven die Siri herkent? Aanklikken van een gemaakte ‘opdracht’ kan natuurlijk ook. Ik kan de mate van vertraging niet oproepen, als gegeven waarop gereageerd moet worden, wel als die gegeven wordt zichtbaar maken.

Zelf doe ik het met het een vast traject op bahn.de. Hij geeft dan de site weer met daarop de eerste beschikbare trein op dat traject. Feitelijk roep je dan de browser op met vooringevulde gegevens. Simpel, maar het werkt prima en je kunt zoveel opdrachten, in dit geval routes, opgeven als je wilt.

Ja maar wat herkent de ns app dan allemaal voor Siri commando’s?

Reputatie 7
Badge +4

Ik refereer aan de Siri commando’s bij Opdrachten, waarbij u die in de NS-app ook moet/kunt invullen. De NS-app zelf zal geen verbinding met Siri hebben. In dit voorbeeld ziet u wat er gebeurt als ik op de opdracht in de linkerbovenhoek klik. Ik gebruik zelf Siri niet zo vaak maar kijkt u eens of het bij het maken van een opdracht te koppelen is. Onderste afbeelding is opgeroepen met Siri, dus met een opdrachtregel die ik heb ingetypt en nu kan inspreken.

Die roep ik op met Siri door hem letterlijk uit te spreken. Siri vult hem in en de opdracht is er mee aan te sturen.

De opdrachten voor de NS-app zult u zelf moeten maken 😉 Het is in ieder geval aan ‘Berichten’ te koppelen, zo te zien.

Ik heb nooit geprobeerd inhoud door te sturen dus dat is even knutselen. Als iets is gevonden en dan ‘Delen’ en dan berichten of Whatsapp is mogelijk een optie.

Reputatie 7
Badge +4

De NS app kent als u een route heeft opgeroepen de optie Delen. Als u daarop klikt is Whatsapp een optie.

Het moet dus met ‘Opdrachten’ te doen zijn.

Ja de ns heeft de optie delen en nog veel meer functies. Maar ik kan niet random gaan roepen totdat ie gaat delen. 

Siri is ook selflearning maar er komen maar een paar commando’s tevoorschijn in opdrachten. Ik zie in opdrachten bijv wel ‘ reis naar Amsterdam vanaf thuis’ en die geeft een reisoverzicht. Maar hoe je dit sluit zonder aanraking geen idee. 

Hoe dan ook we hebben de ns Siri commando’s nodig zodat we weten hoe we alle functies in de ns app kunnen aanroepen en in opdrachten kunnen gebruiken.

ik hoop dat het enigszins helder is?

Ik weet eigenlijk helemaal niets van Siri. Ik zou zelf het random roepen wel uitproberen denk ik :yum: . Ik vraag het voor je na bij iemand die er meer van weet! 

Ok mooi de ontwikkelaars van de ns weten dit aangezien binnen de ns app al een paar Siri commando’s werken. Zie hier voor uitleg hoe ontwikkelaars dat toepassen

https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2019/805/

Het verzoek is dus:

Siri maak reisoverzicht van a naar b op tijd nu en sluit ns app

dat laatst, sluit app is nodig omdat je het resultaat wilt opvolgen met een shortcuts opdracht delen via whatsapp of mail zonder de ns app handmatig te sluiten.

Ah, dus dat wat je wilde lukt nu?

nee

misschien kun je het voorleggen aan de developers

het overzicht dat je krijgt bij ‘reis naar Amsterdam vanaf thuis’ is mooi

maar helaas start dat een reisbegeleiding

als dat overzicht deelbaar gemaakt zou kunnen worden met siri dan kunnen we het in Shortcuts gebruiken.

Als workaround heb ik nu een shortcut gemaakt die uit van de website de eerste 2 resultaten geeft en appt

Ik vraag Maxime NS of ze al een bericht heeft ontvangen!

Nog niet, dan laat ik het weten. Jammer dat het nog niet wil zoals je het graag ziet!

Ik heb inmiddels een antwoord gekregen. Er is geëxperimenteerd met Siri maar we zijn hier niet verder mee gegaan. Wat op dit moment kan, is dat je een specifieke reis (als je deze meerdere keren bekijkt), toevoegt aan Siri met een spraakcommando. Als je dat commando uitspreekt, krijg je diezelfde reis weer te zien. Belangrijk hierbij is dat iOS zelf bepaalt of de tegel ‘voeg toe aan Siri’ getoond wordt bij een reis. Dit is de enige functionaliteit die er nu is via Siri is voor de NS-app dus we hebben helaas ook geen lijst met commando’s. 

Reputatie 7
Badge +4

Dank, het kwam me al als lastig voor.

Reageer