Suggesties overstapstations

• 21 maart 2019
  • 4 reacties
  • 153 Bekeken

Hi allen,
Voor een businesscase onderzoek ik de mogelijkheden voor het optimaliseren van overstapstations die worden weergegeven in de NS reisplanner. Voorbeeld: wanneer je van Alkmaar naar Schiphol reist, moeten reizigers volgens de reisplanner overstappen op Amsterdam Sloterdijk. Wanneer je echter op Zaandam zou overstappen kom je op hetzelfde tijdstip aan op Schiphol en heb je een makkelijkere overstap (overstap op hetzelfde perron, terwijl je op Sloterdijk een stuk moet lopen). Ik ben op zoek naar meer van dit soort voorbeelden! Wie kan mij helpen?

4 reacties

Reputatie 3
Ik zou zelf, ondanks het lopen, liever op Sloterdijk overstappen. Je hebt vanaf Sloterdijk zes treinen per uur naar Schiphol, dus mocht er dan iets aan de hand zijn met de sprinter naar Leiden dan heb je meerdere alternatieven.

Ik stap ook liever later op de route over. Dan heb je dat maar vast gehad, je ook nooit weet wat er op het traject nog gebeurt. Ik dacht een paar weken geleden ook 'makkelijker' over te stappen op Weert dan in Eindhoven, maar toen viel er rond Maarheeze een boom op de rails waardoor ik twee uur vertraging heb opgelopen. Eerder overstappen is wat dat betreft een extra risico.
Reputatie 3
Een ander specifieke probleem/situatie is met een klein stukje terugsteken-zo heet langs hetzelfde traject terugreizen, hoewel dat volgens tarief streng verboden is-maar soms ook weer niet.
Zo is bvb van Diemen Zuid naar Amersfoort, zeker als je nog verder moet, het snelst via Duivendrecht en snel naar andere kant perron voor de IC.
Als op za/zo in den Haag HS komend vanaf Leiden de stopper naar Rijswijk mist-blijf in je trein en reis via Delft terug.
Vaak is zo'n ouderwets spoorboek-wordt nog steeds gedrukt en aan belangstellenden verkocht, maar meer nog reiservaring, beter dan dat elektronisch gedoe dat gezond verstand lijkt weg te drukken.
Badge +3
Terugsteken is in principe niet verboden, zolang het maar een advies van de NS Reisplanner is én je de optie Altijd Vrij of Trein Vrij abonnement UIT hebt staan.

Bij het plannen van of naar een adres wordt het reisadvies aangeleverd door 9292, en die geeft inderdaad overstappen in de vorm van terugsteekadviezen (snelste route). Formeel moet je dan op het overstappunt uitchecken en weer inchecken (bijv. van Utrecht naar Strijp-S via Eindhoven vereist een geregistreerde overstap op Eindhoven) maar de NS heeft aangegeven dat je die achterwege mag laten, op voorwaarde dat het advies gegeven wordt door de planner.
Reputatie 5
Ik stap ook liever later op de route over. Dan heb je dat maar vast gehad, je ook nooit weet wat er op het traject nog gebeurt. Ik dacht een paar weken geleden ook 'makkelijker' over te stappen op Weert dan in Eindhoven, maar toen viel er rond Maarheeze een boom op de rails waardoor ik twee uur vertraging heb opgelopen. Eerder overstappen is wat dat betreft een extra risico.

Ik stap - tenzij er op een bepaald station zoals eerder gezegd veel meer opties zijn en/of een veel makkelijkere overstap is - juist altijd zo vroeg mogelijk over. Dan heb je de overstap maar vast gehad 😉 Bovendien kan vertraging van de trein waaruit je over moet stappen er natuurlijk toe leiden dat je de overstap mist en verklein ik dat risico door vast over te stappen, dan heeft eventuele vertraging van de eerste trein op het traject waar beide rijden, geen invloed meer op mijn aankomsttijd.

@sophiebaselmans het lijkt dus nogal persoonlijk te zijn wat mensen als de beste mogelijkheid tot overstappen beschouwen. Ik vrees dat bijvoorbeeld een applicatie die hier rekening mee zou willen houden, dus een reeks instellingen nodig zou hebben.

Reageer