beantwoord

Slechte resultaten reisplanner bij werkzaamheden

• 10 februari 2016
  • 5 reacties
  • 194 Bekeken

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden tussen Amersfoort en Utrecht. Voor mijn reis tussen Enschede en Den Haag Centraal betekende dit omreizen via Duivendrecht en Schiphol. Dat is dus 1 keer overstappen, 2:41 (20 min. langer).

Bij vertrek om xx:16 uit Enschede (de trein naar Schiphol) ging dit prima in de reisplanner, maar voor de trein van een half uur later kwamen er hele rare adviezen uit:
  • 10:19 Enschede - Almelo - Mariënberg - Zwolle - Den Haag 13:27 (3 keer overstappen, 3:08)
  • 10:34 Enschede - Hengelo - Zutphen - Arnhem - Utrecht CS - Gouda - Den Haag 13:34 (5 keer overstappen, 3:00)
  • 10:46 Enschede - Amersfoort - Hilversum - Utrecht - Den Haag 13:37 (3 keer overstappen, 2:51)
In werkelijkheid reed de intercity van 10:46 na Amersfoort door naar Schiphol i.p.v. naar Den Haag, en kon ik in Duivendrecht of Schiphol overstappen op de trein naar Den Haag:
  • 10:46 Enschede - Duivendrecht - Den Haag 13:27 (1 keer overstappen, 2:41)

De lijnen Enschede - Amersfoort (- Den Haag) en (Amersfoort Schothorst -) Amersfoort - Schiphol werden dus gecombineerd in een trein, maar in de reisplanner werd dit niet gezien als 1 trein of een mogelijke overstap.
Op de borden op de in de trein en op het perron werd ook pas vanaf Amersfoort aangegeven dat de trein door zou rijden naar Schiphol.
Hetzelfde gold voor de verbinding de andere kant op.

Zouden jullie in de toekomst beter in de reisplanner en de op de borden in de trein en op de perrons kunnen aangeven als de treinen op deze manier wegens werkzaamheden gecombineerd worden?
icon

Beste antwoord door Inge NS 10 februari 2016, 19:33

Hallo Earendil, welkom op het forum! Ik kan jou helaas geen verandering beloven, maar ga dit topic onder de aandacht brengen bij onze Landelijke reisinformatiedienst. Bedankt voor je suggestie!
Bekijk origineel

5 reacties

Het onderliggende euvel is dat in deze constructie de trein in Amersfoort van ritnummer wisselt. De reisinformatiesystemen zien het dus als twee verschillende treinen met een te korte overstaptijd in Amersfoort. Dat kan wel handmatig verholpen worden, maar bij de volgende werkzaamheden kan het net zo goed weer over het hoofd gezien worden.
Niet helemaal, doorgaande verbindingen vindt men alleen mogelijk bij zaken die in Jaarplan gebeuren, dus niet bij werkzaamheden.
Niet helemaal, doorgaande verbindingen vindt men alleen mogelijk bij zaken die in Jaarplan gebeuren, dus niet bij werkzaamheden.

Het maakt mij als reiziger eigenlijk niet zo veel uit hoe ze het doen en of dat nu mogelijk is. Als het in de huidige software niet mogelijk is, zou het wat mij betreft op de todo-list moeten komen voor een volgende versie.

De aanpassing om de treinen te combineren werkte prima, maar 15 min. vertraging, maar het advies van de reisplanner was waardeloos (10-27 min. extra vertraging, en 2-4 keer extra overstappen)
De mogelijkheid is er, maar wordt niet gebruikt bij niet-Jaarplan-acties. Ik vind dat ook een gemis, maar mijn mening maakt helaas weinig verschil hierin.
Hallo Earendil, welkom op het forum! Ik kan jou helaas geen verandering beloven, maar ga dit topic onder de aandacht brengen bij onze Landelijke reisinformatiedienst. Bedankt voor je suggestie!

Reageer