beantwoord

Treinlengte in de reisplanner

• 22 februari 2020
  • 17 reacties
  • 467 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Het valt me op dat de treinlengte in de reisplanner regelmatig op het laatste moment (minder dan 60 minuten voor vertrek) wordt gewijzigd, 9 van de 10 keer verkort. Zo'n trein is op dat moment meestal al vertrokken vanaf het beginstation. Er staat dan geen melding bij dat er een kortere trein rijdt dan gepland. Het is ook niet zo dat er dan onderweg een stel defect is geraakt o.i.d., want het gebeurt ook regelmatig dat een VIRM-6 opeens verandert in een VIRM-4. Het lijkt me sterk dat er twee defecte bakken tussenuit worden gehaald :slight_smile:

Ik ben zo'n idioot die makkelijk een half uur of een uur eerder van huis gaat om een korte trein te vermijden. Dan is het wel vervelend als je er opeens toch in belandt.

Waar wordt die informatie in de planner op gebaseerd? Hoe kan het dat het op het laatste moment wordt gewijzigd? Is voor reizigers ergens de “echte” planning te zien?

Concreet voorbeeld: de intercity van Utrecht naar Eindhoven op zaterdag 22-2-2020 om 0.09 uur. Om 23.30 uur stond deze nog gepland als VIRM4+4. Op het station aangekomen was dit opeens VIRM-4. 

icon

Beste antwoord door Edwin 22 februari 2020, 12:56

In je concrete voorbeeld zie ik een trein die je voor 0:00 opvraagt en ná 0:00 pas daadwerkelijk neemt.

Ik denk dat het 'm daarin zit, maar handig is anders.

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge

In je concrete voorbeeld zie ik een trein die je voor 0:00 opvraagt en ná 0:00 pas daadwerkelijk neemt.

Ik denk dat het 'm daarin zit, maar handig is anders.

Dat lijkt mij een bugje in de reisplanner. Al om 18:30 is namelijk doorgegeven dat dit een VIRM4 zou worden:

Het kan inderdaad goed zijn dat het met de dagrotatie te maken heeft, maar dat zouden de app-makers dan uit moeten zoeken.

Reputatie 7
Badge +3

In dit voorbeeld zat er inderdaad een datumwijziging tussen, maar dat is niet altijd zo. In dit specifieke voorbeeld was ik ook vóór 0.00 uur op het station en toen was de wijziging al wel zichtbaar. Ergens tussen 23.30 en 23.50 uur is de informatie in de planner veranderd.

Maar wij gewone stervelingen kunnen denk ik niet bij de planning van het screenshot? :slight_smile:

Reputatie 5
Badge

Zeker wel, het is namelijk een screenshot van deze website. 

https://treinposities.nl/vertrekstaat

Na het klikken van het rit nummer vind je onderaan de pagina de tabel zoals in de screenshot. 

Reputatie 7
Badge +3

Nu ook een voorbeeld zonder datumrotatie:

De IC 2985 Utrecht - Eindhoven van 23.09 uur vanavond. In de planner op dit moment (19.45 uur) vermeld als VIRM-6. Volgens Treinposities is dat inmiddels al sinds 17.30 uur een VIRM-4 geworden.

Het “beste antwoord” is dus helaas niet het beste antwoord.

Reputatie 7
Badge +3

Treinposities meldde in eerste instantie ook een VIRM-6, zonder stel nummer want dat wordt pas op de dag zelf bepaald. Die planning is vandaag eind van de middag aangepast naar de daadwerkelijke inzet, een VIRM-4 met stelnummer 9953 en later nog een keer naar een andere VIRM-4 (stelnummer 9422).  De reisplanner geeft op dit moment nog geen stelnummer aan, dus nog steeds de eerste planning. Er lijkt in de resiplanner een vertraging te zijn mbt het tonen van de daadwerkelijke inzet.

De reisplanner laat maar kort voor vertrek de stelnummer zien. Kijk ik nu om 19:58 dat wordt bij vertrek vanaf Utrecht als laatst bij de trein van 20:54 de daadwerkelijke inzet met stelnummer getoond, de trein van 21:09 heeft dat nog niet. Terwijl Treinposities al tot na middernacht de stelnummers wel laat zien. 

Edit, nu 4 minuten later wel bij die van 21:09 het stelnummer. Dus grofweg een uur van tevoren staat dit in de reisplanner.

Reputatie 7
Badge +3

Ja precies, en dat is irritant :slight_smile:

Zou fijn zijn als dit "doorgezet” kan worden … Of dat er bevestigd kan worden dat die planner maar eens in de x uur geüpdatet wordt, dan kan ik er rekening mee houden.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt er inderdaad op dat de daadwerkelijk inzet pas (iets meer dan) een uur voor vertrek in de reisplanner wordt aangegeven.

Zojuist om 20:39 gekeken. Jouw trein 2985 vertrekt om 21:39 vanaf beginpunt Enkhuizen en nu net staat daar de inzet VIRM-4 stel 9422 vermeld en ook voor de eerstvolgende 3 stations op die route, maar voor diezelfde trein vertrek 23:09 Utrecht (en alle stations vanaf Hoorn Kersenboogerd 21:58 vertrek) staat nog steeds VIRM-6 zonder stelnummer.  

Het lijkt er inderdaad op dat de daadwerkelijk inzet pas (iets meer dan) een uur voor vertrek in de reisplanner wordt aangegeven.

70 minuten waarschijnlijk. Dan begint een ander deelsysteem van Infoplus te voeden. 

Reputatie 7
Badge +3

We zitten nu onder de 70 minuten en nu klopt de info in de planner inderdaad wel.

Blijft mijn vraag natuurlijk waarom dat andere deelsysteem niet ook vóór die 70 minuten gebruikt wordt? :slight_smile:

Ik heb daar niet direct antwoord op, daarvoor ben ik er te lang uit inmiddels.

De informatie uit het DVS-product komt 70 minuten voor vertrek beschikbaar, dat is hoe dat abonnement is ingesteld. Dat zou ook geen probleem moeten zijn, want voor die tijd is er tegenwoordig een ritbericht beschikbaar welke 4 dagen voor vertrek al het materieel (en nog veel meer) kan vertellen uit SD (dagplan). Ik krijg eerder de indruk dat een materieelwijziging geen update van dat bericht triggert (enkel een andere wijziging waarin dan toevallig de materieelwijziging meeloopt), maar voor zover ik weet zou dat wel het geval moeten zijn. Eventueel wil ik wel even in de logging duiken binnenkort als ik tijd heb en een beetje fit ben.

Badge +3

Zou dit niet kunnen komen door de gewijzigde dienstregeling wegens de diverse werkzaamheden t/m 1 maart, en dus (sterk) wisselende beschikbaarheid van materieel?

Reputatie 7
Badge +3

Nee, denk 't niet. 't Valt me al langere tijd op. En de informatie is dus ook gewoon wel beschikbaar, maar blijkbaar gebruikt de NS Reisplanner/app de meest actuele informatie pas op het laatste moment, terwijl Treinposities wel gelijk geüpdatet wordt.

Die werkzaamheden zouden wel gewoon in speciale dagen (dagplan) doorgevoerd moeten zijn, dus nee. Dat materieelplan wordt niet pas op bijsturingsniveau bedacht. 

Reputatie 7
Badge +3

@Henk_NL Ik ben nu een beetje aan het klooien met de NS-API, maar ik zie daar zo gauw geen mogelijkheid de treinlengtes op te vragen. (sowieso veel vage/verouderde info volgens mij) Weet jij een mogelijkheid?

Jup. ndovloket.nl. Kijken naar Infoplus DVS, DAS, Ritinfo en eventueel nog NS treinposities. Besteffort-feeds kan je zonder formulier al op aansluiten. 

Als je historische data wil, slide in m’n DM 😏

Reputatie 7
Badge +3

Gaan we 's ff induiken :slight_smile: Thanks!

Reageer