Treinsamenstelling in reisplanner

Momenteel is de geplande treinsamenstelling geen onderdeel van de reisinformatie. Hierdoor ontstaan er echter in enkele bijzondere gevallen onvolledige reisadviezen. Er zijn namelijk een aantal gevallen waarbij geen enkel treinstel de volledige rit maakt, doordat er halverwege een treinstel wordt bijgeplaatst en het oorspronkelijke treinstel even later afgekoppeld wordt. Dit komt onder andere enkele malen per week voor bij de intercity Alkmaar - Maastricht (trein 863 op maandag bijvoorbeeld), het treinstel dat in Alkmaar start gaat maar tot Eindhoven, het treinstel dat naar Maastricht gaat wordt pas in Amsterdam vastgekoppeld. Doorgaande reizigers moeten dus gedurende de overstappen op een ander treinstel, maar dit principe is onbekend bij de reisinformatie, die ziet alleen een doorgaande trein en geeft dus een reisadvies zonder overstap aan.

Het is een situatie die momenteel niet heel vaak voorkomt volgens mij, alleen bij erg lange treinseries zal het voorkomen dat de trein meerdere malen van samenstelling veranderen kan waardoor geen van de treinstellen de volledige rit maakt. Maar de treinsamenstelling wil nog wel eens gewijzigd worden bij werkzaamheden waardoor dit soort situaties spontaan kunnen ontstaan en dan sta je als reiziger voor een verassing. Zeker met bagage of voor mensen die slecht ter been zijn is zo'n overstap vervelend, de 'extra overstaptijd' functie in de reisplanner houdt er geen rekening mee dat je in het ongunstigste geval (als je achterin de trein bent gestapt) 160 meter naar voren moet lopen over een druk perron.

2 reacties

Reputatie 3
Hello Bemined. Ik kan me je bericht voorstellen, het gebeurt niet heel vaak, maar het komt inderdaad wel eens voor. Ik kan dan ook begrijpen dat dit voor sommige reizigers als erg vervelend kan worden ervaren. Wat ik ga doen is je suggestie doorzetten en wellicht kunnen we dit meenemen in de reisplanner! Bedankt voor het meedenken 🙂
Bij de intercity Den Haag - Enschede (1700 serie) gaat het overigens wel goed, bij deze trein wordt in Utrecht een deel bijgeplaatst dat uit Rotterdam komt (2800 serie) welke meestal tot Deventer meegaat maar soms er in Amersfoort al weer afgekoppeld wordt. Dit wordt wel begrepen door de reisplanner, deze toont voor de rit Rotterdam - Deventer netjes een overstap indien de trein in Amersfoort afgekoppeld wordt en een doorgaande rit als het treinstel meegaat.

Reageer