beantwoord

Trein Sloterdijk --> Hoorn Kersenboogerd vertrekt te vroeg

• 14 december 2017
  • 9 reacties
  • 179 Bekeken

Goedemiddag,

Het is mij de afgelopen dagen al 3 keer gebeurd dat de trein vanaf Amsterdam Sloterdijk ri. Hoorn Kersenboogerd te vroeg vertrekt vanaf Sloterdijk. Vandaag 14-12 vertrok trein 3316 al 7.27 uur ipv 7.32uur, hierdoor miste ik de trein. De volgende trein kwam om 7.55 aan en vertrok ook al om 7.56 ipv 7.58.
Gisteren floot de conducteur ook al 5 minuten voor tijd en miste ik de trein ook al bijna.

Klopt de vertrektijd wel op de borden van Amsterdam Sloterdijk? En wordt er bijgehouden of de treinen te vroeg vertrekken?

Groetjes,

Richard
icon

Beste antwoord door Denice NS 14 december 2017, 17:11

Welkom op het Serviceforum, richard30

Het is natuurlijk erg irritant wanneer je trein veel te vroeg vertrekt. 5 minuten te vroeg is inderdaad wel heel erg vroeg! Het lijkt de laatste tijd een trend te worden dat treinen te vroeg vertrekken 😞 Ik zal ook jouw signaal intern doorgeven. Hopelijk doen ze hier snel iets aan want het is ontzettend vervelend en frustrerend wanneer je trein voor je neus weg rijdt 😞
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
En nog maar weer een gevalletje "conducteur let op je dienstregeling en horloge".

Diegenen die de dienstregeling in elkaar draaien werken dit natuurlijk ook flink in de hand door in de dienstregeling de laatste jaren meer en meer lange stops voor treinen op stations langs de vrije baan in te lassen.

@richard30
De vertrektijd op die borden op sloterdijk klopt. Een groot deel van de treinen heeft 5-7 minuten wachttijd.
Welkom op het Serviceforum, richard30

Het is natuurlijk erg irritant wanneer je trein veel te vroeg vertrekt. 5 minuten te vroeg is inderdaad wel heel erg vroeg! Het lijkt de laatste tijd een trend te worden dat treinen te vroeg vertrekken 😞 Ik zal ook jouw signaal intern doorgeven. Hopelijk doen ze hier snel iets aan want het is ontzettend vervelend en frustrerend wanneer je trein voor je neus weg rijdt 😞
Reputatie 7
Badge +3
Het valt me trouwens wel op dat er heel vaak klachten over dit specifieke traject zijn als het over te vroeg vertrekken gaat.
Reputatie 7
Badge
Ik heb het even nagevraagd bij de planners. Het sein hoort pas 50 seconden vóór vertrektijd veilig gezet te worden. Vanzelfsprekend hoort het personeel zelf op de tijd te letten en daar moet ook echt werk van gemaakt worden, maar zo vroeg veilig zetten door een treindienstleider mag ook wel even uitgezocht worden.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb het even nagevraagd bij de planners. Het sein hoort pas 50 seconden vóór vertrektijd veilig gezet te worden. Vanzelfsprekend hoort het personeel zelf op de tijd te letten en daar moet ook echt werk van gemaakt worden, maar zo vroeg veilig zetten door een treindienstleider mag ook wel even uitgezocht worden.

Helaas is dit niet het geval. De planner aan wie je dit gevraagd hebt moet nog even op de baanvaktekening kijken.
Serie 3300 (waar het hier over gaat) heeft in de daluren een lange stop op Sloterdijk, om zo goed aan beide kanten (op de Westtak en op de Zaanlijn) ingepast te raken.
Probleem is dat de seinen van dit stukje van Sloterdijk automatisch zijn. Dat wil zeggen dat de rijweg automatisch vrijgegeven wordt en het sein veilig toont als er een trein aankomt (en er geen andere trein voor rijdt). De treindienstleiders kunnen dit niet beïnvloeden.*

Er is hier dus sprake van ongelukkige samenloop van omstandigheden: een risico genomen bij de planning en een uitvoering die niet volgens de dienstregeling gaat.

*Het 50 seconden voor vertrek veilig zetten van een sein bij de grotere stations is inderdaad wél iets dat normaal is en dat de treindienstleider kan beïnvloeden.
Reputatie 7
Badge
Ik heb de baanvaktekening voor m'n neus. De Hemboog (Sloterdijk boven richting Zaandam) wordt beneden gedekt met een bediend sein met cijferbak. Die staan standaard op rood, tenzij ze bediend worden door de treindienstleider. Dan zit er ergens in het instelvoorschrift iets niet goed, of er wordt vertrokken terwijl het sein niet veilig staat.
Reputatie 6
Badge +1
Hmm ik ga dit morgen even verder uitzoeken...
Reputatie 7
Badge
Nog even ter aanvulling: Dat sein staat een knap eind verderop. Je ziet het niet als je langs het perron staat en ik weet ook niet zeker of daar een vertrekseinlicht hangt. Dat zou wel een verklaring kunnen zijn voor het te vroeg vertrekken (nog steeds niet goed uiteraard).
Reputatie 6
Badge +1
Ahh dat is dan het issue. Geen sein of vertreklicht en dan verderop voor de rooie...

Reageer