beantwoord

Trein "stopt 2 keer" volgens reisplanner

• 3 juli 2019
  • 5 reacties
  • 280 Bekeken

Reputatie 5
Badge
ik reis dagelijks met de trein en kijkt daardoor misschien relatief weinig in de reisplanner, maar.dit is me nog nooit opgevallen: tussen Den Bosch en Utrecht stopt de trein klaarblijkelijk 2 keer.

wat wordt hiermee bedoeld? Tussen Den Bosch en Utrecht stopt de trein niet, en deze trein heeft zelf ongetwijfeld meer stops daar deze is gestart in Venlo/Maastricht/Heerlen/Eindhoven en zal doorrijden richting Schiphol/Amsterdam.

Iemand een idee?

icon

Beste antwoord door Robert B 3 juli 2019, 21:07

Is een bekende inderdaad. Op zich klopt het natuurlijk wel want hij stopt 2 keer (Den Bosch en Utrecht) en onderweg niet.

Soms klopt er helemaal niets van, met name de spits IC tussen Amsterdam en Vlissingen die dan 14 keer zou stoppen of zo als je die plant vanaf Roosendaal...

Nou ja als het ene deel 8 keer stopt en het andere deel 4 keer kom je in de buurt, want als je Roosendaal en Vlissingen zelf mee telt zit je aan de 14.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Is een bekende inderdaad. Op zich klopt het natuurlijk wel want hij stopt 2 keer (Den Bosch en Utrecht) en onderweg niet.

Soms klopt er helemaal niets van, met name de spits IC tussen Amsterdam en Vlissingen die dan 14 keer zou stoppen of zo als je die plant vanaf Roosendaal...

Nou ja als het ene deel 8 keer stopt en het andere deel 4 keer kom je in de buurt, want als je Roosendaal en Vlissingen zelf mee telt zit je aan de 14.
Reputatie 6
Badge
Ik zie dit vaker staan. Volgens mij rekent de planner ook je in- en uitstapstation mee. Als er 3 stops tussenin zitten, dan staat er 'stopt 5 keer'. Zoals bij deze reis van Den Bosch naar Schiphol.

Wat ik niet begrijp is waarom er bij jouw reis staat

NS Intercity
stopt 2 keer

en niet

NS Intercity
Richting Schiphol Airport

Zoals bij de andere treinen in je reis. De ene keer staat er NS Intercity met het eindpunt en de andere keer met het aantal stops.

Reputatie 5
Badge
Het is ook niet eens consequent. Als ik de eindbestemming verander van Den Haag C naar Leiden Lammerschans, dan staat er voor het gedeelte Den Bosch - Utrecht niet het aantal stops, maar alleen dat ik de trein richting Enkhuizen moet nemen.

@Robert B ik ben het niet met je eens dat het strikt genomen klopt. De regel dat er 2 stops zijn staat genoemd na de overstap in Den Bosch. Hij is zelfs gescheiden met een grijze streep. Dit kan de onwetende reiziger interpreteren als dat hij, nadat hij is ingestapt, bij de tweede stop moet uitstappen, terwijl dat in dit geval de eerste stop is.
Mar toch bedankt voor de uitleg 😉
Reputatie 6
Badge
Het is ook niet eens consequent. Als ik de eindbestemming verander van Den Haag C naar Leiden Lammerschans, dan staat er voor het gedeelte Den Bosch - Utrecht niet het aantal stops, maar alleen dat ik de trein richting Enkhuizen moet nemen.

Vraag me niet waarom, maar het lijkt er op dat het aantal stops (kloppend of niet) gegeven wordt i.p.v. de richting/eindbestemming van de trein als er sprake is van een alternatief advies.

Ik heb dit vaker voorbij zien komen. Als je ziet staan dat je de trein richting Enkhuizen moet nemen, dan staat er volgens mij niet bij dat het een alternatief reisadvies is.

Badge +3
Ik heb er de ballen verstand van (en zie de logica ook niet echt) maar het klopt dus inderdaad vaak niet.

Stopt onderweg op... X stations zou handiger zijn. Voor zover er behoefte aan is, want je kunt immers ook gewoon op die rit klikken of tikken voor de tussenstations.

En als het toch niet klopt, laat het dan weg, en zet inderdaad gewoon de bestemming erbij.

Enkhuizen is lastig misschien, want die ziet de planner vanuit Limburg tot aan Utrecht gewoon als naar Amsterdam CS. Staat ook op de perronborden en op de schermen in de trein. Aan de buitenkant van de trein (koersrol?) staat ook gewoon Enkhuizen... Terwijl Alkmaar of Schagen of Den Helder er wel gewoon altijd staan overal.

Misschien een heldere geest die ooit bedacht heeft dat beneden de rivieren Enkhuizen wel erg lijkt op Eindhoven, en mensen zich kunnen vergissen? Zetten we er toch gewoon Amsterdam op tot aan Utrecht? 🤔

We weten het niet... maar het zij zo.

Reageer