Suggestie: boodschap 'overstap niet mogelijk' anders formuleren

• 21 augustus 2019
  • 9 reacties
  • 329 Bekeken

Ik zie dat de NS app bij een overstap van < 5 minuten in rode letters aangeeft: overstap niet mogelijk.

Dat is natuurlijk niet alleen in veel gevallen niet correct (een overstap 1 perron verder in 3 of 4 min tijd is zelfs voor een minder valide reiziger goed te doen),maar welt vooral ook verwarring. Ik had zelf net bijna mijn reis gewijzigd door deze melding. Totaal onnodig zo bleek.

Suggestie: deze melding aanpassen naar 'overstaptijd: 3 minuten

Wdaarbij de NS de kleur van de tekst dan prima lekker rood kan maken als de tijd onder de 5 minuten komt. Duidelijk genoeg lijkt me.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het grappige ervan is natuurlijk dat dit ook niet waar is. In Utrecht is vaak wel vijf minuten nodig, zeker in de drukte. Probleem is dat de vijf minuten arbitrair zijn. Zelf stap ik van de stoptrein uit Groningen in Zwolle over op die naar Amsterdam en dat kan in twee a drie minuten. Formeel is dat vijf minuten in Zwolle en heb ik een wachttijd van ruime een half uur. In Utrecht is het echt nog een klus om tijdens de spits van spoor 4 naar spoor 19 te komen.

Het echte probleem is dat men een norm aanhoudt die dus in veel gevallen niet klopt en waardoor mensen wel degelijk haalbare aansluitingen missen. Voor crossovers, dus van de ene kant van het perron naar de andere, wordt wel twee minuten aangehouden, ook in Utrecht en Zwolle.

Het probleem zit hem dus in de verfijning, het zou wel kunnen om dit aan te passen. Je hebt dan weer het probleem van een paar minuten vertraging. Daarnaast speelt wel het probleem dat persoonlijke omstandigheden kunnen afwijken, dus onzuiver zal het voor een deel van de passagiers altijd blijven.

Het ijkt me niet mogelijk om een voor iedereen passende oplossing te vinden, het zal altijd arbitrair blijven.

De oplossing is simpel: kies op de app voor een reis van het overstapstation naar de bestemming, en alles is meteen duidelijk. Zo doet Bommel het ook, met uw welnemen.

Op een overstapstation met bijvoorbeeld een halfuursverbinding is een formele wachttijd van 33 a 35 minuten natuurlijk een indicatie dat de aansluiting vaak toch wel te halen is.
Met een simpele aanduiding van de overstaptijd kan ieder voor zichzelf inschatten of het haalbaar is of niet en hoeft de NS dat dus niet voor iedereen te doen. Persoonlijker wordt het niet volgens mij.

Het ging me er overigens vooral om dat de huidige melding de indruk wekt dat er iets aan de hand is waardoor overstappen per definitie niet mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +2
Punt is dat als men de melding 'overstap niet mogelijk' weg laat, men GTbV kan gaan claimen als men de overstap niet haalt.
Reputatie 7
Badge +3
Zelf heb ik ook regelmatig de melding gehad in de reisplanner dat een overstap niet mogelijk zou zou, maar ook heb ik een enkele keer de melding gehad "korte overstap" wanneer een trein vertraging had.
Ik weet alleen zo niet meer hoeveel minuten die overstap dan was en hoeveel minder dan de normale tijd of de norm.

Overigens maakt het voor een reiziger heel veel uit in welk gedeelte van de trein men ingestapt is. Wanneer je voor je overstap met een trap naar een ander perron moet, dan kunnen degene die dicht bij die trap uitstappen het misschien wel halen maar degene die in heel ander gedeelte zitten halen het niet meer. Een reisadvies moet wel voor iedereen gelden, en niet slechts voor een klein gedeelte van de reizigers.
Reputatie 2
Punt is dat als men de melding 'overstap niet mogelijk' weg laat, men GTbV kan gaan claimen als men de overstap niet haalt.
Punt daar weer bij is natuurlijk wanneer er komt te staan dat de overstap niet mogelijk is, als dat gedurende je reis is, en je haalt je trein niet, dan is het sowieso een mooi GTbV'tje.
Reputatie 7
Badge +3
GTBV kun je sowieso claimen, of er nu wel of niet staat dat de overstap niet mogelijk is, aangezien het daarbij gaat om de tijd van de dienstregeling. Je moet dan natuurlijk wel ingecheckt hebben voor de vertrektijd volgens de dienstregeling, dus niet denken, trein heeft vertraging dus ik ga wel een paar minuten later weg van huis/werk en dan 1 of meer minuten na de officiele vertrektijd inchecken.
Reputatie 2
Vraag mij nog steeds af hoe het zit met die GTBV bij e-tickets. Als je 's ochtends reist en 's middags is er vertraging op je afgelegde traject dan zou je lekker GTBV kunnen aanvragen.
De overstap in Roosendaal van de IC naar Amsterdam op de IC naar Zwolle is onhandig omdat je op hetzelfde perron wel van spoor 4b naar 3a moet. 3b zou veel beter haalbaar zijn omdat perron oversteken veel minder tijd kost.
Overigens maakt het voor een reiziger heel veel uit in welk gedeelte van de trein men ingestapt is. Wanneer je voor je overstap met een trap naar een ander perron moet, dan kunnen degene die dicht bij die trap uitstappen het misschien wel halen maar degene die in heel ander gedeelte zitten halen het niet meer. Een reisadvies moet wel voor iedereen gelden, en niet slechts voor een klein gedeelte van de reizigers.

En gezien het niet mogelijk is om een reisadvies te geven dat op iedereen van toepassing is (daar zijn we het geloof ik wel over eens hier), is een neutrale melding logischer, bijvoorbeeld:

'Let op: overstaptijd slechts 3 minuten! Mogelijk niet haalbaar'

Reageer