Treinreis aanmeldformulier is onhandig vormgegeven en verwarrend mbt fietsplek

• 23 July 2021
  • 2 reacties
  • 68 Bekeken

Ik ben aan het oriënteren op het maken van een treinreis waarbij ik een fiets meeneem. Na het doorlezen van de on-line informatie inclusief voorwaarden is het duidelijk dat je een fietsplek moet ‘reserveren’. Die term vind ik wat ongelukkig gekozen omdat het in de praktijk 0 garantie geeft, stel je voor dat een hotel zou vermelden ‘uw reservering geeft geen garantie op een slaapplek’. Maar ok, ik ben niet de baas van NS Reizigers en men zal er wel goed over nagedacht hebben.

Waar het mij hier om gaat is dat ik vind dat het on-line formulier ‘Treinreis Aanmelden’ verwarrend is in z’n bewoordingen en extra informatie verbergt als die niet op het scherm past. Ik dien te beginnen bij een ‘treinreis aanmelden’ (geen woord over reserveringen), dan kies ik een reis uit een soort beperkt plannertje en kom ik bij ‘Reisdetails’ terecht. Daar staat ‘Aanmelding voor:’ ‘Reiziger’ of ‘Reiziger + fiets’. Geen woord over een reservering, slechts een aanmelding. Telt dat dan ook of niet? Verwarrend.

Ook is er direct een knop ‘Bevestig deze treinreis’ te zien. Ik zou daar uit afleiden dat er niks extra’s op die pagina te zien is. Echter door toch voor de zekerheid naar beneden te scrollen verschijnt er meer informatie! Waarom is die Bevestig knop dan al te zien?! Toon die dan onderaan zoals bijvoorbeeld bij het kopen van een treinkaartje (met Terug en de volgende actie als knoppen altijd onderaan).

Naar beneden gescrolled staat een kopje ‘Belangrijk:’ met het punt ‘Het aanmelden van je reis is niet verplicht, het reserveren van een fietsplek wel.’. Ok dus aanmelden is niet verplicht, reserveren wel. Maar bovenaan staat alleen iets over Aanmelden (Reiziger of Reiziger + fiets), dus moet ik hierna nou wat extra’s doen of niet? Ik kom er natuurlijk wel uit, maar het lijkt er een beetje op alsof men bij NS Reizigers ook niet helemaal zeker is of je het nou een aanmelding of reservering moet noemen. Ik zou willen adviseren om reservering in de context van een fietsplek te schrappen, mede omdat dat in andere situaties (Thalys en Eurostar om maar wat te noemen) wel gewoon een garantie inhoudt.

Ik hoop dat jullie deze opmerkingen ook kunnen doorgeven aan het team dat de website beheert als opbouwende kritiek. Immers los van de terminologie vind ik het tonen van een actieknop onnodig de suggestie wekken dat je de onderkant van de pagina hebt bereikt.

2 reacties

Dankjewel voor je feedback! Aanmelden en reserveren zijn in dit geval gelijk aan elkaar, maar ik kan me ook zeker voorstellen dat het gebruik van beide termen door elkaar de nodige verwarring kan veroorzaken. Ik geef je feedback door! 

Badge +3

Zie ook dit topic, waaruit blijkt dat aanmelden en reserveren hetzelfde is:

Reageer