beantwoord

Staking 28 mei: naar schiphol?

• 21 mei 2019
  • 29 reacties
  • 5628 Bekeken

Graag wilde ik vragen of iemand een goed idee heeft hoe ik naar Schiphol kom vroeg in de ochtend op 28 mei? KLM bussen gaan maar uit de verste hoeken van het land en stoppen nergens tot Schiphol. Ik woon in Baarn en ben helaas niet rijk genoeg om met de taxi helemaal naar Schiphol te rijden. Heeft iemand een goed idee?
icon

Beste antwoord door Robert B 26 mei 2019, 16:16

Hatsekidee!

AMSTERDAM - De vakbonden moeten er voor zorgen dat er dinsdag elk kwartier treinen rijden van en naar Schiphol, Amsterdam en Hoofddorp. Dat heeft de rechter bepaald in een door Schiphol (gesteund door de gemeente Haarlemmermeer) aangespannen kort geding.

Wat Headville City (Hoofddorp) ermee opschiet is me onduidelijk, maar goed...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3647714
Bekijk origineel

29 reacties

Met iemand meerijden misschien. Via bla-bla car?? Er zullen denk ik genoeg mensen uit je woonplaats op dinsdag 28 mei naar hun werk gaan in de buurt van Amsterdam. Ik denk dus actief in ke omgeving laten weten dat je een lift nodig hebt die dag.
Reputatie 7
Badge +3
Laatste trein naar Schiphol de avond tevoren en dan lang wachten in de vertrekhal.
Of een goedkoop hotelletje nemen.
Reputatie 7
Badge +3
Iets als dit misschien (van een vorige staking in het streekvervoer) https://www.parool.nl/nieuws/noodgedwongen-carpoolen-door-staking-het-is-heel-gezellig~b700ed11/

of #stakingpoolen op Twitter in navolging van het #stormpoolen bij die storm in januari vorig jaar.
Goedkoopste hotels zijn via Trivago ca 50 euro per nacht maar dan moet u altijd nog vandaar naar schiphol zien te komen
Bedankt voor de tips!
Reputatie 1
Er zijn best veel hotels in de buurt van Schiphol die gratis een haal en breng service geven. Je kunt dit als je gaat boeken aanvinken. Ik heb een iets duurder hotel geboekt op 3 km van Schiphol die dit aanbiedt. Kamer vanaf 86 euro , ontbijt 15 euro pp. Nou , voor 15 euro kun je op onze luchthaven niet veel eten hoor , dus dit erbij geboekt.
Schipholtaxi met gecombineerd vervoer is een andere mogelijkheid , maar kwam voor mij neer op 95 euro omdat ik alleen reis. Dus voor mij was een hotel de beste optie.
Badge +3
Ik hoor zojuist op de radio dat er vandaag nog een kort geding komt om in ieder geval (beperkt) treinverkeer van en naar Schiphol mogelijk te maken.

Aangespannen door de gemeente Haarlemmermeer en Schiphol zelf, die de staking onverantwoord vinden.

https://www.welingelichtekringen.nl/anp/kort-geding-schiphol-over-ov-staking-gaat-door
Reputatie 7
Badge +3
Dat kort geding is kort na de start geschorst voor nieuw overleg tussen de betrokken partijen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3647714/bonden-moeten-er-met-ns-uitkomen-over-bereikbaarheid-schiphol
Badge +3
UPDATE 15.50 UUR:
De vakbonden zijn er met Schiphol niet uitgekomen. De rechter heeft het kort geding heropend. Over een kwartier volgt een uitspraak.

Na een overleg in de ochtenduren, wezen de vakbonden FNV, CNV en VVCM een plan voor een pendeldienst van NS af. De bonden waren toen alleen bereid om reizigers van de luchthaven naar Amsterdam te brengen. Maar een pendeldienst waarin ook mensen naar Schiphol worden gebracht is voor hen een stap te ver. Ook weigerden de bonden op verzoek van NS personeel aan te wijzen om de treinen te rijden.
Reputatie 7
Badge +3
wanneer een taxi te duur is, is een hotelovernachting in de buurt van Schiphol geen goed alternatief. Er zijn verschillende taxibedrijven die speciale Schipholtarieven hanteren. Zo kun je vanaf Utrecht voor tussen €45 en €60 met een privetaxi naar Schiphol afhankelijk van bij welk taxibedrijf je boekt. Via google kun je een betaalbare taxi vinden. Ook via google recensies over taxibedrijven.
Staking rond Schiphol verboden!
Rechter verbiedt ov-staking rond Schiphol, er moeten treinen rijden - https://nos.nl/l/2286349
Badge +3
Hatsekidee!

AMSTERDAM - De vakbonden moeten er voor zorgen dat er dinsdag elk kwartier treinen rijden van en naar Schiphol, Amsterdam en Hoofddorp. Dat heeft de rechter bepaald in een door Schiphol (gesteund door de gemeente Haarlemmermeer) aangespannen kort geding.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3647714
Badge +3
Oeps, heb ik per ongeluk op 'Beste antwoord' geklikt? 🤔 Dan was dat niet mijn bedoeling.

Overigens, de NOS schreeuwt het in HOOFDLETTERS uit.

Oeps, heb ik per ongeluk op 'Beste antwoord' geklikt? 🤔

Dan was dat niet mijn bedoeling.

Mijn fout! Nieuwe muis, is nog een beetje onrustig, ben hem aan het africhten.
Reputatie 7
Badge +3

Misschien van Hoofddorp naar Opstel en daar keren?

De rechter heeft bevolen dat er vier keer per uur een trein moet rijden tussen Amsterdam Centraal, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan, Schiphol en Hoofddorp.

Er komt zo te zien alleen een trein tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp. Goed nieuws voor vliegtuigreizigers die van of naar Amsterdam moeten.
Vertrekkende vakantiegangers kunnen misschien een hotel zoeken in Hoofddorp of daar ergens hun auto parkeren.
Badge +3
Vertrekkende vakantiegangers kunnen misschien een hotel zoeken in Hoofddorp of daar ergens hun auto parkeren.
Mjah, dat is een optie!

Maar hoeveel reizigers gaan dat weten?
Reputatie 7
Badge +3
Als mensen het nieuws volgen dan kan men dat zelf bedenken.
Reputatie 7
Badge
En wie gaan die treinen rijden, een rechter kan nog zoveel willen, maar staken is zwart/wit gezien gewoon een recht.
Rijden met werkwillig personeel is al zeer snel besmet werk doen, en als iets niet goed ligt bij een staking, is dat het wel.
En wie gaan die treinen rijden, een rechter kan nog zoveel willen, maar staken is zwart/wit gezien gewoon een recht.
Rijden met werkwillig personeel is al zeer snel besmet werk doen, en als iets niet goed ligt bij een staking, is dat het wel.

Gewoon het personeel dat ingedeeld is op diensten. De rechter heeft de staking op dit punt verboden, dus hoewel jij er anders over denkt is het recht nu door een rechter toegepast en mag er door deze mensen niet gestaakt worden.
Reputatie 7
Badge +3
De FNV bv ziet het als een overwinning dat er alleen een beperkt aantal treinen moeten rijden.
Helaas zal hierdoor een beperkt aantal personeelsleden wel moeten werken, maar het overgrote deel kan dan wel gewoon staken.

Leen van der List van FNV: ‘Ons recht om 24 uur te staken in het OV blijft overeind, met uitzondering van een beperkt aantal treinen van en naar Schiphol. Dat is een grote overwinning voor de vakbonden en voor het stakingsrecht van werknemers. De opgelegde beperking is pijnlijk voor de mensen die wel aan de slag moeten. Maar dankzij hen blijft het mogelijk dat alle andere collega’s in het ov wel kunnen staken.’

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2019/05/staking-ov-gaat-door
Je kunt het als overwinning zien, ik zie het als een verlies. Op alle trajecten die onderdel uitmaakten van het kort geding (ok, welgeteld 1) is het door de rechter verboden te staken. Andere trajecten dan Hoofddorp - Amsterdam waren volgens mij niet onderdeel van het kort geding, dus dat kan niet verloren of gewonnen worden.
Graag wilde ik vragen of iemand een goed idee heeft hoe ik naar Schiphol kom vroeg in de ochtend op 28 mei? KLM bussen gaan maar uit de verste hoeken van het land en stoppen nergens tot Schiphol. Ik woon in Baarn en ben helaas niet rijk genoeg om met de taxi helemaal naar Schiphol te rijden. Heeft iemand een goed idee?

Eventueel kan ik je oppikken bij de carpoolplaats van Baarn. Ik kom uit Apeldoorn en verwacht tussen 06.30 - 06.45u langs Baarn te komen (kan in overleg ook nog wat eerder). Zie ook blablacar en marktplaats.
Reputatie 7
Badge

Gewoon het personeel dat ingedeeld is op diensten. De rechter heeft de staking op dit punt verboden, dus hoewel jij er anders over denkt is het recht nu door een rechter toegepast en mag er door deze mensen niet gestaakt worden.

Dat is roostertechnisch compleet onmogelijk als je bekijkt welk personeel er normaal op ingedeeld is.

Dat is roostertechnisch compleet onmogelijk als je bekijkt welk personeel er normaal op ingedeeld is.

De NS denkt vaak in onmogelijkheden, maar leg je vraag vooral neer bij je werkgever en de bonden. Zoals alle andere reizigers ook zelf maar een oplossing moeten regelen omdat de NS staakt lijkt het mij logisch dat dit ook voor het NS personeel geldt.
Of mag deze staking alleen vervelend zijn voor de reizigers en niet voor NS personeel.

En mochten jullie er niet uitkomen, lees de vele tips in dit forum hoe je wel kan reizen.
Reputatie 5

Ik mag toch aannemen dat de "ongelukkigen" of de mensen die niet willen staken, die nu alsnog "besmet" werk doen dit niet kwalijk kunnen worden genomen? Het is immers een uitspraak van de rechter..

Reageer