Stiptheidspercentage in reisplanner

• 20 november 2016
  • 1 reactie
  • 147 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 5751 reacties
Het viel me gister opeens op in de reisplanner dat wanneer je de trein zelf aanklikt er een stiptheidspercentage staat. Had ik nog niet eerder gezien, of het was me gewoon niet opgevallen.

Ik vroeg me af waar dat op is gebaseerd en heb een paar steekproeven gedaan. Lijkt me gebaseerd op het ritnummer van de betreffende dag in de week, maar ook op het gevraagde traject.

Deze steekproeven geven toch best verontrustende cijfers. Zo kun je bv maar beter niet op een vrijdag IC 2667 nemen, op het stukje waarop ik deze wel eens neem (Delft tot Laan van NOI) wordt een percentage gegeven van 67% maar zoek je hem naar Schiphol dan is het nog maar 50%!!
Ik weet nu dat ik niet voor niets deze IC liever mijdt. Met deze stiptheidscijfers is de overstap op de sprinter gedoemd vaak te mislukken.

Ook wordt mijn gevoel bevestigd dat vanaf De Vink sprinter 6327 van 7.18 beter op tijd rijdt dan de 5714 van 7.29.

Kan iemand een trein vinden met een nog lagere stiptheid dan 50%?

1 reactie

Reputatie 6
Badge
Die arme dubbeldekker stopt op 3 stations waar het qua instappers in de spits altijd een grote chaos is. Geen wonder dat ze bijna nooit op tijd rijden.

Reageer