Suggesties voor NS Reisplanner Xtra app voor iOS

Hallo,

Ik heb me zojuist aangemeld om wat feedback te kunnen geven over de Reisplanner Xtra app voor iOS. Wellicht dat een deel ook van toepassing is op de Android-versie, maar ik heb geen Android-toestel. Het toestel waar ik zelf gebruik van maak is een iPhone SE 16Gb, draaiende op iOS 10.3.2 op het moment van schrijven.

Ik lees een hoop negatieve reviews op het forum en in de App Store en da's jammer. Ik heb zelf niet zoveel problemen met de app, op wat kleine zaken na. Wat me wel direct opvalt na aanmelding is dat de app geen eigen forum binnen het NS-forum heeft, dus dat zou ik als eerste willen voorstellen. Een eerste zoekopdracht naar een antwoord op mijn vraag levert 1483 resultaten op, kriskras verspreid over het hele forum. Onbegonnen werk, zeker na een app-update. Aangezien de app in de huidige mobiele tijd een belangrijk hulpmiddel is voor uw reizigers, zou ik als ik NS was zeker overwegen op hier een apart forum binnen het NS-forum voor aan te maken. Ook erg praktisch voor ontwikkelaars, aangezien veel mensen geen rechtstreekse feedback aan ontwikkelaars geven, maar wel graag hun ongenoegen uiten op fora.

Daarnaast valt me dat er verschillende onnodige cosmetische fouten in de app zitten. Een voorbeeld heb ik onderaan bijgevoegd. Daarnaast zie ik op verschillende plakken tekst over tekst heen en stond de app ingesteld op Engels, terwijl er (zoals gewenst) Nederlands werd weergegeven.

Vervolgens vind ik onder 'Mijn NS Account > Profiel', op de plek waar vermoedelijk een profielfoto hoort te staan een cirkel met de letters NA. Dit tref je overigens ook op het home screen aan, maar dan in kleiner formaat. Ik heb echter geen mogelijkheid om een
profielfoto te selecteren of te uploaden, niet in de app, noch op het web. Dat voelt, met de andere cosmetische zaken, alsof de app iets te vroeg bij Apple is ingediend voor publicatie, het lijkt verre van af.

Waar ik me oprecht over verbaas is dat er nog altijd geen mogelijk is (of ik heb 'm niet kunnen vinden) om reizen die gepland worden op de NS website, op te slaan in Mijn NS account en vervolgens terug te zien in de mobiele app. Hierdoor blijf ik genoodzaakt om de app van 9292.nl (waarin dit al geruime tijd feilloos werkt) naast de NS Xtra app te blijven gebruiken. Dat zou volgens mij niet nodig moeten zijn, toch? Het is op zich trouwens al een onderneming, maar dit staat los van de app, om op de website vanuit Mijn NS weer in de Reisplanner terecht te komen, want er is simpelweg geen link naar de reisplanner. Niet echt gebruiksvriendelijk, laat staan logisch.

Een laatste punt, althans voor dit moment: Wellicht een idee om eens een betatesters-team van frequente gebruikers samen te stellen, die een toekomstige release van de app eens kritisch door de mangel halen, voordat deze bij Apple (of Google) wordt ingediend? Dat zou ongetwijfeld een hoop één-sterrren-reviews schelen, vermoed ik.

Een voorbeeld zoals hierboven genoemd onder de cosmetische foutjes. De uitlijning klopt niet, waardoor het er wat rommelig uitziet:

Het zijn maar kleine cosmetische dingetjes, maar voor een enorme organisatie als NS, komt dit wat onprofessioneel over. Voor de volledigheid moet ik er bij vermelden dat ik het standaardlettertype binnen iOS één tandje hoger heb staan dan de fabrieksinstelling. Echter, als je als ontwikkelaar de gebruiker van duidelijkere letters wilt bieden, dien je daar ook de app op in te richten. Wil je dat niet, dan dien je een 'fixed font' te gebruiken waar de instelling 'Grotere tekstgrootte" geen invloed op kán uit oefenen. Kortom, voldoende ruimte voor verbetering.

Het op kunnen slaan van (op het web geplande) reizen, zou wat mij betreft hoog op het verlanglijstje mogen staan. En mocht het wel mogelijk zijn, dan hoor ik heel graag hoe. Ik had stilletjes de hoop dat dit met de laatste update wél mogelijk zou zijn, maar ik heb de mogelijkheid niet kunnen vinden op het web. Het opslaan in de app is geen probleem, alleen vind ik plannen op het web praktischer.

11 reacties

Dag Marco_vW welkom op je forum, en hartelijk bedankt voor je uitgebreide feedback op onze app. Daar hebben we zeker wat aan.

Heb je deze feedback al doorgestuurd, of probeer je het op deze manier met ons te delen?

Ik snap je punt, dat het handig zou zijn om een subforum voor de App te hebben. Ik zal dit met de andere moderators even overleggen.
We hebben op het moment helaas een storing met betrekking tot nieuw aangemaakte profielen. Het is goed mogelijk dat je daardoor geen reacties kunt plaatsen in dit topic Marco_vW. We houden dit topic in de gaten en zullen je een bericht sturen wanneer de storing is opgelost.
Bericht ontvangen en opnieuw aangemeld, zoals verzocht in de e-mail. Dank daarvoor! Erg fijn om nu ook te kunnen reageren op eigen topics :D

Om de vraag van Chiel NS uit de tweede post ("Heb je deze feedback al doorgestuurd, of probeer je het op deze manier met ons te delen?") te beantwoorden: Ik heb deze feedback niet doorgestuurd, ik vond alleen een mogelijk om support te krijgen in de app. Dus als jullie de mogelijkheid hebben om mijn feedback met de ontwikkelaars te delen, heel graag!
Reputatie 6
Wat fijn dat je weer in staat bent om de reacties in te zien Marco_vW!
Het bleek inderdaad om een fout te zijn van de platformbeheerders waardoor het een en ander allemaal verkeerd is gelopen. Wat ik voor jou ga doen, is onze appdeveloper op de hoogte stellen van dit topic. Hij zal dit lezen en wie weet kan hij ook nog reageren. Ik leg het in ieder geval bij hem neer!

In ieder geval bedankt voor het delen van jouw bevindingen en verbetervoorstellen. Dat zien wij ontzettend graag op dit forum.
Graag gedaan Thomas, en als ik nog andere zaken tegenkom, zal ik ze uiteraard delen.
Reputatie 5
Vandaag/gisteren was er een update van de app voor iOS. Ik heb zelf op mijn iPhone de letters wat groter ingesteld, en zie nu dat de meeste cosmetische problemen zijn weggewerkt. Alleen op de routelint heeft nog wat cosmetische fouten (het woord 'zitplaatsen' en de aankomst/vertrektijden waarvan het laatste cijfer soms nog naar de volgende regel springt). Bij de reisplanner staat 'X min. overstaptijd', en het woordje 'overstaptijd' verspringt onnodig naar de volgende regel.
Reputatie 6
Dat is nuttige informatie VIRM, ik breng de developer hiervan op de hoogte. Mocht je voor mij een screenshot hebben, dan werkt dat in ons voordeel om dit schoonheidsfoutje op te lossen!
Reputatie 5
Ik kan op mijn telefoon zo een aantal screenshots maken. Kan ik die eventueel mailen? Heb even geen idee hoe je foto's aan een post moet toevoegen hier.
Je kunt ze beter in dit topic plaatsen VIRM. Wanneer je een reactie plaatst zie je onderaan twee icoontjes. De linker is voor een foto toevoegen en de rechter voor een video. Wanneer je klikt op de linker krijgt je de optie om te bladeren in je afbeeldingen. Hoop dat het gaat lukken zo!
Badge +3
VIRM schreef:

Heb even geen idee hoe je foto's aan een post moet toevoegen hier.

Links onder je reactie kan je een foto of video toevoegen. Hoe dat op een telefoon moet weet ik ook niet.
Maar je kunt de screenshot ook uploaden naar bijv. Google, Dropbox of Flickr, en de link om te delen gewoon in je bericht plaatsen.
Reputatie 5
Een mailadres werkt makkelijk. Maar anders bevat mijn vorige post voldoende info denk ik.

Reageer