Tikfout in de app = geen station | NS Community
beantwoord

Tikfout in de app = geen station

  • 10 August 2022
  • 13 reacties
  • 348 Bekeken

Reputatie 5

Doorgaans zoek ik reizen tussen stations. Wanneer ik in de NS reisplanner of de app een tikfout maak krijg ik allerlei locaties voorgeschoteld, maar geen stations. Tik ik "Amsterdan" of "Amstendam" dan kan ik weliswaar "Amsterdam Centraal" kiezen, maar de planner laat dan zien hoe ik van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Centraal kan lopen. "Bredaa" levert in het keuzemenu wel "Breda Centrum" maar niet het treinstation. En er zijn lastiger voorbeelden.
Ik ben er inmiddels aan gewend, maar ik zou graag van NS of de programmeurs horen waarom dat zo is en of dat niet anders kan. Websites van DB en NMBS geven bij tikfouten wel altijd stations.
Antwoord niet "Maak dan geen tikfouten!" Ik maak ze, en vele anderen ook neem ik aan, en niet alleen wanneer de trein over een wissel schudt.

icon

Beste antwoord door Henk_NL 10 August 2022, 13:58

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wij zijn reizigers zoals jij en hebben geen inzicht in ict.

Reputatie 7
Badge +4

Dit is toch een kwestie van hoe je programmeert, al is dit wel een lastig iets. Computers denken niet en zijn niet intelligent. Het zal op IC opgelost moeten worden. Overigens: bij NMBS en DB krijg je dan weer een veelheid aan keuzes die het ook onoverzichtelijker kunnen maken.

De app onthoudt nu een aantal eerdere stations, dat vind ik op zich wel een vooruitgang. De meeste mensen reizen tussen een beperkt aantal bestemmingen.

Reputatie 7
Badge +3

Nou ja, het is ook weer geen rocket science om dit te programmeren. Zelfs de zoekfunctie op deze community kan met tikfouten omgaan. Als InSided het kan, kan NS het zeker 😉

Ik denk dat het op dit moment ook nog een overblijfsel is uit de ‘oude’ planner, toen alleen NS-stations getoond werden en niet de 9292-informatie gebruikt werd.

De reden dat je wel busstations krijgt is omdat 9292/RIG wel wat extra code heeft gerammeld om triviale spelfouten te onderscheppen*. De resultaten van 9292 worden in de app gebruikt wanneer er geen directe treinreis te plannen is, de zogenaamde “deur-tot-deuradvies”. Dus dan krijg je alle andere vervoersmodaliteiten, tram, bus, lopen, …

 

Zoals Tweek ook al zegt, als zelfs inSided en 9292 het kunnen, dan moet NS dat ook zeker kunnen.

 

*Of eigenlijk, om niet alleen voor 100% matches te gaan, maar bij gebrek daaraan de hoogst mogelijke andere matches te tonen.

Badge +3

Het probleem van TS speelt eigenlijk alleen als je probeert te plannen van Amsterdam Centraal (treinstation) naar een ander station in Amsterdam.

Als je dan ‘amstendam' intikt krijg je inderdaad (via 9292) Amsterdam Centraal, Stationsplein Amsterdam (en dus de looproute).

Plan je van ‘amstendam’ (het Stationsplein dus) naar ergens anders, dan krijg je reisadviezen met 1 minuut extra reistijd (wegens 1 min. lopen vooraf).

Nee, een verzoek dat niet naar 9292 hoeft te gaan, hoort niet naar 9292 te gaan. Dat levert alleen maar bijwerkingen op, zoals in bepaalde adviezen met ander vervoer (en mogelijk hogere prijs), routes die niet conform de NS-voorwaarden zijn (maar dan ineens wel want reisplanner is bepalend), et cetera.

Badge +3

Dan zou er eventueel een optie ingebouwd kunnen worden (net als in de 9292 planner kan) om aan te geven dat je uitsluitend reisadviezen met trein wilt (en dus een ‘beste match’ met alleen stationsnamen)?

De NS planner doet dit eigenlijk al min of meer, want als je plant vanaf ‘bredaa’ (Breda Centrum) naar bijv. Ut(recht Centraal) krijg je de keuze of je met het ov, lopend, fiets of auto naar het station wilt (voor- en natransport dus).

Kies je voor lopen dan krijg je geen adviezen, maar fietsen is 12 minuten en met de auto is het 5 minuten rijden.

Intikken van ‘amstendam’ als je Amsterdam Centraal bedoelt is niet eens nodig, want na ‘ams’ (of ‘asd’ of ‘amb’ voor Bijlmer) krijg je het Treinstation al meteen als suggestie.

De NS app zou ook iets beter overweg kunnen gaan met tikfouten, in plaats van domweg niks meer retourneren behalve 9292-data.

Reputatie 5

De reden dat je wel busstations krijgt is omdat 9292/RIG wel wat extra code heeft gerammeld om triviale spelfouten te onderscheppen*. De resultaten van 9292 worden in de app gebruikt wanneer er geen directe treinreis te plannen is, de zogenaamde “deur-tot-deuradvies”. Dus dan krijg je alle andere vervoersmodaliteiten, tram, bus, lopen, …

Dank, Henk_NL! Ik hoopte dat er reizigers zouden zijn met enig inzicht in ict, en inderdaad. Mocht dit topicje tot de programmeurs doordringen, laten ze dan aan de slag gaan. Ik tik voorlopig zo foutloos mogelijk verder, of gebruik ook voor Nederland de doorgaans goed bijgewerkte website van DB.

Mrfreeze (Tweek, zo noemt het figuurtje dat hij als plaatje heeft) zei het inderdaad ook al, gelukkig loopt er wel enig technisch inzicht hier rond. 

 

De snelste manier om het tot de ontwikkelaars te laten doordringen is het simpelweg mailen aan ze, via app@ns.nl. Dat kan ook via de app, middels “Meer” → “App support” → “Contact app support”. Men heeft zelf een aantal mensen zitten die de mailbox monitoren.

Badge +3

Het adres app@ns.nl zal wel werken, maar uiteindelijk komt het bij support@nsmlab.zendesk.com terecht dus dat zou je ook nog kunnen proberen.

Ze reageren snel (gaat geen dagen overheen), en een reply komt dan van NS M-Lab <support+id×××××@nsmlab.zendesk.com>

Als afzender gebruikten ze in januari 2022 ook nog (naam afzender) Reisplanner Xtra (NS M-Lab) 🤣

Ja waarschijnlijk werkt mlab@ns.nl ook nog wel, maar gewoon de alias die de app ook gebruikt hier dumpen lijkt me het verstandigst. Mocht men dan op termijn iets veranderen aan de forwarding, dan klopt de reply hier nog altijd.

Badge +3

Niet alleen de app maar ook de website dus?

https://twitter.com/x6pnda/status/1560660969407148032

Er zit een of andere rare knop op jullie site waardoor ik alleen nog maar bussen krijg als vervoersoptie…

Iets met cookies? (gaat die persoon uitzoeken) 🤔

Update: Pas na het verwijderen van de cookies gaat het weg en na 4 searches komt het terug

Ik krijg gewoon een IC 3000 naar Driebergen-Zeist (normaal naar Nijmegen), of een 800 naar Maastricht (maar die rijdt dus niet wegens Boxtel - Eindhoven)?

En de 4800 (sprinter Amsterdam Centraal) rijdt/reed toch ook gewoon?

Reageer