Treinlengte toevoegen aan reisplanner

Hoi,

Het lijkt mij handig om ook de lengte van de treinen toe te voegen aan de reisplanner. Voor vertrek of overstap kijk ik zelf altijd even op ovtijden.com naar de trein samenstelling om zo te bepalen waar ik op het perron ga staan. En trouwens ook nog of ik het waard vind om 1e klasse te gaan reizen.

Als er een VIRM4 wordt ingezet ipv een VIRM4+VIRM4 of VIRM4+VIRM6 scheelt dat (soms) enorm qua drukte in de trein. En sowieso is het zinvolle informatie voor waar op het perron ik ga staan.

Gezien ovtijden.com de kennis heeft ga ik er vanuit dat dit gewoon uit de systemen komt van de NS zelf en dus wellicht relatief eenvoudig toegevoegd kan worden.

11 reacties

Het is mij ook een raadsel waarom dat niet allang op de borden boven het perron wordt aangekondigd. Die informatie zorgt ervoor dat reizigers zich alvast beter kunnen verspreiden over de hele lengte van de trein (maar niet verder). Dat versnelt het in- en uitstapproces (=vermindert vertraging) en helpt voorkomen dat reizigers in het ene treinstel staan, terwijl er in het andere nog zitplaatsen over zijn.
Vorig jaar is op station Den Bosch een proef gedaan waarbij met ledschermen op het perron werd aangegeven waar de trein zou stoppen en informatie over de coupé die op deze plaats zou stoppen (drukte, klasse, stilte, fiets). Dergelijke informatie zou eveneens in de app beschikbaar komen. Volgens deze link is het de bedoeling dit systeem vanaf volgend jaar landelijk uit te gaan rollen.
@theofiel

Dat is wel enigszins met een kanon op een mug schieten. Met een vermelding van het aantal bakken op het vertrekbord (evt. met het materieeltype erbij) kunnen vaste reizigers al goed genoeg uit de voeten en andere reizigers gaan dan vanzelf mee in de spreiding van de vaste reizigers over het perron. Dan zijn er geen LED-balken boven alle perrons en telsensoren in al het materieel nodig voordat dit landelijk werkt.
Zoals theofiel al heeft aangegeven bekijken we momenteel of we een drukte indicator in de app landelijk kunnen gaan uitrollen. Ik ga je suggestie verder doorgeven, Pe_pe.

P.s. Ik heb dit topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar komt deze discussie het beste tot zijn recht.
De omschrijving van het originele forum onderdeel waar deze post in stond: Stel je vragen en vind info over overige producten als de OV-fiets, --> de Reisplanner app <-- en Mijn NS.

Als originele vraagsteller gaat het mij niet om een drukte indicator maar om het toevoegen van de lengte van de trein aan de app. De drukte indicator is leuk natuurlijk maar het zou (in ieder geval mij) helpen als ook de trein lengte / trein type wordt toegevoegd.... En dat zou theoretisch niet al te moeilijk moeten hoeven zijn.
Pascal,

Een drukte-indicator dekt slechts deels de lading van het systeem dat wordt beschreven. Het gaat dan echt om de drukte per treinstel, dus als een logisch gevolg zie je ook meteen het aantal treinstellen (en dus de lengte van de trein). Die ledschermen op het perron gaan nog een stap verder omdat je daar dus ook meteen ziet afgebeeld waar de trein zal stoppen, waar de deuren zich zullen bevinden, welke klasse het is, of het een stiltecoupé is, of je je fiets er kwijt kunt en de drukte.
Dat snap ik. Maar ik zie staan "We bekijken momenteel". Een drukte indicator heeft sensoren in de trein nodig dat lijkt me een behoorlijke stap op te nemen terwijl de informatie over welke treinstellen er rijden al bekend is als het goed is en dus relatief makkelijk aan de app toe te voegen zou moeten zijn.

Lijkt me dus een quick fix versus iets wat op langer termijn ook een mooie toevoeging kan worden.
Reputatie 5
Precies pascal. De info is gewoon (openbaar) beschikbaar, iedereen doet er iets mee behalve NS zelf, want die moeten eerst nog een lustrum spenderen aan studiegroepjes en praatcommissies over het onderwerp.

Ik snap er geen iota van.
Reputatie 4
Badge
En dan zou het ook erg fijn zijn als de machinist op de goede plaats op het perron stopt. Er zijn helaas regelmatig machinisten die hun trein te vroeg neerzetten en niet doorrijden tot aan de op hun trein van toepassing zijnde blauwe bordjes.
Inge NS schreef:

Zoals theofiel al heeft aangegeven bekijken we momenteel of we een drukte indicator in de app landelijk kunnen gaan uitrollen. Ik ga je suggestie verder doorgeven, Pe_pe.

Zoals ik 5 maanden geleden al min of meer vermoedde, krijgt de proef met de telsensoren en ledbalken geen vervolg wegens te hoge kosten. Is er nog iets gedaan met de suggestie om de actuele materieellengte weer te geven op de borden boven de perrons?
Reputatie 4
Badge
Maar waarom wordt niet voor het uitvoeren van een proef bekeken of het te testen product wel daadwerkelijk aangekocht kan worden. Of was het geen helemaal geen proef van en voor NS maar werd NS slechts als proeftuin gebruikt door de producent van het systeem.

Reageer